جک تی 9 مدل 2023 یک پیکاپ دو کابین و فول است که رسما وارد ایران شده. در ادامه قصد داریم تا با مشخصات فنی، قیمت، تریمهای مختلف و امکانات کی ام سی T9 در ایران آشنا شویم و تمام نامهای آن را بشناسیم...
اگر خلاصه بگوییم، بازار ایران در انحصار پیکاپهای چینی قرار دارد از کرهایها و آمریکاییها، به هیچ وجه خبری نیست. حالا اگر وانتهای سایز متوسط و کوچک را کنار بگذاریم و به لیگ بزرگان برویم، با پیکاپهایی مثل آمیکو آسنا و کی ام سی T8 و کلوت مکس موتور طرف میشویم. حالا این مهمانی، یک عضو جدید دارد که میتواند به صورت همزمان در لیگ وانتهای متوسط و بزرگ بازی کند. اما چطور؟ در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم و زیر و بم جک تی 9 در ایران را بررسی میکنیم. البته احتمالا نام این پیکاپ در ایران، KMC T9 خواهد بود که در کشور چین با نام جک هانتر هم شناخته میشود. معرفی کوتاه جک تی ۹ جک تی 9 در سگمنت پیکاپهای فول سایز قرار میگیرد که در دو نسخه با طول 5.3 و 5.6 متر طراحی شده است. مدل 5.3 متری، اصلیترین رقیب کی ام سی T8 است و مدل 5.6 متری، میتواند آمیکو آسنا را به گوشه رینگ ببرد. طراحی کابین و داشبورد و امکانات جک T9 کرمان موتور، یک پله بالاتر از وانتهای چینی است و قیمت آن در ایران هم 18 هزار دلار شروع میشود؛ یعنی تقریبا 1 میلیارد و 900 میلیون تومان. طراحی ظاهری و ابعاد پیکاپ جک تی ۹در دو نسخه لانگ ویل و معمولی به بازار آمده است که احتمالا فقط مدل معولی به ایران وارد خواهد شد. این دو مدل فقط در ابعاد و اندازه با هم فرق دارند و موتور و گیربکس و امکانات آنها دقیقا یکی است. مدل معمولی یا ۵.۳متری اندازه و ابعاد جک T9 کرمان موتور در نسخه معمولی به 5330 میلی متر طول، 1965 میلی متر عرض و 1920 میلی متر ارتفاع میرسد و فاصله محورهای آن هم تقریبا 3110 میلی متر است. فضای بار در این نسخه، 1520 میلی متر طول، 1590 میلی متر عرض و 470 میلی متر عمق دارد. مدل لانگ ویل یا ۵.۶متری اگر به سراغ نسخه لانگ ویل (long wheelbase) بروید، ابعاد جک تی 9 به 5620 میلی متر ارتفاع، 1965 میلی متر عرض و 1920 میلی متر ارتفاع میرسد و فاصله محورهای آن هم به 3400 میلی متر افزایش پیدا میکند. فضای قسمت بار در این نسخه کمی بزرگتر است و شامل 1810 میلی متر طول، 1590 میلی متر عرض و 470 میلی متر عمق میشود. از نظر قد و هیکل، مدل 5.3 متری فرق زیادی با جک T8 ندارد و مدل 5.6 متری هم رقیب آمیکو آسنا خواهد بود. اعداد را فراموش کنید و به سراغ چهرهی جذاب کی ام سی T9 برویم. طراحی جلو پنجره، کاملا درشت و شبیه به بهمن G9 و فوتون G7 است. در این قسمت با اِلمانهای خودروهای مدل 2023 یعنی مواردی مثل چراغهای LED و باریک، ستونهای کرومی شکل و عمودی و سپر دو رنگ طرف هستیم. البته جک تی 9 فیس لیفت، به جلو پنجرهی متفاوتی مجهز شده که در آن، هواکشهای مشبک جای ستونهای عمودی را گرفتهاند. در حال حاضر واردات جک تی فیس لیفت به ایران هنوز قطعی نشده است. در نمای کناری، رکابهای مشکی، آینه بغلهای دو رنگ، ستونهای سقفی، رینگهای ۱۸اینچی با طرح مولتی اسپاک و رول گیجهای قسمت بار و فلاپهای پلاستیکی برای گلگیرها را داریم. نمای عقبی جک تی 9 هم به چراغهای مستطیلی شکل، پله رکابی، و درب آرام بازشو معجزه شده است که مورد آخری، آپشنال خواهد بود. یکی از ضعفهای جک T9 کرمان موتور در این قسمت، عدم حضور پورت برق 12 و 220 ولت است که معمولا در تمام پیکاپهای روز دنیا دیده میشوند. طراحی کابین و داشبورد اگر ظاهر جک تی ۹دل شما را نمیبرد، کافی است تا به کابین آن نگاه کنید. در این قسمت و برای اولین، فرمان مدرن با غربیلک ۲پره و دکمههای مولتی فانکشن را میبینیم. در پشت آن هم کلاستر دیجیتال با قابلیت نمایش مسیر به چشم میآید. مولتی مدیای لمسی و کلاستر دیجیتال عاشق مانیتور تسلایی هستید؟ جک تی ۹به مولتی مدیای ۱۲.۳اینچی با فرم ایستاده مجهز شده است که در ایران با نام مولتی مدیای تسلایی شناخته میشود. دریچههای سیستم تهویه هوا هم از طرح کرومی بهره میبرند تا درخشش بیشتری داشته باشند. اهرم دنده کریستالی از همه مهمتر، در کنسول وسطی به اهرم دنده برقی با طرح کریستالی میرسیم که جک T8 از داشتن آن بیبهره بود. در کنار این اهرم، دکمههایی مثل کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی، دکمه ESP و گرمکن شیشه به چشم میآیند. کلیدهای انتخاب حالت حرکت (دو دیفرانسیل سبک و سنگین و تک دیفرانسیل) هم در کنار کلید انتخاب حالت رانندگی (اکو، اسپرت، نرمال، استاندارد، کامفورت و اسنو) هم در همین قسمت قرار دارد و در کنار آنها میتوانید پد شارژر وایرلس و دو جالیوانی را پیدا کنید. مشخصات فنی و آپشنهای جک تی ۹کرمان موتور شرکت جک برای موتور جک تی ۹، دو پیشرانه توربو شارژ بنزینی و یک پیشرانه توربو دیزل را ارائه کرده است. البته از همین ابتدای کار باید گفت که مدلهای توربو دیزل و توربو شارژ ۲.۴لیتری بنزینی، احتمالا وارد ایران نمیشوند و فقط مدل ۲.۰لیتری توربو شارژ به ایران میآید. جک T9 کرمان موتور با موتور 2 لیتری توربو دیزلی نسخه دیزلی، به یک موتور توربو دیزل چهار سیلندر ۲لیتری مجهز شده است که توان آن به ۱۷۰اسب بخار قدرت و ۴۱۰نیوتن متر گشتاور میرسد. جک تی ۹با موتور توربو دیزل، احتمالا وارد ایران نخواهد شد و به همین خاطر، زیاد در مورد آن صحبت نمیکنیم. جک تی ۹با موتور ۲.۴لیتری توربو شارژ بنزینی نسخه بعدی که احتمال واردات آن به ایران زیاد نیست، یک موتور ۴سیلندر ۲.۴لیتری توربو شارژر را دارد که ۲۱۱اسب بخار قدرت و ۳۲۰نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور از شاهکارهای میتسوبیشی است که دقیقا در آمیکو آسنا هم حضور داشت. کی ام سی T9 کرمان موتور با موتور 2.0 لیتری توربو شارژ بنزینی نسخهای که در حال حاضر راهی ایران شده، جک تی 9 بنزینی 2.0T است که از موتور 4 سیلندر ۲لیتری توربو شارژ بنزینی (موتور 2.0T GDI بلو وال) بهره میبرد و توان آن هم به ۲۳۱اسب بخار قدرت (در دور موتور 5500 RPM) و ۳۸۰نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 1900 تا 3300 RPM) میرسد. همچنین این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 6 هم پشتیبانی میکند و از نظر توان، حتی جک T8 پرو را هم میزند. گیربکس 8AT با قابلیت حرکت 4WD تمام این توان از طریق گیربکس اتوماتیک ۸سرعته 8AT در اختیار راننده قرار میگیرد و سیستمهای حرکت دو دیفرانسیل سبک و سنگین و تک دیفرانسیل هم در اختیار او خواهد بود. حداکثر سرعت جک T9 کرمان موتور هم به ۱۶۰کیلومتر بر ساعت محدود شده و تندتر از آن نمیرود. حجم باک بنزین هم حدودا ۷۶لیتر است. سیستم تعلیق جک تی ۹هم در محور جلو از نوع دو جناقی مستقل است که در محور عقب با فنر شمش تخت طرف میشویم و متاسفانه هنوز از تعلیق مولتی لینک در این قسمت خبری نیست. فرمان جک تی ۹هم هنوز تمام برقی نشده و ترکیبی از سیستم فرمان هیدرولیکی با کمک برقی را داریم. سیستم ترمز هم تمام دیسک است اما فقط دیسکهای