• یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024

  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024
نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان تشریح کرد

چشم‌انداز بازار سرمایه و سهام سیمانی‌ها

نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان تصریح کرد:صنایع سیمانی که شاهد افزایش نرخ سیمان در مدت اخیر برای آنها بودیم می‌توانند با پیگیری لغو قیمت‌گذاری دستوری و تحقق این مساله، در جایگاه واقعی خود در تناسب با سایر صنایع قرار گیرند.

نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان در گفت و گو با «اقتصاد کرمان» در تحلیل شرایط فعلی بازار سرمایه گفت:ورود سهام‌داران تازه‌وارد در سال ۹۸ و ۹۹ به بازار سرمایه بدون فراهم آوردن زیرساخت مناسب برای بازار، که همراه با موج تبلیغاتی در فضای مجازی و رسانه ها و همچنین تورم و کاهش ارزش پول ملی بود موجب شد تا شاهد رشد بی‌رویه قیمت سهام شرکت‌ها باشیم به گونه‌ای که این هجوم بی‌سابقه به بازار باعث شد تا تعداد کدهای سهامداری در کنار سهام عدالت از ۸ میلیون به بیش از ۵۰ میلیون برسد. آرش ایرانپور تصریح کرد:بستر چنین رشدی در بازار سرمایه،این بود که نتوانستیم نیاز مردم را در سایر بازارها و حوزه‌های اقتصادی پاسخ دهیم و آنها نیز بی‌محابا برای پیشگیری از افت سرمایه خود وارد این بازار شدند. نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان اظهار داشت:البته مردم مقصر نیستند و نباید سرزنش شوند زیرا با وجود تورم بالا در اقتصاد ایران، ناگزیر به حفظ سرمایه هستند و تلاش می‌کنند تا بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند.
این عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در خصوص تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تغییرات مکرر در قوانین بازار افزود: متاسفانه بخشی از فضایی که امروز در بازار سرمایه حکمفرماست فضای روانی و غیر اقتصادی است که به دلیل کاهش شدید اعتماد مردم به این بازار رقم خورده است. ایرانپور خاطرنشان کرد:تغییر قوانین به صورت مکرر و کارشناسی‌نشده موجب از بین رفتن اعتماد سهامداران می‌شود چنانچه که شاهد بودیم اعمال قانون دامنه نوسان نامتقارن نه تنها نتوانست برای وضعیت فعلی بازار کارساز باشد بلکه حجم معاملات بطور چشمگیری کاهش پیدا کرد و تعداد زیادی از نمادها قفل در صف فروش شدند.وی اظهار داشت: با تغییر دامنه نوسان به صورت متقارن و حجم مبنا که یک حرکت رو به عقب برای سازمان بورس است می‌توان کمی جذابیت را برای کوتاه‌مدت در بازار ایجاد کرد و مشکل نقدشوندگی برخی از سهام‌ها که این مدت در صف فروش بودند را حل کرد ولی مشکل اصلی بازار خروج نقدینگی است که در این مدت اتفاق افتاده و تا این نقدینگی به بازار بر نگردد نمی‌توان امید به برگشت و روند صعودی برای کلیت بازار را داشت. وی بیان داشت: با ارائه طرح 7+3 سران قوا به رهبری در صورت تسریع در تصویب طرح حمایتی برای ورود پنج هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی می‌توان مقدمات تثبیت و ارامش در بازار سرمایه را ایجاد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط سیاسی حاکم بر بازار سرمایه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: شرایط داخلی پیش روی کشور از منظر انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند به طور قطع، وضعیت متفاوت و روشنی را برای بازار فراهم سازد. وی همچنین در تحلیل شرایط خارجی موثر بر بازار سرمایه افزود: در آذرماه 94 بازار سهام در بدترین حالت ممکن بود و حجم معاملات به شدت پایین و رکود مطلق در بازار به چشم می‌خورد اما پس از امضای برجام شاهد 10 برابر شدن حجم معاملات و صعود 100% بازار بودیم. حال با توجه به عزم جدی حاکمیت برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام به‌صورت عزتمندانه و همچنین امضای قرارداد 25 ساله با چین، میتوان با رشد محرک‌های اقتصادی و تسهیل در فروش شرکت‌های صادرات‌محور و سودسازی خوب،شرایطی فراهم آورد تا بازار سرمایه بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد چرا که افزایش فروش نفت و صادرات غیر نفتی و آزادسازی منابع دلاری، موجب تثبیت نرخ دلار در محدوده منطقی برای شرکت‌ها خواهد شد و نقل و انتقال پول و هزینه‌های ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد و اقتصاد کشور تا حدی به ساحل آرامش بر خواهد گشت.
عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پایان در خصوص سرمایه‌گذاری در کلیت بازار و صنایع سیمانی افزود:سهامداران به هیچ عنوان نباید سهامشان را ارزان بفروشند زیرا مطمئنا بازار به مدار طبیعی خود باز خواهد گشت و از سوی دیگر هیچگاه باقی ماندن در بازار سهام در درازمدت با زیان همراه نخواهد بود.وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه سود صنایع اصلی و شرکت‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه، مثبت ارزیابی شده و بخشی از بازار برای سرمایه‌گذاری ارزنده است سهامداران می‌توانند سهم‌هایی که از لحاظ بنیادی دارای شرایط منطقی و مناسب باشند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.
نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان افزود: صنایع سیمانی که شاهد افزایش نرخ سیمان در مدت اخیر  برای آنها بودیم می‌توانند با پیگیری لغو قیمت‌گذاری دستوری و تحقق این مساله، در جایگاه واقعی خود در تناسب با سایر صنایع قرار گیرند.ایرانپور اظهار داشت:همچنین با نگاهی بنیادی به سهم‌های سیمانی که از لحاظ فروش و سودآوری در سال‌های متوالی بر نمودار صعودی قرار گرفته‌اند و نگاهی به تولید و فروش محصولات خاص و ویژه برخی شرکت‌ها در این صنعت، سهام‌داران می‌تواند انتخابی خوب و مناسب برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه داشته باشند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3302
اخبار مرتبط
نظرات شما