در ردهبندی JD Power که هر ساله برای خودروسازان جهان منتشر میشود، باکیفیتترین و بیکیفیتترین خودروسازان جهان در سال 2023 معرفی شدند...
موسسه آمریکایی JD پاور بهتازگی لیست باکیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروسازهای جهان و همچنین خودروهای مختلف را منتشر کرده است. این موسسه هر ساله خودروهای مختلف و برندهای گوناگون را مورد بررسی قرار میدهد و تعداد مراجعه به نمایندگی برای رفع ایرادات، یکی از مهمترین معیارهای آنها برای مقایسه کیفیت بین خودروها و خودروسازهای مختلف است. موسسه JD Power در آمارگیریهای خود، ۹۰روز ابتدای مالکیت خودروهای صفر کیلومتر را ملاک قرار میدهد و تعداد مراجعه به نمایندگی از هر صد مورد را مقایسه میکند. مثلا عدد ۱۴۰برای دوج به معنای ۱۴۰بار مراجعه به نمایندگی بهصورت میانگین در بین ۱۰۰خودرو بوده است. باکیفیت ترین خودروسازان جهان را بشناسید بر اساس آمارهای JD Power، امسال مراجعه مالکان خودروهای صفر کیلومتر به نمایندگیها، هفت درصد بیشتر از سال قبل شده و ظاهرا شرایط کیفی خودروها افت کرده است. طبق لیست جدید جی دی پاور برای سال 2023، برندهای دوج، رم و آلفارومئو که هر سه زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر هستند، در رتبههای اول تا سوم باکیفیت ترین خودروسازان جهان قرار گرفتهاند. برندهای آمریکایی رتبههای چهارم تا ششم را بهخود اختصاص دادهاند و برندهای آلمانی نیز در رتبههای میانی این فهرست دیده میشوند. نکته عجیب در این فهرست، قرارگیری ولوو در رده آخر است و این برند سوئدی که خیلیها بهخصوص در ایران، محصولات آن را با کیفیت بالا میشناسند، بهعنوان بی کیفیت ترین خودروساز معرفی شده است. کرایسلر و فولکس واگن نیز در ردههای پایانی فهرست قرار دارند و عملکرد ناامیدکنندهای از خود نشان دادهاند. آئودی، اینفینیتی و لینکلن که جزو خودروسازان مورد اعتماد بازار آمریکا بودند نیز حالا در ردههای آخر جدول دست و پا میزنند. در بین برندهای تمام برقی نیز عملکرد شرکتهایی مثل تسلا، ریویان، پولستار و لوسید ناامیدکننده بوده است؛ بهعنوان مثال، میزان مراجعه خودروهای صفرکیلومتر تسلا به نمایندگیها افزایش قابل ملاحظهای نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین در فهرست منتشر شده از سوی جی دی پاور، باکیفیت ترین خودروهای سال نیز معرفی شدهاند که بالاترین امتیاز به نیسان ماکسیما اختصاص پیدا کرده است. در ادامه میتوانید بهترین خودروهای هر دسته را مشاهده کنید: بالاترین کیفیت: نیسان ماکسیما سواری سایز متوسط: تویوتا کمری سواری سایز کوچک: کیا ریو سواری پریمیوم سایز متوسط: کیا استینگر سواری پریمیوم سایز کوچک: آئودی A3 سواری اسپورت سایز متوسط: شورولت کامارو سواری کامپکت: کیا فورته (سراتو) سواری اسپورت پریمیوم: شورولت کوروت سواری پریمیوم کامپکت: لکسوس آی اس سواری پریمیوم سایز متوسط رو به بالا: جنسیس جی ۸۰سواری اسپورت کامپکت: مینی کوپر سواری پریمیوم سایز بزرگ: بی ام و سری ۸ شاسی بلند پریمیوم سایز متوسط: لکسوس جی ایکس شاسی بلند سایز کوچک: بیوک Encore GX شاسی بلند سایز متوسط رو به بالا: تویوتا 4Runner شاسی بلند پریمیوم سایز کوچک: آئودی کیو ۳شاسی بلند پریمیوم سایز متوسط رو به بالا: کادیلاک ایکس تی ۶شاسی بلند کامپکت: شورولت Equinox شاسی بلند سایز بزرگ: شورولت Tahoe شاسی بلند پریمیوم کامپکت: آلفارومئو استلویو شاسی بلند سایز متوسط: نیسان مورانو شاسی بلند پریمیوم سایز بزرگ: کادیلاک اسکالید پیکاپ سایز بزرگ: رم ۱۵۰۰پیکاپ سایز متوسط: فورد رنجر و جیپ گلادیاتور مینی ون: کیا کارناوال از خودروسازان ایرانی چه خبر؟ طبیعتا در گزارش جی دی پاور خبری از خودروسازان و خودروهای ایرانی نیست. اما بر اساس گزارشی که اخیرا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، میتوانیم به شاخص میزان رضایت از کیفیت اولیه محصول و تعداد ایرادها در سه ماه اول پس از تحویل خودرو پی ببریم. طبق گزارشی که شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در سال ۱۳۹۶منتشر کرد، این شاخص برابر با ۳.۷بوده که در سال ۱۳۹۹به ۳.۱۲و در پایان پاییز سال ۱۴۰۰به ۲.۷۹رسید. متوسط بینالمللی این شاخص ۰.۹برآورد شده که نشان میدهد مشتریان ایرانی خودروهای داخلی در سه ماه اول استفاده از خودرو صفر کیلومتر، بیش از ۳برابر بیشتر از متوسط جهانی برای رفع ایرادها به نمایندگیها مراجعه کردهاند. این آمار، فاصله معنادار کیفیت خودروهای بازار ایران با خودروهای روز جهان را نشان میدهد.