• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
با مصوبه دولت؛

مزارع استخراج بیت‌کوین نقره داغ شدند

به دلیل مشکل در تامین انرژی مورد نیاز کشور به خصوص گاز طبیعی، دستورالعمل تازهای در جهت قطع برق و گاز مزارع استخراج بیت کوین از اوایل آذر تا انتهای بهمن صادر شده است...

به دلیل مشکل در تامین انرژی مورد نیاز کشور به خصوص گاز طبیعی، هیات وزیران دستورالعمل تازه‌ای در جهت قطع برق و گاز مزارع استخراج بیت کوین  تا انتهای بهمن سال جاری صادر کرده است.
این تصمیم در حالی اعلام شده  که مزارع قانونی، در تابستان‌ها نیز به دلیل مشکلات شبکه برق و کمبود آن، غیر فعال هستند. این اتفاق باعث خواهد شد که حدودا نیمی از سال دستگاه‌های استخراج مورد بهره‌برداری قرار نگیرند. خاموشی ۶ ماهه در کنار روند نزولی رمزارزها و افزایش هزینه‌های برق نه تنها، سودآوری این صنعت را در ایران به شدت کاهش می‌دهد بلکه انگیزه برای ورود قانونی به این حوزه را خواهد کاست و سبب رشد مزارع غیرقانونی خواهد شد.
مصوبه جدید هیات وزیران وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مختلف را ملزم به اجرای این سیاست محدودسازی مصرف انرژی در این مراکز کرده که این تصمیم با توجه به کمبودهای اخیر در زمینه انرژی در کشور اتخاذ شده است.
قطع مجدد انرژی تنها چند ماه بعد از اعطای مجدد مجوز
از کسب جواز گرفته تا تامین انرژی، این صنعت همواره با مشکلات مختلفی مواجه بوده است. امید می‌رفت که با سامان دهی و قانون‌گذاری صنعت استخراج، کم‌کم در جهت قانون‌گذاری دیگر حوزه‌های رمزارزها نیز قدم‌هایی برداشته شود.
در شهریور امسال سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد هیات دولت قانون استخراج رمزارزها را به تصویب رسانده است و با این مصوبه فرآیند صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج رمزارز از سر گرفته شده است.
محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، در روز ۲۲ آبان آیین‌نامه استخراج رمزارزها را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد و بنابرآن هرگونه فعالیت استخراج در ایران تنها با اخذ مجوز از وزارت صمت ممکن خواهد بود. با این مصوبه هیات وزیران در عمل فرآیند صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج رمزارز از سر گرفته شد.
پس از گذشت حدود ۲ ماه از این مصوبه معاون اول رییس جمهور در روز ۲۲ آبان آن را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. این آیین نامه که از ۱۳ ماده و تعدادی تبصره تشکیل شده است؛ مسئولیت ارائه مجوز استخراج رمزارزها را به عهده وزارت صمت می‌داند و روش‌های مجاز تامین انرژی مورد نیاز برای ماینینگ را معرفی می‌کند.
چگونگی تامین برق مزارع دارای مجوز
بر اساس ماده ۷ مصوبه هیات وزیران مراکز استخراج رمزدارایی مجاز هستند برق مورد نیاز خود را با یک و یا ترکیبی از شیوه‌های زیر تامین کنند:
 احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و یا خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث که از زمان ابلاغ این آیین‌نامه، به بهره‌برداری برسند.
- سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و یا استفاده از گواهی صرفه‌جویی انرژی تخصیص یافته در چارچوب دستورالعمل بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست که توسط وزارت نیرو به تصویب می‌رسد.
- سرمایه‌گذاری در احداث و بهره برداری از نیروگاه حرارتی تولید برق با تامین سوخت از محل گاز همراه (فلر).
- خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق به جز در زمان محدودیت شبکه برق. همچنین هزینه سوخت به ازای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی و شرایط برخورداری مراکز استخراج از تخفیف در هزینه در آیین‌نامه آورده شده است.
- احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه سراسری.
بر اساس این مصوبه وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظف هستند زمان‌های محدودیت شبکه برق و گاز را برای استخراج‌کنندگان در هر سال تعیین و ابلاغ کنند و در صورت عدم رعایت محدودیت‌های شبکه، برق و گاز این واحدها را قطع نمایند. همچنین اغلب روش‌های ذکر شده هزینه بالایی را برای تاسیس مزارع استخراج به همراه خواهد داشت. این موضوع می‌تواند مانعی دیگری در مسیر سرمایه‌گذاران این حیطه باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5849
اخبار مرتبط
نظرات شما