• چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 17 April 2024

  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 17 April 2024
کارنامه ثلث اول اعطای وام؛

«وام رونق» به کدام استان‌ها رسید؟

استان کرمان در سه ماهه اول ۱۴۰۱ تعداد ۱۸ متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید در شمال استان و ۴ متقاضی در جنوب استان داشته است. در همین مدت در شمال استان کرمان تنها یک متقاضی به بانک معرفی شده و در جنوب استان پرونده‌ای به بانک ارسال نشده است...

اقتصاد کرمان: بیش از ۴هزار درخواست برای دریافت وام رونق تولید در ثلث اول ۱۴۰۱ ثبت شد. داده‌های آماری وزارت صمت نشان می‌دهد که بیشترین تقاضا برای دریافت وام در استان‌های قم، اصفهان، سمنان، مازندران، گیلان ثبت شده است.
گزارش «اقتصاد کرمان» می‌افزاید: استان کرمان در سه ماهه اول ۱۴۰۱ تعداد ۱۸ متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید در شمال استان و ۴ متقاضی در جنوب استان داشته است. در همین مدت در شمال استان کرمان تنها یک متقاضی به بانک معرفی شده و در جنوب استان پرونده‌ای به بانک ارسال نشده است. در گزارش وزارت صمت اما یک فقره پرداختی برای جنوب استان و ۶ فقره پرداخت برای شمال استان ذکر شده اما از مجموع این ۷ مورد پرداختی تنها یک مورد مربوط به فصل بهار ۱۴۰۱ است و بیشتر بودن تعداد پرداختی‌ها نسبت به تعداد معرفی‌شدگان به بانک، ناشی از پرداخت بانک به معرفی‌شدگان سال قبل است.بر این اساس در مجموع کارنامه ضعیفی برای استان کرمان در این زمینه به ثبت رسیده است.
بر اساس این گزارش، کمترین تقاضا نیز مربوط به استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام ثبت شده است. تسهیلات رونق تولید شامل تامین بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد است. در ثلث اول امسال ۴هزار و ۱۴۳درخواست در استان‌های کشور و مناطق آزاد برای دریافت وام رونق تولید ثبت شده است.
کارنامه ثلث اول اعطای وام
داده‌های صمت نشان می‌دهد که یک هزار و ۵۲درخواست به بانک‌ها برای دریافت ۱۱هزار و ۴۳۸میلیارد تومان معرفی شده است. البته تعدادی از درخواست‌های معرفی شده به بانک‌های عامل مربوط به سال گذشته است. در این میان، وام رونق به ۹۹۰متقاضی به مبلغ ۵هزار و ۸۳۸میلیارد تومان پرداخت شده است. بیشتر بودن تعداد پرداختی‌ها نسبت به تعداد معرفی‌شدگان به بانک‌ها نیز در استان‌های مرکزی، مازندران، لرستان، گیلان، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، خوزستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، اردبیل، همچنین منطقه جنوب کرمان گزارش شده که ناشی از پرداخت بانک‌ها به معرفی‌شدگان سال قبل است.
سقف وام رونق چقدر است؟
ابتدای امسال وزارت صمت دستورالعمل اعطای وام به بنگاه‌ها را به‌منظور «نگهداشت و افزایش تولید و اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی»، «ارتقای بهره‌وری و تولید دانش‌بنیان»، «نوسازی و بازسازی بنگاه‌ها و صنوف تولیدی» و «تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد»، اعلام کرد. هدایت‌کننده تامین مالی تولید در این مسیر، معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار صمت است.
اعطای تسهیلات رونق تولید از سال ۱۳۹۵ در دستور کار دولت‌های مختلف و وزارت صمت قرار گرفت و سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰‌هزار میلیارد تومان را به سمت صنایع و کسب‌وکارها هدایت می‌کند. اما برخلاف سال‌های قبل، امسال سقفی برای اعطای تسهیلات در این چارچوب تعیین نشده، به همین دلیل در دستورالعمل سال ۱۴۰۱ اشاره‌ای به حدود و ثغور این شیوه از اعطای وام تولید نشده است.
اصابت وام رونق به هدف؟
این طرح در ابتدا با هدف حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار و حفظ اشتغال موجود و افزایش تولید به اجرا درآمد، اما کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این طرح در مسیر اجرا در طول سال‌های اخیر با انحرافاتی نیز مواجه شده است. بر این اساس، یکی از پیشنهادهای مطرح شده این است که خروجی اعطای این وام‌ها در نوسازی و بازسازی بنگاه‌ها یا افزایش اشتغال نیز مشخص شود. در عین حال، اعتبارسنجی نیز صورت گیرد که آیا متقاضیان دریافت وام، منابع مالی را در جهت اهداف طرح رونق بکار گرفته‌اند یا نه؟
استان‌های پیشتاز در دریافت وام
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت در ثلث اول امسال، بیشترین وام پرداختی مربوط به استان‌های البرز، اصفهان و سمنان است. دو استان اصفهان و سمنان در لیست بیشترین متقاضیان دریافت وام نیز قرار داشتند. در عین حال، در استان‌های ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، منابع مالی به بنگاه‌ها پرداخت نشده است. البته نگاهی به متقاضیان دریافت وام نیز نشان می‌دهد که این استان‌ها از جمله استان‌هایی هستند که کمترین میزان درخواست وام را ثبت کرده‌اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5163
اخبار مرتبط
نظرات شما