• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
فهرست کوین های مرده؛

کوین مرده یا Dead Coin چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، تمام توکن ها و پروژه‌ها به عاقبت خوبی دچار نمی‌شوند. کوین مرده چیست و چگونه باید آنها را در بازار شناسایی کنیم؟...

از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد، بازار ارزهای دیجیتال فصل جدیدی را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد. بیت کوین و سپس اتریوم شگفتی‌ساز بازار رمزارزها شدند و موفقیت‌های بسیاری حاصل شد. همان‌طور که می‌دانیم، ارزهای دیجیتال روی شبکه بلاک چین رشد و توسعه یافته‌اند.
کوین مرده و جزئیات بیشتری درباره آن
در بازار کریپتو، ارزهای دیجیتال بسیاری حضور دارند که تعداد زیادی از پروژه‌های آنها موفق بوده و دستاوردهای بزرگی برای صاحبان آنها به دنبال آورده است؛ اما آیا تمام پروژه‌های این بازار در مسیر رشد و پیشرفت بوده‌اند؟ آیا پروژه‌ای وجود نداشته که با شکست مواجه شود؟ مسلما چنین احتمالاتی وجود داشته و در دنیای ارزهای دیجیتال نیز اتفاق افتاده است.
برخی از رمزارزها به بازار قدم گذاشته‌اند، ولی متاسفانه به دلایل مختلف ارزش آنها صفر شده و برای کسی جذاب نبوده‌اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی کوین‌های مرده و فهرستی از آنها بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.
ماهیت کوین مرده یا Dead Coin

گفتیم که در دنیای کریپتوها نسبت به یک دهه پیش، اتفاقات جالب توجهی افتاده است. با شکوفایی رمزارزها دنیای اقتصاد دیجیتالی زیر و رو شد و بسیاری از مهم‌ترین شرکت‌ها به آینده این ارز نامرئی امیدوار بودند و در جهت رشد و پیشرفت آن اقدامات مهم و قابل توجهی نشان دادند.
در این مسیر تا به امروز ارزهای دیجیتال زیادی رشد کرده که پروژه‌های موفقی پشت سر آنها وجود داشته و هر یک از این شبکه‌های بلاک چینی نیز اهداف خاصی از راه‌اندازی داشته‌اند. برخی توکن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسعه یافتند و سود هنگفتی برای توسعه‌دهنده آن به وجود آوردند.
متاسفانه در این بازی جذاب، برخی از ارزهای دیجیتال موفقیت رمزارزهایی نظیر بیت کوین و اتریوم را به دست نیاوردند و تا مرز صفر دلار سقوط کردند. در اصطلاح به چنین ارزهای دیجیتالی، کوین مرده می‌گویند. تا دلتان بخواهد در بازار رمزارزها کوین مرده وجود دارد و این مسئله عجیب و غریب نیست.
ممکن است برخی از این کوین‌های مرده، روزی رشد و توسعه خوبی هم نصیبشان شد و سود کلانی به دست آوردند؛ اما در یک چشم به هم زدن ارزش دلاری آنها به مرز صفر رسید و نهایت امر این که سقوط کردند. گاهی اوقات پیش می‌آید که ارزش یک توکن موفق به یک‌باره و با اغراض خاصی صفر می‌شود.
در واقع ممکن است توسعه دهنده یک رمزارز در ابتدا از فروش آن سود خوبی به جیب بزند و وقتی سیر شد، پروژه را به امان خدا رها کند. وقتی پروژه‌ای رها شود، نتیجه‌اش می‌شود یک Dead Coin که دیگر ارزشی ندارد. سال 2017 را می‌توان یکی از پربارترین سال‌ها برای صنعت کریپتو دانست.

