• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
قیمت سکه کانال عوض کرد؛

قیمت دلار کاهشی شد

معامله‌گران معتقدند بازار طلا و ارز وارد دوره رکود شده است که ناشی از سه عامل مهم، فرا رسیدن ماه محرم، پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و عرضه جدید خودروهای وارداتی است...

بازگشت دوباره بازار طلا و ارز به رکود،‌ مهم ترین خبری است که امروز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت؛ موضوع مهمی که به عقیده معامله گران از سه عامل مهم نشات گرفته است؛ اول،‌ فرا رسیدن ایام محرم که تجربه نشان داده است بازار در این ایام راکد و خالی از خریدار و فروشنده می شود. دوم؛ اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران و سومین و مهم ترین عامل آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در کشور است.
بنابر اعلام معاون وزیر صمت، «از امروز دوشنبه ۱۸ تیر فرایند مربوط به وکالتی کردن پول به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به منظور پیش‌شرط ثبت نام آغاز شده است. متقاضیان تا روز پنجشنبه ۲۱ تیر برای وکالتی کردن حساب خود مهلت دارند.» بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد،‌ امروز اگر فروشنده ای هم در بازار حضور دارد، برای واریز پول به حساب وکالتی برای خرید خودروهای وارداتی است. در واقع گروهی امروز در بازار حضور دارند که در پی عرضه جدید خودروهای وارداتی به فروش ارز و سکه برای تامین مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام اقدام کرده اند.
خرید و فروش دینار عراق در رکود بازار
نکته جالب توجه اینجاست که با وجود رکود بازار طلا و ارز، خرید و فروش دینار عراق به مناسبت آغاز ماه محرم و نزدیک شدن به ایام اربعین، قوت گرفته است و دینار عراق در بازه 40 تا 42 تومان با توجه به میزان تقاضا به فروش رفت. اما دلار نتوانست خریدار و فروشنده ای برای خود پیدا کند و پس از پولبک روز گذشته، مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفت. قیمت دلار که امروز با 59 هزار و 550 تومان بازگشایی کرده بود؛‌ در نیمه دوم معاملات شیب نزولی را تجربه کرد و با عقب نشینی در کانال 59 هزار تومان،‌ 59 هزار و 100 تومان قیمت خورد. همچنین امروز قیمت درهم امارات هم به مانند دلار پایین آمد و از 16 هزار و 250 تومان، به 16 هزار و 220 تومان رسید.
در بازار رمزارزها هم قیمت تتر در مسیر کاهشی روز گذشته به حرکت خود ادامه داد و در محدود 59 هزار و 600 تومان قرار گرفت. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند دلار که نتوانست از مرز مقاومت مهم 59 هزار و 700 عبور کند و مسیر کاهشی را در پیش گرفته است و حال کف حمایت 58 هزار و 700 تومان را پیش روی خود دارد که در صورت شکستن آن و تثبیت در زیر آن می تواند بار دیگر در کانال 58 هزار تومان عقب نشینی کرده و افت قیمت را تجربه کند.
قیمت سکه و طلا همچنان نزولی
روند نزولی قیمت ها در بازار سکه هم تداوم داشت و قیمت سکه امامی با عقبگرد به کانال 40 میلیون تومان، 40 میلیون و 600 هزار تومان قیمت خورد تا کاهش 550 هزار تومانی نسبت به روز گذشته داشته باشد. امروز قیمت سکه در سایت اتحادیه طلا و جواهر هم تفاوتی با بازار نداشت.
امروز همچنین چشم معامله گران به مرکز مبادله ایران دوخته شده است تا آخرین جزئیات از برگزاری پانزدهمین حراج سکه با خبر شوند. براساس آمار رسمی بانک مرکزی تاکنون طی ۱۴ مرحله برگزاری حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران،  ۲۶۳۵۶۸ قطعه از انواع سکه معامله شده است.
در بازار طلا هم قیمت ها نسبت به روز گذشته شیب نزولی را در پیش گرفتند و طلای آبشده که با 14 میلیون و 800 هزار تومان بازگشایی شد؛ در نیمه دوم معاملات از این محدوده هم عقب نشینی کرد و به 14 میلیون و 740 هزار تومان رسید. معامله گران معتقدند مرز حمایت 14 میلیون و 600 هزار تومان برای طلای آبشده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت تداوم مسیر نزولی امروز و شکستن این مرز می توان به کاهش قیمت بیشتر امیدوار بود.
بازار رسمی همسو با بازار غیررسمی
به گزارش اقتصادنیوز، اما در سمت رسمی بازار ارز هم شاهد عقب نشینی قیمت ها نسبت به روز گذشته بودیم؛ روندی که در روزهای گذشته سابقه نداشته است و همواره قیمت ارز در مرکز مبادله ایران نسبت به بازار غیررسمی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.
براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ دلار مبادله ای 46362 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 43288 تومان ارزش گذاری شد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 50198 تومان رسید و حواله یورو هم 46870 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12624 تومان خرید و فروش شد و ارزش حواله آن هم به 11787 تومان رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11605
اخبار مرتبط
نظرات شما