• پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024

  • پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 16 May 2024
تورم خوراکی‌ها بالا رفت؛

التهاب قیمت «سبزی‌ و حبوبات» در فروردین

شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال سطح عمومی قیمت اقلام خوراکی نسبت به اسفند 1402 بیشتر شده است. در میان گروه‌های خوراکی، «سبزی و حبوبات» بیشترین و «شیر و پنیر و تخم مرغ» کمترین تورم ماهانه را در فروردین‌ماه به ثبت رسانده‌اند...

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین 1403 کرده است. بررسی‌ها خبر از افزایش سطح عمومی قیمت سبد متنوعی از اقلام خوراکی در نخستین ماه امسال نسب به اسفند 1402 می‌دهد. البته باید توجه داشت که تورم اقلام خوراکی،‌ میانگین تورم 9 گروه تشکیل‌دهنده آن است.
شواهد آماری نشان می‌دهد از میان این گروه‌ها،‌ در فروردین 1403 « سبزی و حبوبات» بیشترین و «شیر، پنیر و تخم مرغ» کمترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده‌اند.
مقایسه سطح عمومی قیمت خوراکی‌ها در فروردین و اسفند خبر از آن می‌دهد که تورم ماهانه در نخستین ماه امسال در پنج گروه بیشتر شده است. «سبزی و حبوبات» بیشترین افزایش نرخ تورم را در فروردین‌ماه تجربه کرده‌اند. «قند، شکر و شیرینی‌ها» نیز در این دوره سطح یکسانی از تورم را به ثبت رسانده‌اند. «میوه و خشکبار»، «نوشابه‌های غیرالکلی» و «شیر و پنیر و تخم مرغ» نیز کاهش سطح تورم را رقم زده‌اند
لازم است توجه شود که کاهش تورم به معنای پایین آمدن قیمت‌ها نبوده و خبر از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها می‌دهد. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و تغییرات آن‌ها در فروردین‌ماه بررسی شده است.
تورم خوراکی‌ها بالا رفت
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار آمار تورم فروردین ماه 1403 کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی در فروردین امسال به 2.9 درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با اسفند سال گذشته افزایش 1.3 واحد درصدی داشته است.
بر اساس طبقه‌بندی مرکز آمار،‌ تورم خوراکی‌ها از میانگین تورم 9 گروه تشکیل‌دهنده آن به دست آمده است. این گروه‌ها شامل «سبزی و حبوبات»، «میوه و خشکبار»، «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «قند، شکر و شیرین»، «نان و غلات»، «روغن و چربی‌ها»، «شیر، پنیر و تخم مرغ»، «نوشابه‌های غیرالکلی» و «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه گروه‌های خوراکی و تغییرات آن در فروردین 1403 پرداخته شده است.
«سبزی و حبوبات» در راس هرم تورمی اقلام خوراکی فروردین
برآوردهای مرکز آمار خبر از آن می‌دهد که در فروردین 1403 تورم ماهانه گروه‌های مختلف خوراکی در بازه 9.4 تا صفر درصدی نوسان داشته است. تورم یکی از شاخص‌های اقتصاد کلان است که نشان می‌دهد تغییر قیمت یک سبد متنوع و یکسان از اقلام خوراکی در یک بازه زمانی مشخص نسبت به دوره قبل از آن چگونه بوده است.
شواهد حاکی از آن است که در فروردین 1403، «سبزی‌ و حبوبات» با ثبت تورم 9.4 درصدی بر بلندترین سکوی تورمی در میان 9 گروه از اقلام خوراکی قرار گرفته‌اند. این نرخ در هشت گروه دیگر، کمتر از 3.5 درصد برآورد شده است.
«میوه و خشکبار» با ثبت تورم 3.2 درصدی و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز با ثبت تورم 2.8 درصدی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از حیث ثبت تورم ماهانه فروردین اقلام خوراکی قرار گرفته‌اند. شواهد آماری نشان از آن دارد که این رقم در 2 گروه کمتر از یک درصد بوده است.
رکوردشکنی «شیر، پنیر و تخم مرغ» در فرورین
پرونده تورم سال جاری در حالی در فروردین امسال گشوده شد که نرخ ماهانه آن در گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» در سطح صفر درصدی قرار داشته است. به بیان دیگر، مصرف کنندگان اقلام این گروه در فروردین 1403 شاهد ثبات قیمتی در مقایسه با اسفندماه 1402 بوده‌اند. این رقم کمترین تورم ثبت شده در مقایسه با  هشت گروه دیگر از اقلام خوراکی در دوره زمانی موردنظر محسوب می‌شود. افزون بر این، مشاهدات بیشتر خبر از آن می‌دهد که این رقم کمترین تورم ثبت شده از گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» از اردیبهشت سال 1402 تا کنون نیز محسوب می‌شود.
«روغن و چربی‌ها» هم در ابتدای امسال تورم کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند. به بیان دقیق‌تر، در فروردین امسال، میانگین سطح عمومی قیمت «روغن و چربی‌ها» در مقایسه با همین نرخ در اسفند سال گذشته، 0.6 درصد بیشتر شده است. بنابراین، این گروه در جایگاه دوم ثبت کمترین نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی قرار گرفته است. در سایر گروه‌های خوراکی، نرخ تورم ماهانه بیشتر از 1 درصد اعلام شده است.
کاهش تورم ماهانه 3 قلم خوراکی در فروردین ماه
مقایسه نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی در فروردین امسال و اسفند 1402 خبر از آن می دهد که این نرخ در پنج گروه بیشتر شده است. «سبزیجات و حبوبات» با صعود 6.6 واحد درصدی، بیشترین مقدار افزایش قیمت را در نخستین ماه امسال به ثبت رسانده‌اند. افزایش در چهار گروه دیگر در سطوح کمتر از 3 واحد درصد اعلام شده است.
مشاهدات نشان می‌دهد در یک گروه خوراکی، نرخ ماهانه تورم فروردین و اسفندماه در سطح یکسانی قرار داشته است. به بیا دقیق‌تر، نرخ تورم «قند، شکر و شیرینی» برای دو فصل متوالی در سطح 2.2 درصدی قرار گرفته است.
به گزارش اکوایران، در سوی دیگر طیف، تورم ماهانه خوراکی‌ها در سه گروه روند نزولی داشته است. به عنوان مثال، تورم «میوه و خشکبار» در فروردین امسال 0.8 واحد درصد کمتر از اسفندماه شده است. این نرخ در «شیر،‌ پنیر و تخم مرغ» 0.6 واحد درصد و در گروه «نوشابه‌های الکلی» نیز 0.2 واحد درصد کمتر از اسفندماه بوده است.
لازم است توجه شود که کمتر شدن تورم ماهانه خوراکی‌ها به معنای کاهش قیمت آن‌ها نیست. بلکه خبر از کاسته شدن سرعت رشد آن‌ها می دهد. حال باید دید آیا دولت در اردیبهشت‌ماه موفق به کنترل قیمت اقلام خوراکی و ثابت نگهداشتن آن‌ها در یک محدوده مشخص خواهد شد یا نه.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11078
اخبار مرتبط
نظرات شما