• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
«مدیران خودرو» و «کرمان موتور» در صدر؛

مونتاژکاران روی دنده رشد

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان خصوصی ۹ ماه امسال را با جهش تولید در محصولات سواری پشت سر گذاشتند و به رکوردی جدید رسیدند. بر این اساس، تولید محصولات سواری در بخش خصوصی تا پایان آذر امسال به ۱۷۹‌هزار و ۴۹۱ دستگاه رسیده است...

با توجه به تیراژ بالغ بر ۹۹‌هزار دستگاهی مونتاژکاران در ۹ ماه مشابه سال گذشته، تولید آنها طی امسال ۸۱‌درصد رشد داشته که چند برابر نرخ رشد خودروسازان وابسته به دولت است.
حدودا دو سالی می‌شود که تولید در بخش خصوصی رونق گرفته و احتمال دارد تا پایان امسال، خصوصی‌ها از مرز ۲۰۰‌هزار دستگاه نیز عبور کنند.
اینکه چرا مونتاژکاران با چنین جهش‌های بلندی در تولید مواجه شده‌اند، دلایل مختلفی دارد، از جمله وفور قطعات وارداتی از چین و همچنین آزادی نسبی قیمت. مونتاژکاران با داخلی‌سازی اندکی فعالیت می‌کنند و بخش اعظم نیاز خود به قطعات را از چین می‌آورند و معمولا نیز با چالش سنگینی در این مسیر روبه‌رو نیستند. روابط سیاسی ایران و چین از یکسو و تهاتر پول نفت ایران با کالاهای چینی از سوی دیگر، سبب شده مونتاژکاران دغدغه خاصی بابت تامین قطعات موردنیاز خود نداشته باشند و این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد تیراژشان به شمار می‌رود.
نکته دیگر اینجاست که مونتاژکاران در تعیین قیمت آزادی نسبی دارند، بنابراین نه تنها زیان نمی‌دهند، بلکه سود فراوانی نیز تحصیل می‌کنند. این موضوع سبب شده آنها همواره از نقدینگی لازم و کافی برای تحقق برنامه‌های تولید خود برخوردار باشند و نتیجه آن، جهش آمار تیراژ است. با در نظر گرفتن تولید کل خودروهای سواری در ۹ ماه امسال (حدودا ۸۳۷‌هزار و ۵۰۰ دستگاه) سهم مونتاژکاران از این آمار، حدود ۲۲‌درصد است.
در بین مونتاژکاران، پرتیراژترین آنها مدیران خودرو است که توانسته در ۹ ماه امسال ۱۰۴‌هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این آمار سبب شده مدیران خودرو نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۶۰‌درصد رشد تولید داشته باشد. پرتیراژترین محصول مدیران‌‌‌خودرو در ۹ ماه امسال ام‌‌‌وی‌‌‌ام مدل ایکس ۲۲ با آمار بالغ بر ۲۲‌هزار دستگاهی است.
دیگر خودروساز خصوصی یعنی کرمان موتور با تیراژ بالغ بر ۴۲‌هزار دستگاهی، توانسته رتبه دوم تولید را طی ۹ ماه امسال به خود اختصاص دهد.
طبق آمار وزارت صمت، کرمان‌‌‌موتور در ۹ ماه امسال ۴۲‌هزار و ۳۱۳ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. این خودروساز محصولاتی از جک چین را به تولید می‌رساند.
سری هم اما به بهمن موتور بزنیم، دیگر خودروساز بخش خصوصی که پس از مدیران خودرو و کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ طی ۹ ماه امسال است. بنابر آمار وزارت صمت، بهمن موتور  در۹ ماه سال گذشته زیر ۱۰‌هزار دستگاه تولید داشته، اما توانسته در مدت مشابه امسال تیراژ خود را به بالای ۱۹‌هزار و ۳۰۰ دستگاه برساند. بنابراین تولید این شرکت حدودا دو برابر شده است. بیشترین تولید بهمن در ۹ ماه امسال به مدل فیدلیتی اختصاص دارد. در فهرست خودروسازان خصوصی فعال طی ۹ ماه امسال، نام بم خودرو نیز به چشم می‌‌‌آید، شرکتی که البته تیراژی بسیار اندک داشته است. بنابر آمار وزارت صمت، بمی‌‌‌ها طی بازه زمانی تحت بررسی تنها ۲۹۰ دستگاه تولید داشته‌اند که ۱۹۰ دستگاه بیش از سال گذشته است.
همچنین راین خودرو نیز به عنوان دیگر خودروساز قدیمی بخش خصوصی، تیراژ بسیار اندکی را در ۹ ماه امسال داشته است. بنابر آمار منتشره، کل تولید این خودروساز تا پایان آذر امسال ۵۶ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۶۰درصدی را نشان می‌دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10160
اخبار مرتبط
نظرات شما