در آن زمان تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال متولد شدند و وقتی اتریوم موفقیت‌های جذابی به دست آورد، مردم به سمت خرید آن رفتند. کمتر از یک سال زمان لازم بود تا تعداد توکن‌های توسعه یافته از عدد ۲۹ به ۸۵۰ برسد. یک سال بعد میزان توکن‌ها به شدت افزایش یافت و نزدیک به ۱۲۰۰ پروژه تازه راه‌اندازی شد.
در سال ۲۰۲۰ تعداد ارزهای دیجیتال و پروژه‌های جدیدی دنیای کریپتوکارنسی به هشت هزار رسید و البته که در این مسیر همواره باب کلاهبرداری نیز باز بوده است. از جمله مهم‌ترین این کلاهبرداری‌ها مربوط به راگ پول است که بعدا تبدیل به یک کوین مرده شد.
نحوه تشکیل کوین مرده
اگر بخواهیم عبارت بهتری برای کوین مرده به کار ببریم این است: کوین مرده یک کلاهبرداری ارز دیجیتالی است. وقتی ارزش دلاری یک پروژه به صفر برسد و رها شود، یک Dead Coin به فهرست بلندبالای آن اضافه خواهد شد. از جمله دلایل این پروژه‌ها برای تبدیل شدن به یک کوین مرده می‌توان به نقدینگی پایین یا بودجه کم اشاره کرد. علاوه بر این کارشناسان برای معرفی بهتر این ارزهای دیجیتال به آنها شت کوین می‌گویند.
برای این که بدانید کدام یک از ارزهای دیجیتال دیگر یک کوین مرده به حساب می‌آید، کافی است سری به دو وب سایت معتبر Coinospy  و Deadcoins بزنید و فهرست بلندبالای آن را تماشا کنید. تحلیلگران این دو سایت روزانه در حال بررسی روند رشد و توسعه پروژه‌های ارز دیجیتال هستند و بیشتر روی پروژه‌هایی تمرکز دارند که رو به افول هستند.
طریقه شناسایی یک Dead Coin
برای این که بتوانیم در بازار شلوغ ارزهای دیجیتال یک کوین مرده را شناسایی کرده و از به دام آن افتادن جلوگیری کنیم، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها را پیش‌تر گفتیم. از دیگر راه‌های شناسایی Dead Coin می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وعده‌های پوشالی: اگر روزی با یک ارز دیجیتالی مواجه شدید که تبلیغات زیادی برای کسب درآمد می‌کرد و وعده‌هایی می‌داد که هر کسی را می‌تواند وسوسه کند، شک کنید که شاید یک پروژه از پیش شکست خورده است. عموما ددکوین‌ها به سرمایه‌گذاران خود قول سودهای کلان در مدت زمانی اندک می‌دهند و قیمت آنها نیز در کوتاه‌مدت رشد چند برابری می‌کند.
بر اساس آمار و ارقام موجود، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۸۰ درصد از ۸۰۰ پروژه ارز دیجیتال کلاهبرداری بوده و عمده آنها نیز با وعده‌هایی جذاب و فریب دهنده به سرمایه‌گذاران آغاز به کار کرده‌اند.
حجم معاملات اندک: ارز دیجیتالی که در مسیر رشد و توسعه باشد برای ارتقا و بهبود محصول خود تلاش شبانه‌روزی می‌‌کند. برخی از رمزارزها وجود دارند که حجم معاملات آنها بسیار کم و غیر قابل توجه است. برای این که بهتر با منظورمان مواجه شوید، بد نیست بدانید که ۶۰ درصد توکن‌های موجود در بازار دارای نقدینگی اندکی هستند که این رقم برای وصول به اهداف آنها ناکافی خواهد بود.
همواره یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای قضاوت و داوری کردن یک پروژه ارز دیجیتالی، حجم معاملات آنها بوده است. هر چه میزان نقدینگی و حجم معاملات آن توکن کمتر باشد، احتمال این که در آینده‌ای نزدیک رها شود و ارزش آن به صفر برسد بیشتر است. یکی از شاخص‌های مهم وب‌سایت‌های پیگیر کوین‌های مرده برای اعلام مرگ یک ارز دیجیتال، همین حجم معاملات خواهد بود.
پروژه‌های بی‌سر و ته و خنده دار: تعداد زیادی از رمزارزهایی که در بازار دیده می‌شود، هدف خاصی پشتشان نیست و صرفا جهت سرگرمی ایجاد شده‌اند. البته این پروژه‌های بی‌هدف گاهی سودهای خوبی هم به دست می‌آورند. در اصطلاح به چنین ارزهای دیجیتالی، میم کوین گفته می‌شود.