جلو از نوع خنک شونده هستند. در ادامه به سراغ لیست امکانات و آپشنهای کی ام سی T9 کرمان موتور میرویم که برای یک پیکاپ چینی، از خوب هم فراتر است: ترمز پارک برقی و اتوهلد لاستیک ۲۶۵/۶۰با رینگ ۱۸اینچی آلومینیومی سیستم ترمز ABS و EBD ترمز کمکی EBA سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش ESP و TCS ۴ایربگ در نسخه استاندارد هشدار نبستن کمربند های ایمنی سنسور فشار باد لاستیکهای ایزوفیکس سنسور پارک در سپر جلو و عقب دوربین دنده عقب دوربین ۳۶۰درجه ریل سقفی فرمان هیدرولیکی با کمک برقی کروز کنترل دستیار کنترل حرکت در سرپایینی قفل دیفرانسیل در محور عقب ۵حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، اکو، اسنو یا همان برف، استاندارد و کامفورت یا همان راحت سانروف آپشنال رکابهای کناری به صورت استاندارد فرمان مولتی فانکشن با قابلیت تنظیم ارتفاع (تنظیم تلسکوپی ندارد) مولتی مدیای LCD لمسی با ابعاد 12.3 اینچی کلاستر دیجیتال ۸اینچی ایموبلایزر و قفل مرکزی قابلیت استارت ریموتی استارت کی لس و سیستم ورود بدون کلید به کابین (فقط از سمت راننده) شارژر وایرلس آپشنال و شارژر فندکی و USB استاندارد تودوزی چرم مصنوعی صندلی برقی برای راننده (استاندارد) و سرنشین جلو (آپشنال) با تنظیم ۶حالته جالیوانی برای سرنشیانهای ردیف جلو و عقب سامانه ناوبری GPS دستیار اجرای فرمانهای صوتی (آپشنال) دو پورت USB C در ردیف جلو و یکی در ردیف عقب سیستم صوتی با چهار اسپیکر در حالت استاندارد و ۶اسپیکر آپشنال چراغ نوربالا و نورپایین LED دی لایت و مه شکن و چراغ راهنمای معمولی سنسور نور و باران سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغها از داخل کابین چراغ همراهی تا منزل بالابر برقی شیشه برای هر چهار پنجره با دکمه بالا بردن تمام شیشهها به صورت همزمان شیشه بالابر برقی با قابلیت آنتی پینچ یا همان سیستم ضد مانع و تاشو برقی (آپشنال) سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچههای اختصاصی برای ردیف عقب آینه جانبی تاشو با گرمکن قیمت کی ام سی T9 کرمان موتور در ایران از آن جایی که مدل توربو دیزل و موتور 2.4T بنزینی به احتمال خیلی زیاد وارد ایران نشود، در مورد قیمت آنها صحبت نمیکنیم. قیمت کی ام سی T9 کرمان موتور در نسخه 2.0T بنزینی از ۱۸.۵هزار دلار (مدل تک دیفرانسیل) شروع میشود و نهایتا در مدل فول آپشن به ۲۳.۵هزار دلار میرسد. به بیان ساده، قیمت جک T9 کرمان موتور در ایران تقریبا بین ۱میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان تا ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان خواهد بود. شرکت کرمان موتور، اولین نسخه از جک تی ۹مدل ۲۰۲۳را وارد ایران کرده و احتمال میدهیم که در نمایشگاه خودرو تهران (تابستان ۱۴۰۲)، برای اولین بار به روی صحنه بیاید و سپس از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو، تحویل مشتریان شود. مزایا و معایب خرید جک تی ۹در ایران مزایا کابین مدرن با دو نمایشگر و سردنده برقی کریستالی چهره جذاب با جلوپنجره آبشاری موتور ۲لیتری توربو شارژ با ۳۸۰نیوتن متر گشتاور گیربکس اتوماتیک ۸سرعته قابلیت حرکت 4WD آپشنهای مناسب در نسخه استاندارد (کروز کنترل، حرکت در سربالایی، اتوهلد و ترمز پارک برقی و…) معایب قیمت بالا در نسخه استاندارد (احتمالا نزدیک به ۲میلیارد تومان) سیستم تعلیق فنر شمش در محور عقب و عدم استفاده از تعلیق مولتی لینک نسخه استاندارد سانروف ندارد