پژو 207 با موتور TU3 خودرویی است که تکلیفش با خودش هم روشن نیست. چراکه گفته میشود ایران خودرو این محصول را با موتور اسقاطی از خط تولید خارج میکند. اما آیا چنین موضوعی واقعیت دارد؟...
پژو ۲۰۷با موتور TU۳که در ایران خودرو تولید میشود محصولی است که تنها نام ۲۰۷را یدک میکشد و در قالب و ظاهر آن به مشتری عرضه میشود. زیرا tu۳همان موتوری است که آبیهای جاده مخصوص در تولید خودروی از رده خارج ۲۰۶از آن استفاده میکردند. اما حالا اما موتور را در محصول جدید خود استفاده میکنند تا حاشیه سود خود را در ظاهری شیکتر بالا ببرند. البته پیش از این هم انتقادات فراوانی نسبت به تولید پژو ۲۰۷وجود داشت. فعالان بازار اعتقاد داشتند محصول تولیدی ایران خودرو با آنچه در فرانسه تولید میشود تفاوت فراوانی دارد. در واقع محصولی که ایران خودرو نام پژو ۲۰۷را روی آن گذاشت همان ۲۰۶پلاس فرانسه بود. خودرویی که موتوری مشابه با ۲۰۶بهره میبرد، اما در بخش ظاهری اصطلاحاً از طراحی خشنتر و اسپرتتر بهره میبرد. انبارگردانی یا تنوعبخشی به محصولات البته باید توجه داشت که تولید مدلهای متفاوت از یک خودرو یا حتی چند خودرو روی یک پلتفرم مشترک در دنیا و خودروسازیهای پیشرفته امری رایج و مقرون به صرفه است، ولی ایران خودرو این بار هم در امر کپی بسیار ناشیانه عمل کرد. به کلام دیگر میتوان گفت که این نوع تنوعبخشی در سبد محصولات بیشتر شبیه انبارگردانی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که داشبوردهای ۲۰۶که از گذشته در حجم بالا در انبارهای ایران خودرو دپو شدهاند و پس از توقف تولید پژو ۲۰۶تیپ ۵ایران خودرو برنامهای برای آنها نداشت. علت اصلی ارائه طرح پژو ۲۰۷ TU۳است. در وصف مشخصات فنی این خودرو میتوان گفت که با همان موتور از رده خارج TU۳سال ۱۹۹۶میلادی است که ساخت آن به ۲۷سال پیش بازمیگردد. شاید با ساختار حاکم در خودروسازی ایران واژه اسقاطی در مورد این موتور کلمه درستی نباشد، ولی در مقیاس جهانی به معنای واقعی کلمه این موتور اسقاطی محسوب میشود؛ چراکه هیچ وجه تشابهی با تکنولوژیهای امروز و استانداردهای رایج جهان ندارد. موتور TU۳با حجم ۱۳۶۱سی سی و آرایش موتور ۴سیلندر خطی از ۸سوپاپ و جنس بلوک موتور آلومینیومی بهره میبرد. ایرادات موتور پژو ۲۰۷ از شایعترین مشکلات این خودرو میتوان به ضعف در واشر سر سیلندر، عدم بهرهوری و کشش در سربالاییها اشاره کرد. اکثر افرادی که تجربه رانندگی با این موتور را داشتهاند از ضعف توان و کشش موتور در سربالاییها گلایه دارند. به نحوی که معتقدند حس ضعف و عدم قدرتی که این موتور به رانندگان خود منتقل میکند گاهی بر مزایای این موتور چیرگی مییابد. از لحاظ مقایسه این موتور با برادر دیگرش یعنی TU۵این موتور حرف خاصی برای گفتن ندارد به جز اینکه به دلیل حجم کمتر و برخی فاکتورهای دیگر استهلاک کمتری دارد، ولی در ابعاد دیگر مثل قدرت، شتاب، کشش و حتی گشتاور و شتابگیری پس از کولرگرفتن هیچ حرفی برای رقابت ندارد. رقیب مستقیم پژو ۲۰۶تیپ دو با موتور TU۳خودروهایی بر پایه پلتفرمهای پراید و پلتفرم sp۱۰۰هستند. در گذشته پراید و امروز کوییک است که اگر بحث ظاهر را به کنار بگذاریم در اکثر موارد و بخصوص موتور M۱۵بر TU۳برتری دارد، چراکه از جنس بلوک چدن بهره میبرد و حجم موتور بالاتری دارد و در کل میتوان گقت که موتور کماستهلاکتری است. از ریز تفاوتهای پژو ۲۰۷ TU۳با ۲۰۶تیپ ۲میتوان به بهره بردن این مدل ۲۰۷از افزایش ماکزیمم سرعت از ۱۷۰به ۱۹۰کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. مابقی تفاوتها به داخل کابین مربوط میشود که شامل تهویه اتومات، دی لایت، آیینه برقی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، مالتی مدیا و کروز کنترل میشود. در مجموع میتوان گفت که احتمال شکست خوردن این پروژه از منظر بازاریابی بسیار کم است؛ چراکه تمامی این خودروها ثبت سفارش شدهاند. به گزارش تجارت نیوز، در نهایت اگر بخواهیم از منظر مشخصات فنی و حس رانندگی که به راننده القا میشود احتمالا اتفاق جالبی رخ ندهد؛ چراکه این محصول هر قسمت خود را از یک خودرو وام گرفته و در بحث کالیبراسیون نمیتوان انتظار چندانی از آن داشت.