میم کوین‌ها با هدف سرگرمی و فان به وجود آمدند و امروزه برخی از آنها مانند دوج کوین رشد و توسعه یافته‌اند. سرمایه‌گذاران بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که بدشان نمی‌آید میم کوین بخرند. در واقع کسب سود در این کوین‌ها شانسی است و شاید در عرض یک روز فردی را میلیونر کند. به هر حال عاقبت بسیاری از میم کوین‌ها، زباله‌دانی تاریخ و Dead Coin شدن است.
بودجه کم و عدم تلاش برای جذب سرمایه: وقتی ارز دیجیتالی بدون پشتوانه و با بودجه‌ای اندک آغاز به کار می‌کند، نتیجه ممکن است تبدیل شدن به یک کوین مرده باشد. علاوه بر این وقتی توسعه‌دهندگان موفق به جذب سرمایه نشوند، همه چیز شاید برای آنها به پایان برسد.
گاهی اوقات واقعا یک پروژه نیازمند سرمایه و بودجه کافی برای پیشبرد اهداف خود است؛ ولی چون در یافتن سرمایه‌گذار موفق عمل نمی‌کند، عاقبت مرگ به سراغش می‌آید. از جمله دلایل شکست پروژه برای جذب سرمایه می‌توان به شرایط بد بازار، بازاریابی اشتباه و بحران‌های مقطعی اشاره کرد.
فهرست کوین های مرده
دانستیم که کوین مرده چیست و چگونه ارزهای دیجیتال تبدیل به آن می‌شوند. همچنین طریقه شناسایی Dead Coin را شرح دادیم. حالا نوبت آن رسیده برخی از مهم‌ترین کوین‌های مرده را معرفی کنیم.
پروژه بیت کانکت و توکن BBC: یکی از بزرگترین پروژه‌های طرح پانزی در صنعت ارزهای دیجیتال، پروژه بیت کانکت (BitConnect) است. این پلتفرم به جهت معامله بیت کوین و کسب بهترین بازدهی به وجود آمد، ولی متاسفانه در سال 2017 غزل خداحافظی را خواند. اولین ضربه مهلک به این پلتفرم، شک و تردیدهای نهادهای مالی بریتانیا در خصوص مشروعیت آن بود؛ ولی درست وقتی که ارز دیجیتال این پروژه محبوب شده بود، کاشف به عمل آمد که طرح پانزی است.
شوربختانه تمامی سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال دارایی خود را از دست دادند و پلتفرم آن از دسترس خارج شد. با این اوصاف برعکس این که BitConnect می‌خواست بستری برای معاملات بیت کوین باشد، شوره‌زاری شد تا سرمایه کاربران را به یغما ببرد.
پروژه Aeron و توکن ARNX:
وقتی ارز دیجیتالARNX ایجاد شد، در صرافی بایننس هم حجم معاملات خوبی داشت و هم طرفداران زیادی پیدا کرده بود. توسعه دهندگان پروژه آئرون در فرآیند عرضه بومی آن تقلب کردند و باعث رشد و پیشرفت ده برابری این رمزارز در بازار شدند. عده‌ای که از ماجرا باخبر شده بودند خواستند موضوع را رسانه‌ای کنند، ولی تیم آئرون زیر بار نرفت و از وجود مشکل در تیم توسعه خبر داد. پس از مدتی نیز صرافی بایننس ARNX را از فهرست خود حذف کرد و این رمزارز را به زباله‌دانی مارکت انداخت.
پروژه VegasCoin و توکن VEGCOIN: دیگر کوین مرده‌ای که از اهمیت خاصی برخوردار است، وگاس کوین خواهد بود. پروژه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم توسط یک شرکت غیر فعال خریده شده و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران این پروژه از مدت‌ها قبل دارایی خود را به دست باد سپرده بودند.
پروژه Storeum و توکن STO: متاسفانه این توکن قربانی روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال شده، وگرنه شاید شانسی برای موفقیت داشت. اگر به تراکنش‌های این رمزارز دقت کنیم، تنها ۱۸ تراکنش یافت می‌شود که نشان می‌دهد این پروژه از راه نیامده به سینه قبرستان کریپتوها رفته است.
سخن پایانی
همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، برای این که بتوانید تشخیص دهید کدام پروژه کوین مرده است یا خیر، کافی است وعده‌ها و اهداف، فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، حجم تراکنش‌ها و میزان سرمایه و نقشه راه را بررسی کنید. بهتر است قبل از خرید ارزهای دیجیتال مشکوک فرآیند مذکور را طی کنید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5761
اخبار مرتبط
نظرات شما