• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
پرواز بیت‌کوین در سال طلایی؛

برندگان بازارهای ۲۰۲۳

پایان سال ۲۰۲۳ در حالی فرامی‌رسد که در طول آن برخی از گزینه‌های شناخته‌‌شده و کمتر شناخته‌شده سرمایه‌گذاری عایدی قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کردند.در سالی که طلا رکورد تاریخی خود را شکست، هوش مصنوعی پیشران رشد قابل توجه بورس نیویورک شد...

پایان سال ۲۰۲۳ در حالی فرامی‌رسد که در طول آن برخی از گزینه‌های شناخته‌‌شده و کمتر شناخته‌شده سرمایه‌گذاری عایدی قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کردند.در سالی که طلا رکورد تاریخی خود را شکست، هوش مصنوعی پیشران رشد قابل توجه بورس نیویورک شد و اورانیوم و سنگ آهن دو کالای مهمی بودند که به ترتیب رشد ۸۰ و ۲۲درصدی را تجربه کردند.
درحالی‌که آخرین ساعات از سال 2023 میلادی سپری می‌شود، این سوال برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که کدام‌یک از بازارها در این سال بالاترین بازدهی را به‌دست آوردند؟ درحالی‌که بازدهی چشمگیر بازار سهام در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، بازارهای پرسود بی‌سروصدای دیگری نیز توانسته‌اند بازدهی قابل توجهی را به سرمایه‌گذارانشان ارائه دهند. در این گزارش ضمن بررسی بازارهای شناخته‌شده سودساز سال 2023، به معرفی بازارهای کمتر شناخته‌شده اما پربازده سال2023 بپردازیم.
درحالی‌که بازارهای جهانی آخرین روز کاری خود را سپری می‌کنند، سوالات زیادی درباره بازدهی بازارها در سالی که گذشت، وجود دارد. به نظر می‌رسد درحالی‌که برخی از بازارهای شناخته‌شده عملکرد قابل توجهی را از خود برجای گذاشته‌اند، بازارهای کمتر مورد توجه نیز سال قابل‌قبولی را داشته‌اند و سرمایه‌گذاران آنها توانسته‌اند سود خوبی را از آن خود کنند. در ادامه برخی از این بازارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
چراغ سبز بورس آمریکا به AI
سال2023 شاهد یکی از بازدهی‌های چشمگیر شاخص500 S&P بود.این شاخص فهرستی از ۵۰۰سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است. از این فهرست برای مقایسه در معاملات سهام و نیز به‌منظور ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. بر این اساس، در سالی که تب هوش مصنوعی موجب شد تا بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذار  روی موج افزایشی موقت آن به ورشکستگی بیفتند، شاخص S&P حدود 25درصد رشد را تجربه کرد. آمارها حاکی از آن است که 65درصد از این رشد به هفت شرکت بزرگ حوزه فناوری بازمی‌گردد و این سهم قابل توجه مدیون رونمایی از هوش مصنوعی است.
رشد سامورایی خفته
درحالی‌که بورس نیویورک عملکرد قابل توجهی را از خود برجای گذاشت، شاخص بورس توکیو (تاپیکس) نیز عملکرد قابل توجهی را از خود برجای گذاشت. بر این اساس، شاخص تاپیکس در سال2023 حدود 25درصد افزایش را تجربه کرد و در سقف رشد خود طی 33سال اخیر قرار گرفت. افزایش چشم‌انداز رشد اقتصادی، احتمال افزایش نرخ بهره سیاستی از سوی بانک مرکزی ژاپن و رکود در چین موجب شده است اقتصاد ژاپن بار دیگر به یکی از مقاصد جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل شود.
پرواز بیت‌کوین در سال طلایی
درحالی‌که طلا در سال2023 توانست به سقف تاریخی خود برسد و بالاترین سطح در طول تاریخ را ثبت کند، بیت‌کوین سال غیرمنتظره‌ای را پشت سر گذاشت. بیت‌کوین در حالی که در سال2022 بیش از 60درصد کاهش ارزش را تجربه کرد و بازگشت آن دور از ذهن به نظر می‌رسید، رشد قابل توجه بیت‌کوین در سال بیت‌کوین همگان را غافلگیر کرد. در سالی که طلا 14درصد بازدهی داشته است، بیت‌کوین بازدهی با بازدهی 156درصدی خود بالاترین رشد را در میان بازارهای شناخته‌شده جهان و مورد بررسی در این گزارش به ثبت رساند.
ناشناس‌های سودساز
درحالی‌که همواره بازارهای شناخته شده مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و عمده تصمیمات حول محور آنها گرفته می‌شود، بازارهای نامتعارف دیگری نیز وجود دارند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما عایدی قابل توجهی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند. گستره این بازارها وسیع است؛ اما روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی چند گزینه سرمایه‌گذاری از این دست را به مخاطبان معرفی کرد.
بحران انرژی و اورانیوم
بحران انرژی یکی از اصلی‌ترین آثار جنگ روسیه و اوکراین بود. بازار اورانیوم نیز از این بحران در امان نماند و در سال2023 افزایشی بیش از 80درصد را پشت سر گذاشت و به بالاترین به 15سال اخیر رسید. با این حال کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت در ماه‌های آتی پتانسیل رشد بیشتری دارد. کودتا در نیجر، که 5درصد از اورانیوم مورد نیاز بازارها را تامین می‌کند، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این سوخت نیروگاه‌ها است.
خشکسالی؛ بلای جان کاکائو
تلاطم آب‌وهوایی موجب افت شدید محصولات کشاورزی در غرب آفریقا شده و عرضه کاکائو در بازار جهانی با مشکل مواجه است. این اتفاق موجب افزایش 91درصدی قیمت کاکائو شده است. تحلیلگران می‌گویند بارش شدید در بخش‌هایی از غنا، نیجریه و ساحل عاج که تامین‌کننده‌های کلیدی کاکائو در جهان به شمار می‌روند، شیوع بیماری «غلاف سیاه» را تشدید کرده و برداشت کاکائو را به تاخیر انداخته است.
عملکرد قابل قبول دولتی
کمتر از یک‌سال از عرضه اولیه شرکت دولتی تولیدکننده برق رومانیایی در بازار سهام اروپا می‌گذرد و این شرکت با جذب بیش از 2میلیارد دلار توانست رکود عرضه‌اولیه‌های پیشین را بشکند. از آن زمان تا به امروز، سهام این شرکت بیش از 27درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. آخرین گزینه سرمایه‌گذاری نامتعارف، اوراق قرضه دولتی ترکیه است. چرخش سیاست‌های این کشور در بحبوحه بحران موجب شده تا بازدهی اوراق دولتی این کشور در سال2023 به 16درصد برسد و به یکی از گزینه‌های سودآور سرمایه‌گذاری تبدیل شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10014
اخبار مرتبط
نظرات شما