• شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ -
  • 23 November 2024

  • شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ -
  • 23 November 2024
خودروهای برقی، شبکه برق کشور را تهدید می کنند؟

اختلاف میان وزارت صمت و نیرو بالا می گیرد

دولت سیزدهم به نیمه نرسیده سکان دار خودرویی خود را تعویض کرد. حال وزیر جدید صمت به دنبال این است تا ایده های جدیدی را برای تولید و عرضه خودرو در دستورکار قرار دهد. تمرکز بر خودروهای برقی یکی از برنامه صمت در دوره جدید مدیریت است...

وزیر صمت گفت روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و این میزان مصرف بالاست و در هیچ‌کجای دنیا اینطور نیست؛ وقت آن است که خودروها برقی شوند.
ایده تولید و عرضه خودروهای برقی را می توان به نوعی ایده اصلی وزیر صمت برای حوزه خودرو در دورانی که سکان هدایت وزارت صمت را به دست گرفتند قلمداد کرد.
عباس علی آبادی به دنیال این است تا شرکت های خودروساز را به سمت تولید محصولات برقی سوق دهد.  یکی از چالش هایی که تاکنون خودروی برقی جایی در سبد محصولاتی شرکت های خودروساز برای خود دست و پا نکرده اند، نبود زیرساخت های لازم برای شارژ در سطح خیابان ها و جاده های کشور است. نبود زیر ساخت های لازم سبب شده تا شرکت های واردکننده نیز در دوران پیشین انگیزه ای برای واردات خودروهای برقی نداشته باشند، این در حالیست که سیاست گذار به دنبال این بود تا با کاهش تعرفه و حقوق گمرکی برای خودروهای برقی تلاش کند تا مسیر ورودی این خودروها را به کشور هموار کند.
وزیر صمت برای اینکه ایده خود در زمینه خودروهای برقی را عملیاتی کند در اولین گام از راه اندازی ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران خبر می دهد.
آن طور که علی آبادی می گوید قرار است طی هفته دولت (اول تا هشتم شهریور) سال جاری تعداد 72 ایستگاه شارژ سریع خودرو در سطح شهر تهران به بهره برداری برسد
به گفته وزیر صمت ودلت سیزدهم شارژ در این ایستگاه ها به طور متوسط امکان تردد ۵۰۰ کیلومتری ا برای خودرو به همراه دارد.
علی آبادی تاکید می کند استفاده از خودروهاب برقی به شدت دارای صرفه اقتصادی است.
البته سکاندار وزارت صمت فراموش نکند به دلیل تحریم ها زیر ساخت های صنعت برق کشور نیز با چالش های جدی روبرو است و در تابستان امسال دولت برای تامین برق با دشواری هایی روبرو بود حال در این شرایط تحمیل بار جدید روی شبکه برق کشور با اصرار بر تولید خودروهای برقی می تواند تبعاتی را برای شبکه سراسری برق به دنیال داشته باشد.
نکته دیگر اینکه مشکل برقی کردن خودروها نبود زیر ساخت در حوزه شارژ نیست. خودروسازان نیز برای طراحی و تولید محصولات خود به صورت برقی باید زیر ساخت های خود را تغییر داده و شرکت های قطعه ساز نیز بتوانند قطعات مورد نیز این خودروها را در تیراژ بالا تامین کنند. چالش تولید باطری مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی نیز این روزها تبدیل به چالش ذهنی شرکت های خودروساز در عرضه بین المللی شده است و شاهد هستیم که خودروسازان چینی و آمریکایی در این زمینه با هم رقابت تنگاتنگی دارند.
به گزارش اکو ایران،گره دیگر استفاده از خودروهای برقی این است که آیا وزارت صمت برای تامین برق این خودروها با وزارت نیرو هماهنگ کرده یا اینکه این مساله می تواند منجر به اختلاف میان دو وزارت خانه شود؟
به نظر می رسد به رغم اصرار وزیر صمت برای تولید خودروهای برقی و گسترش استفاده از این خودروها با توجه به شرایط تحریم حاکم بر شرکت های خودروساز چندان ممکن نباشد و این اظهارنظرها در حد شعار و وعده باقی بماند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8288
اخبار مرتبط
نظرات شما