• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
فرماندار: خاموشی موتورپمپ‌ها به حداقل می‌رسد

رشد ۲ برابری تولید پسته رفسنجان

در حالی که تولید پسته رفسنجان طی چندسال اخیر به علت سرمازدگی، سیل یا گرمازدگی افت شدیدی داشت، این روزها خبرهای به‌نسبت خوبی از این شهرستان، قطب تولید پسته مرغوب ایران و جهان می رسد که تولید این محصول قرار است بیس از ۲ برابر پارسال باشد...

فرماندار رفسنجان ضمن پیش بینی برداشت ۶۵ هزار تن پسته و الزامات چگونگی تحقق این آمار تاکید کرد که با استاندار کرمان در مورد خاموشی موتور پمپ‌های چاه‌های کشاورزی نیز هماهنگ شده و خاموشی را به حداقل می‌رسانیم تا کشاورزان بتوانند آبیاری بیشتری برای درختان انجام دهند که این کار از پوک شدن محصول بسیار جلوگیری می‌کند.
حسین رضایی افزود: این تصمیم گیری در رفسنجان به صورت پایلوت(نمونه) انجام می شود و نتیجه آن به سایر نقاط پسته خیز استان گسترش می یابد.
وی با بیان اینکه درآمد حاصل از محصول پسته رفسنجان بستر اقتصاد و امنیت شهرستان را فراهم کرده است افزود: کشاورزی پسته چند سالی است که با وجود تغییرات اقلیمی آسیب دیده و با کاهش تولید مواجه بودیم لذا با راهکارهای علمی تولید آن افزایش می یابد.
وی بیان کرد: پیش‌بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.
رضایی تصریح کرد: امسال در رفسنجان ۶۵ هزار تن پسته برداشت خواهد شد که باید این محصول را از آفت‌ها حفظ کرد و در کنار مصرف سمومی مانند آلکامیا و کلودی، از گوگرد هم استفاده کرد؛ باید با مدیریت صحیح، مانع از بین رفتن محصول شویم.
وی با بیان اینکه نگهداری و حفظ محصول در چهار ماه باقیمانده تا برداشت پسته مهم است بیان کرد: همچنین کشاورزان دقت کنند اگر چه مصرف کودهای ازته و پتاسیم در ماه های تیر و مرداد کمک زیادی به حفظ محصول و جلوگیری از پوکی آن می کند اما به میزان زیاد کود ازته به درختان ندهند و در عوض کودهای پتاسه را می‌توانند کمی بیشتر به درخت بدهند.
فرماندار رفسنجان گفت: شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با نگاه علمی می تواند به بازرگانی، صادرات و تولید پسته کمک کند.
وی بیان کرد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی، سرمازگی و غیره از مشکلات حوزه کشاورزی پسته در شهرستان است که باید تدابیر لازم را برای حفظ این کشاورزی اندیشید لذا فروردین امسال برای جلوگیری از عوارض بروز سرمازدگی میزان گازوئیلی که به منظور ایجاد حرارت در باغات بین کشاورزان شهرستان توزیع شد موثر بود.
رضایی همچنین اظهار کرد: امسال ۶۵ هزار تن محصول پسته از باغ‌های این شهرستان برداشت می شود و با تحلیلی که بر روی خط انتقال آب خلیج فارس در حال انجام است تا کمبود آب مناطق مختلف با این آب جبران شود میزان تولیدی تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن محصول خواهد رسید.
وی بیان کرد: تحلیل ها بر روی چاه های کشاورزی کم آب در حال انجام است و محاسبات نشان می دهد در صورتی که ۱۵ لیتر در ثانیه آب به هر چاه کشاورزی اضافه شود میزان تولید محصول پسته تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن در شهرستان خواهد رسید.
رضایی خاطرنشان کرد: همچنین اضافه شدن هشت ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف شهرستان می تواند راهگشا باشد و نسبت به بروز حوادث غیرمترقبه از جمله سرمازدگی و گرمازدگی ها اطلاعات را قبل از بروز حادثه به طور دقیق تر اعلام کند و راه چاره‌ای اندیشید.
به گزارش ایرنا، فرماندار رفسنجان ادامه داد: سامانه مزرعه نیز می‌تواند بر روی گوشی های اندروید نصب و اطلاعات مزرعه ثبت شود تا پیش‌بینی‌های ۲ تا سه روز قبل از بروز حوادث را اعلام کند و کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند.
وی گفت: همچنین این سامانه می‌تواند در بحث آفت‌شناسی باغ مورد نظر کمک و روش‌های علمی مبازه با آفات هم مطرح می‌کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7537
اخبار مرتبط
نظرات شما