• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
قیمت سکه امامی ریزش کرد؛

قیمت طلا در مسیر صعود

طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر امروز قیمت سکه امامی ریزش کرد اما برخی از معامله گران به حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران چشم دوخته بودند...

بازار طلا امروز چهارشنبه ۲۷ دی ما در حالی شروع به کار کرد که از صبح امروز برخی‌ها در انتظار حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران بودند. با اینکه در روزهای گذشته اعلام شده بود این اتفاق مهم از ساعت ۱۲ انجام می‌شود؛ اما سایت مرکز مبادله از دسترس خارج شد و در نیمه ظهر ایرنا (سایت رسمی دولت) اعلام کرد حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌صورت حضوری در جریان است و اختلال سایت تأثیری بر آن ندارد.
فارغ از اختلالات زیرساختی، در حراج امروز هر متقاضی که احراز هویت شده، می‌توانست بین یک تا ۳ شمش یک‌کیلوگرمی طلا خریداری کند .با این حال، سؤال مهمی که در ذهن سرمایه‌گذاران است نحوه محاسبه نرخ دلار طلا است.
در همین رابطه سخنگوی مرکز مبادله گفت که «نرخ دلار طلا تابع عرضه و تقاضاست» اما از طرف دیگر به این موضوع نیز اشاره کرد که «اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد بانک مرکزی در قالب عرضه‌کننده وارد خواهد شد».
پس از پایان اولین جلسه حراج حضوری که امروز برگزار شد، 10 شمش طلای یک کیلویی بر اساس نرخ‌های کشف‌شده از فرآیند عرضه و تقاضا معامله شده است.
با این همه، فعالان اقتصادی می‌گویند این موضوع برای بانک مرکزی یک چالش سخت محسوب می‌شود زیرا طلا دارای ارزش ذاتی متأثر از قیمت اونس طلای جهانی و قیمت دلار است. بنابراین اگر قیمت شمش با دلار بالای ۵۰ هزار تومان محاسبه و به فروش برسد، این موضوع نشان دهنده ان است که بانک مرکزی نرخ دلار غیررسمی را پذیرفته است. اما اگر شمش طلا با دلار ۴۲ هزار تومان معامله شود، یک رانت جدید به وجود می‌آید؛ رانتی که برای هر شمش طلا در حدود ۷۰۰ میلیون تومان است و برای سقف خرید به ۲ میلیارد تومان هم می‌رسد. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند این رقم می‌تواند انگیزه قاچاق را افزایش دهد.
امروز قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و 716هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل افزایش را نشان می‌دهد. طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر قطعه سکه امامی که روز گذشته با ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسیده بود امروز تا ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین آمد؛ اما در زمان تدوین این نگارش قیمت سکه باز هم افزایشی شد و در حدود ۳۱ میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید.
با این حال اتحادیه طلا و ارز در دقایقی پایانی تکمیل این گزارش، قیمت سکه را 31 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرد.
به گزارش اقتصادنیوز، از بازار طلا و سکه و اتفاقات آن که بگذریم امروز برخی از بازیگران ارزی مدعی بودند که نرخ دلار صعودی شده است. به گفته این دسته نرخ درهم که روز گذشته با ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان به کار خود خاتمه داده بود امروز با همین قیمت روانه بازار شد و در نیمه ظهر تا ۱۴ هزار و ۶۴۰ تومان بالا رفت. از سوی دیگر امروز برخی از معامله‌گران ادعا کردند که نرخ دلار در هرات سقف مثلث مقاومتی خود را شکست و به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. برخی از تکنیکالیست‌ها می‌گویند اگر دلار هرات بالای این سقف تثبیت دهد احتمال افزایش هیجانی قیمت‌ها وجود دارد. در غیر این صورت ممکن است دلار هرات به سمت پله نهم کانال ۵۱ هزار تومان یعنی مرز حمایتی مهم به‌تدریج نیمه کانال ۵۱ هزار تومان عقب‌نشینی کند. فارغ از بازار دبی و هرات، در تهران هم برخی مدعی هستند که دلار در نزدیک مرز ۵۳ هزار تومان قرار دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10242
اخبار مرتبط
نظرات شما