• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
مدیرکل دفتر خدمات ارزی سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

ایفای 87 درصدی تعهد ارزی صادرکنندگان کرمان

مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سال 1397 تاکنون استان کرمان 8 میلیارد یورو صادرات داشته که از 6 میلیارد و 903 میلیون یورو تعهدات ارزی سررسید شده، 5 میلیارد و 980 میلیون یورو معادل 87 درصد ارز حاصل از صادرات را برگردانده است...

ناهید دشتدار، در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان افزود: صادرکنندگان استان در حوزه تولیدی تاکنون 90 درصد و در حوزه بازرگانی 53 درصد  تعهد ارزی را انجام داده اند و کرمان رتبه ششم کشور را در میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات دارد. وی با اشاره به اینکه استان کرمان 400 نفر صادرکننده دارد، اظهار کرد: در بحث بازگشت ارز، استان کرمان بیشتر از سایر استان های کشور از تهاتر استفاده کرده که 35 درصد بازگشت ارز استان از طریق تهاتر است.
دشتدار بیان کرد: همکاری استان کرمان در تبادل اطلاعات و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات با سازمان توسعه تجارت بیشتر از سایر استان ها بوده به طوری که پایه بسیاری از موارد مصوب در رابطه با مباحث صادراتی از استان کرمان بوده است. وی افزود: صادرکنندگان با سابقه و خوب ما به دلیل بحث تعهدات ارزی از کارت های دیگری برای صادرات استفاده می کنند و دیده می شود که خشکبار کرمان ازسایر استان های کشور صادر می شود.
مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر ارز حاصل از صادرات، برای واردات مورد استفاده قرار نگیرد و از صرافی هایی که مورد تائید بانک مرکزی نیستند، تامین شود؛ در واقع این ارز تامین کننده ارز قاچاق کشور است. وی با اشاره به اینکه همه به اجرای بد روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات اذعان داریم، گفت: بازگشت ارز از طریق مجراهای مورد تائید بانک مرکزی حاشیه سود صادرکنندگان را بشدت کم می کند و به همین دلیل به جز صادرکنندگان محصولات معدنی و پتروشیمی، سایر صادرکنندگان حاضر به استفاده از این روش ها نیستند.
وی تصریح کرد: در استان کرمان 43 درصد ارز برگشتی صادرات از طریق واردات بوده که 90 درصد آنها مربوط به تولیدکنندگان است، اما مشکل با بازرگانانی است که نیاز به واردات ندارند و یا آشنا به روند واردات نیستند. دشتدار افزود: اخیرا کارت های یکبار مصرف به شدت کنترل می شود و برای هر کارت تا سقف 500 هزار دلار صادرات در نظر گرفته شده و دیگر صادرکنندگان نمی توانند با اینگونه کارت ها، محصولاتی با ارزش بسیار بالا صادر کنند.
دشتدار، خاطرنشان کرد: تعدادی از صادرکنندگان خرد تاکنون بازگشت ارزی نداشته اند و بعضی از آنها از سال 97 به بعد از چرخه صادرات خارج شده اند و همچنین امیدی به ایفای تعهدات ارزی مربوط به کارت های اجاره ای نداریم. مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تسهیلات و تشویق های صادراتی به افرادی که بیش از 60 درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند تعلق می گیرد اما در بعضی موارد دیده شده حتی در بازگشت صددرصدی ارز، در عمل پولی جا به جا نشده وغیرواقعی بوده است.
وی در رابطه با معافیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی از ایفای تعهدات ارزی که مورد درخواست بسیاری از صادرکنندگان استان کرمان است، گفت: این مسئله مطرح شد اما به دلیل اینکه کشور ما بی آب است و انجام کشاورزی بر این بحران بی آبی می افزاید، در همان ابتدا رد شد و معافیت برگشت ارز توجیه نداشت. دشتدار، خاطرنشان کرد: در رابطه با محصولات کشاورزی به پیشنهاد وزیر کشاورزی، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات برای سه محصول سیب زمینی، سیب و پرتقال از 4 ماه به 8 ماه افزایش یافت تا شرایط تسهیل شود.
در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان با اشاره به نامگذاری سال با عنوان رشد تولید و مهار تورم گفت: تولید صادرات محور را در این زمینه راهگشا دانستیم و چندین برنامه را تعریف کردیم، اجرای برخی برنامه ها با همکاری مجموعه ها و سازمان های مختلف امکان پذیر بود که یکی از این سازمان ها، سازمان توسعه تجارت است. سیدمهدی طبیب زاده، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت از مهرماه تاکنون پاسخ مکاتبات، تماس های تلفنی و پیغام های ما را نمی دهد، بخش خصوصی احتیاجی به دولت ندارد حالا که می خواهد کمک کند، همکاری از سوی این مجموعه صورت نمی گیرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی در بخش دیگری مشکل اصلی صادرات را مباحث مربوط به تعهدات ارزی عنوان و اظهار کرد: این مسئله به حضور فعال صادرکنندگان صاحب نام استان آسیب وارد کرده و تقریبا دیگر در میدان صادرات حضور ندارند. طبیب زاده، ادامه داد: ضرر سیاست های ارزی اعمال شده از سال 97 تاکنون، بیشتر از منافعش بوده و شرایط کشور اجازه انتقال ارز حاصل از صادرات را نمی دهد.
رئیس اتاق کرمان بیان کرد: سختگیری ها در بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی مشکلی را حل نمی کند بلکه قطعا مشکل صادرات استان جدی تر خواهد شد زیرا راه برگشت ارز این نیست. وی افزود: 3 تا 4 میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی سهم بسیار کوچکی در صادرات 80 میلیارد دلاری کشور دارد و اگر چه بحث معافیت پیمان سپاری برای محصولات کشاورزی مورد پذیرش قرار نگرفت اما حداقل انتظار می رود که ارز را با نرخ واقعی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی محاسبه کنند.
گفتنی است در این نشست پرسش هایی در رابطه با تعهدات ارزی مطرح شد. همچنین ارائه تقویم نمایشگاهی سال 1403 نمایشگاه کرمان و بررسی راه اندازی سایت نمایشگاهی سیرجان از سایر موارد مطرح شده در کارگروه توسعه صادرات استان بود.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10284
اخبار مرتبط
نظرات شما