• یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024

  • یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024
پنجمین زن کابینه پزشکیان؛

اولین زن سخنگوی دولت در تاریخ ایران

امروز فاطمه مهاجرانی، در جایگاه سخنگوی دولت پزشکیان قرار گرفت؛ حالا او چهره‌ای جوان و نماینده‌ای از زنان جامعه و پنجمین زن کابینه در چهاردهمین دولت است. او را می‌توان از امروز، اولین زن سخنگوی دولت در تاریخ ایران برشمرد...

انتخاب او پس از  17 مرد سخنگو در ادوار پیشین، انتخابی ساختارشکن است و به نظر می‌رسد به عنوان نماینده زنان کار و وظیفه سنگینی در پیش‌رو دارد.
پیش از انتصاب وی، علی بهادری جهرمی، سیاستمدار و حقوقدان در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به‌عنوان سخنگوی دولت و دبیر هیئت دولت ایران فعالیت می‌کرد.
او متولد مرداد ماه سال 1349 در شهرستان اراک است و می‌توان او را از جمله جوان‌ترین‌های دولت چهاردهم دانست.
ریاست مرکز استعدادهای درخشان، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی، عضویت در اعضای شورای راهبری در کارنامه سوابق مهاجرانی است.
در تاریخ ۲۶ مهر ماه 1396، طی حکمی از سوی محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، به عنوان سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان منصوب شد؛ وی پیش از این رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بود.
از نه گفتن به بورس لندن تا تحصیل در اسکاتلند
مهاجرانی در سال ۶۸ با رتبه ۷۰۰ وارد رشته مهندسی مکانیک شد، لیسانس خود را در رشته مکانیک در دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرد.
سال‌های میانه دهه ۷۰ قبولی در ارشد سخت بود و برای خانم‌ها، مخصوصا در رشته مهندسی، سخت‌تر؛ مهاجرانی سال ۱۳۷۴ یکی از دو زنی بود که در مقطع ارشد رشته مهندسی مکانیک قبول شد. او از همان سال نیز شروع به تدریس کرد.
مهاجرانی در دنیای آکادمیک، یک بورس دکتری از دانشگاه بونل لندن برای رشته ربوتیک گرفت، اما به گفته خودش بنا به دلایل خانوادگی نتوانست برای ادامه تحصیلات برود.
بعدها مکانیک جواب انگیزه و استعدادش را نداد و تصمیم گرفت در رشته علوم تربیتی تحصیل کند؛ اما مدرکی از این رشته دریافت نکرد.
او در ادامه از دانشگاه «هریوت وات» اسکاتلند فوق لیسانس استراتژی را گرفت و همان جا دکترای مدیریت (‌Administration Doctor of Business‌) دریافت کرد.
مهاجرانی همچنین عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند و دارای ۱۲ مقاله کنفرانسی و ۱ مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور است. او در طی این ۱۱ سال کار علمی با ۳ پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم داشته است.
عمده فعالیت مهاجرانی در سال‌های اخیر، حضور به عنوان عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی-غیرانتفاعی ارشاد است، او استادیار و عضو هیات علمی این دانشگاه است.
به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد...
از جمله حواشی گمانه‌زنی در رابطه با انتخاب او به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی دولت در چند روز اخیر، می‌توان به بازنشر ویدئویی از سخنرانی‌های در تجمع انتخاباتی حامیان مسعود پزشکیان اشاره کرد که در آن می‌گوید: «به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد مهرشاد شهیدی دیگری بر خاک بیفتد؛ اجازه نمی‌دهیم اندکی تمامیت‌خواه، کوچه‌های ما را پر از خون جوانانمان کنند.» و این جمله وی به مهرشاد شهیدی‌نژاد؛ کشته شده اراکی اعتراضات سال ۱۴۰۱ کشور اشاره دارد.
 معتقد هستم حرمت آدمی بیش از الفاظ اداری است
در مصاحبه‌ای با «صدای معلم» در مورد مدرک تحصیلی‌اش -که صحبت‌هایی در رابطه با آن شده بود- ضمن انتشار آن مدرک گفت: «از مزایای دکتری در آموزش و پرورش استفاده نمی‌کنم. نه حقوق گرفته‌ام و نه حکمم زده شده است. استفاده کلمه دکتر هیچ‌گونه مشکل قانونی برای من ندارد البته در استفاده از این واژه  هیچ‌گونه حساسیتی هم ندارم چون معتقد هستم حرمت آدمی بیش از الفاظ اداری است...».
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11994
اخبار مرتبط
نظرات شما