• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
سهام ریزش کرد، یورو تضعیف شد

شوک فرانسوی به بازارها

نتایج غافلگیرکننده انتخابات فرانسه با پیش‌روی ائتلاف چپ‌گرایان در این کشور سبب شد روز دوشنبه به دنبال افزایش نگرانی‌ها از ایجاد بن بست سیاسی در این کشور سهام با افت مواجه شده و یورو تضعیف شود...

معاملات آتی اروپا روز دوشنبه افت کرد و یورو به دنبال نگرانی‌های از شرایط مالی فرانسه پس از انتخابات تضعیف شد.
براساس گزارشی از بلومبرگ، پس از پیروزی غافلگیرکننده «اتحاد چپ فرانسه» در انتخابات پارلمانی معاملات آتی سهام CAC 40  به همراه Euro Stoxx 50 با کاهش مواجه شد.
درحالی که «ائتلاف حزب مردمی جدید» فرانسه در رای گیری اول شد، باتوجه به اینکه هیچ حزبی اکثریت مورد نیاز را به‌دست نیاورد زیان‌های بازار مالی را تعدیل کرد. این نتیجه بطور بالقوه اثرگذاری ائتلاف چپ و همچین حزب راست‌گرای اجتماع ملی را محدود می‌کند که هردوی آنها از افزایش هزینه‌های عمومی حمایت کردند.
یک تحلیلگر ارشد در Swissquote Bank فرانسه با اشاره به نتایج دو دور رای گیری گفت فرانسه از طرفداری از راست افراطی به سمت حمایت از چپ افراطی رفت؛ این نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها در احزاب تندرو به دنبال راه حل هستند و این نتیجه ایده آلی نیست.
با انعکاس نگرانی‌ها درباره افزایش هزینه‌های دولتی، معاملات آتی اوراق دولتی فرانسه نسبت به همتای آلمانی خود عملکرد ضعیف‌تری داشت. با اینحال، اسپرد میان اوراق این دو شروع به کاهش کرد که نشانه‌ای از کاهش نگرانی‌هاست.
طبق داده‌های جمع آوری شده توسط وزارت کشور، ائتلاف جبهه مردمی جدید توانست 178 کرسی را در پارلمان ملی کشور بدست آورد، این درحالی است که حزب راست گرای اجتماع ملی، که در نظرسنجی‌های هفته گذشته پیروز انتخابات بودند توانست 143 کرسی را به‌دست آورد و در جایگاه سوم قرار گیرد. اتحاد میانه‌روی امانوئل مکرون نیز 156 کرسی را در پارلمان کسب کرد؛ ترکیبی که ریسک بن بست سیاسی در این کشور را افزایش می‌دهد، چراکه این نتیجه به این معناست که نه مارین لوپن و نه ژان لوک ملانشن، رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» نمی‌توانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند و ایجاد هر دولت اثرگذاری بسیار دشوار خواهد بود.
انتظار می‌رود اسپرد میان اوراق فرانسوی و آلمانی در طول هفته‌های آینده افزایش پیدا کند، درحالی که افزایش ریسک پیرامون شرایط بدهی کشور می‌تواند همچنان بر یورو فشار وارد کند. با اینحال، برخی استراتژیست‌ها معتقدند که پس از یک دوره ضعف اولیه، بازارها ممکن است سناریوی یک پارلمان متعادل را دوست داشته باشند.
رویدادهای مهم برای بازار در این هفته
جلسه شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنگره و داده های تورم ایالات متحده از جمله رویدادهای اصلی این هفته بازار هستند. معامله گران این دو مورد را زیرنظر دارند تا انتظارات خود مبنی بر اینکه سیاست کاهش نرخ بهره ممکن است از اوایل سپتامبر آغاز شود را تقویت کنند، درحالی که بر اساس آخرین گزارش مشاغل نشانه‌هایی از ضعیف شدن اقتصاد ایالات متحده وجود دارد.
به گزارش اکوایران، پس از آنکه داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی نشان داد که استخدام و رشد دستمزد در ایالات متحده در ماه ژوئن کاهش یافته است، در حالی که نرخ بیکاری به بالاترین میزان از اواخر سال 2021 رسیده است، چشم انداز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده روز جمعه تقویت شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11598
اخبار مرتبط
نظرات شما