• یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024

  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024
شهردار کرمان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با شورای اسلامی استان، مطرح کرد

تمرکزگرایی زمینه‌ساز توسعه نامتوازن

شهردار کرمان گفت: باید با همکاری شهرداری‌ها و شورای اسلامی استان، برای حل مشکلات و مسایل بزرگ شهرها اقدام کرد.

سعید شعرباف، در جلسه مشترک با رییس شورای اسلامی استان کرمان و سایر اعضا، با بیان اینکه بعضی از موضوعات مهم شهر را می‌توان از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیری کرد، گفت: اعتقاد دارم تدوین برنامۀ توسعه، لوایح و طرح‌ها، باید از مدیران رده پایین و در استان‌های محروم شروع شود؛ نه از پایتخت کشور؛ زیرا اغلب مدیران سطح بالا، نگاه مرکزنشین دارند و نمی‌تواند     درخصوص بعضی از موضوعات مربوط به استان‌های محروم، معنای دقیق‌تر و مردمیتری ارایه دهند.
وی تصریح کرد: در هنگام تدوین برنامۀ توسعه و سایر برنامه‌هایی که باید در سطح کشور اجرا شود، جای نخبگان محلی خالی است؛ شاید یکی از دلایلی که برنامه‌های توسعه اغلب نامتوازن ایجاد می‌شود و شکاف را بیشتر می‌کند، این است که ذهن طراحان به ظرفیت‌ها توجهی ندارد.
شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه باید در شهرهای محرومی ازجمله ریگان، قلعه‌گنج و استان سیستان‌وبلوچستان، شوراهای استان‌ها، جدی گرفته شود و مواد برنامه‌ای برای برنامه توسعه وجود داشته باشد، افزود: این مهم مستلزم آن است که از نخبگان شهرهای محروم نیز استفاده شود؛ زیرا ایجاد اعتماد به‌نفس و فرصت برای اعلام حضور نخبگان در شهرهای محروم، لازم است.
وی شورای عالی استان‌ها را تنها نقطه اتصال شهرداری‌ها به قانون‌گذاری دانست و با بیان اینکه این ظرفیت همیشه مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: از زمان مدیریتم در شهرداری کرمان، چندین مسأله جدی دیدم که موضوع مشترک همۀ شهرداری‌های استان و نیازمند پیگیری جمعی است.
شعرباف، با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تأمین ماشین‌آلات دچار مشکل هستیم؛ زیرا قوانین در این خصوص سخت‌گیرانه است، افزود: نیازمند پیگیری جدی از سمت وزارت کشور هستیم.
وی ادامه داد: از طریق اعتبارات فاینانس و از طریق پیگیری طلب‌های شهرداری‌ها از نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی، می‌توان نیازهای فوری را برآورده و نسل جدیدی از ماشین‌آلات عمرانی را برای شهرها خریداری کرد.
شهردار کرمان تأکید کرد: زمان آن فرا رسیده تا مسایل بزرگ شهرها با همکاری شهرداری‌ها و شورای اسلامی استان، لیست شده و از طریق رایزنی با نماینده‌های استان، برای حل مشکلات موجود تلاش کرد.
شعرباف پیشنهاد طرح موضوعات در کمیته مشترک در شهر کرمان و شهرداری‌ها را مطرح کرد و گفت: لازم است جلسه‌ای با حضور شهردار‌های مراکز شهرستان‌ها برگزار کنیم و در مقیاس کشوری، طرح موضوع داشته باشیم.
وی افزود: در این جلسه می‌توانیم با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مسایل را جمع‌بندی کنیم و موضوعات و مشکلات شهرداری‌ها را به‌صورت یکپارچه ارایه دهیم.
شهردار کرمان ادامه داد: در این زمینه نیاز است موضوعات مشترکی که باید در مقیاس ملی دنبال شود، پیگیری، و از ظرفیت‌های  قانونی استفاده کنیم.
در ادامۀ این جلسه، رییس شورای اسلامی استان کرمان، به تفاهم‌نامه همکاری در راستای پیشنهادات تدوین قوانین و اصلاح قانون در رویه جاری شهرداری‌ها و همکاری کلان‌شهر کرمان و شهرهای استان با شورای اسلامی استان اشاره کرد و افزود: در بین کلان‌شهرهای کشور در مرتبه دوم بعد از استان تهران، این تفاهم‌نامه بین شهرهای استان کرمان نوشته شده است.
منصور عزیزآبادی، شورای اسلامی استان کرمان را زیرمجموعۀ شورای عالی استان‌های کشور اعلام و خاطرنشان کرد: ما نماینده شورای عالی کشور در استان کرمان هستیم تا در کنار شهرداری‌ها قرار بگیریم و نواقص موجود را شناسایی و برطرف کنیم.
وی در ادامه، اقدام شفاف‌سازی شهردار کرمان را کاری بزرگ و تأثیرگذار دانست و افزود: در حال حاضر، انجام چنین اقدامی از شهرداری‌های دیگر نیز مورد انتظار است.
عزیز آبادی، درخصوص تفاهم‌نامه نوشته‌شده بین شهرداری‌ها و شورای اسلامی استان کرمان گفت: این تفاهم‌نامه در چندین بند است که بیشتر شامل برنامۀ «هفتم توسعه» می‌شود تا از ظرفیت‌های شورای اسلامی در شهرداری‌ها، بیشتر استفاده شود.
وی با بیان اینکه برنامۀ «هفتم توسعه» اختیارات شوراها را در بخش خدمات شهرداری به مردم نسبت به گذشته، بیشتر دیده است، گفت: هدف از انعقاد تفاهم‌نامه این است تا از ظرفیت هم‌افزایی شهرداری‌ها و شورای اسلامی استان، برای اهدف بالادستی استفاده شود.
رییس شورای اسلامی استان کرمان، به عدم آگاهی بعضی از مدیران شهری از قوانین حوزه کاری خود اشاره و بر لزوم انجام اقدامات لازم برای آموزش و آگاهی مدیران تأکید کرد و در ادامه، خواستار در اختیار قرار دادن مکانی برای اعضای کمیسیون‌ها شد.
در ادامه، نماینده شورای اسلامی استان کرمان در شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه از موضوعات مهمی که شورای عالی استان‌ها به‌طور جدی پیگیری می‌کنند، موضوع مدیریت یکپارچه است، ادامه داد: با تحقق این هدف می‌توان در شهرداری‌ها کارهای بزرگی انجام داد.
عباس‌زاده، به پیگیری موضوعات در کمیسیون‌های شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و گفت: از شهردار تقاضا داریم تا در راستای پیشبرد اهداف و همچنین اصلاح و تدوین قوانین به‌عنوان مشاور در کنار ما باشند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4272
اخبار مرتبط
نظرات شما