• شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024
فاصله معنادار ذخایر تولید در ایران؛

زولبیا واجب‌تر از ماشین‌آلات شده است!

یک مدیر صنعتی به نقد رویکرد دولت پرداخت و گفت: تمام وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به کنترل بازار و تنظیم بازار ختم شده است؛ بطوریکه تنظیم بازار تخم مرغ، گوشت و زولبیا و بامیه ماه رمضان واجب‌تر از ماشین‌آلات معدنی شده است...

ابراهیم جمیلی - مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین درپنجمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار افزود: اگرچه سال گذشته وزارتخانه تلاش زیادی برای ورود ماشین‌آلات انجام داده ولی هنوز مشکلات پابرجاست و قادر به واردات ماشین‌آلات معدنی نیستیم.
از نگاه جمیلی، محدودیت ماشین‌آلات معدنی باعث شده قیمت محصول در انگوران گران‌تر از ترکیه باشد.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سرمایه‌گذاری معدنکاران و سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه اشاره کرد و گفت: در زمینه سرب و روی به علت عدم حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی، آنها به ترکیه رفتند. الان معادن ترکیه را ایرانی‌ها راه انداخته‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند متاسفانه برنامه تبدیل شدن ایران به هاب معدن و صنایع معدنی، به ترکیه واگذار می‌شود.
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت: هیچ‌کس غیر از خودمان نمی‌تواند به ما کمک کند؛ فقط باید از موازی‌کاری دست برداریم.
جمیلی به وعده‌های دولتی‌ها در حوزه پروژه‌های فناورانه اشاره کرد و یادآور شد که «اگرچه وعده‌های خوبی داده شد، اما مشکلات همچنان پابرجاست
او افزود: در یک سال گذشته صرفا در بحث هوشمندسازی و ورود به اقتصاد دیجیتال مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد به ما کمک کرد و گوش شنوایی دیگری ندیدیم. همه مباحث در حد کاغذبازی بوده و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. هنوز بحث خام‌فروشی و نیم‌خام‌فروشی مطرح است؛ در حالی که تعریف خام و نیم خام فروشی مشخص نیست.
فرصت‌سوزی دولت
جمیلی در ادامه صحبت‌های خود به بحران جنگ اوکراین و فرصت طلایی که به دنبال آن برای صادرکنندگان فراهم شد نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در آن مقطع یک فرصت طلایی برای ما فراهم شد، اما عوارض قطره‌چکانی صمت مانع از بهره‌مندی از این فرصت شد.
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در بخش دیگری از بیان دیدگاه‌های خود، سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی را یکی از چالش‌های اساسی این بخش خواند و چالش دیگر را عرضه مواد معدنی در بورس مطرح کرد و افزود: اگرچه ما با عرضه مواد معدنی در بورس کالا موافق هستیم اما عدم عرضه مناسب و قیمت‌گذاری، لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت زده است.
جمیلی تاکید کرد: در بخش خریداران پنج گروه اصلی وجود دارد اما در جریان تصمیم‌گیری هیچ‌کدام حضور ندارند. در کنار این مشکلات موضوع قطع گاز و برق در زمستان و تابستان هم هست. مشکل تامین ماشین‌آلات هنوز وجود دارد که حل نشده است. در این میان محیط زیست کماکان نقش محیط ایست را بازی می‌کند و معدنگاران نتوانستند با بومی‌ها به تعامل درست برسند. همه این‌ها یک طرف، عدم حمایت از بخش پژوهشی هم یک درد بزرگ دیگر است.
او در بخش دیگر سخنانش به اهمیت توجه به واحدهای کوچک نیز اشاره کرد و در پایان خطاب به نمایندگان دولت و مجلس گفت: ما از دولت و مجلس می‌خواهیم ما را باور کنند. ما می‌توانیم کار کنیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7265
اخبار مرتبط
نظرات شما