• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
چه کسی رییس اتاق ایران می‌شود؟

کرمانی‌ها غایب انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران

اقتصاد کرمان: انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، فردا برگزار خواهد شد تا به این طریق پرونده انتخابات اتاق که از اواخر سال گذشته باز شده بود بالاخره بسته شود. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که خبری از کرمانی‌ها در جمع کاندیداهای هیات رییسه پارلمان بخش خصوصی ایران نیست...

بر اساس گزارش اقتصاد کرمان،پیش از این خبرها و گمانه زنی ها از حضور محسن ضرابی و جلیل کاربخش راوری از جمع هیات نمایندگان اتاق کرمان در این رقابت حکایت داشت که حالا و به شکلی ناگهانی، هر دو نفر در شمار غایبان این رویداد هستند.
مرحله نهایی دهمین دوره انتخابات اتاق ایران، طبق تقویم انتخابات، در تاریخ 28 خرداد 1402 (فردا) برگزار خواهد شد و 7 عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تعیین سمت‌های آنان مشخص خواهند شد.
گفتنی است: ترکیب هیات رئیسه اتاق ایران عبارت است از یک نفر رئیس، چهار نفر نایب‌رئیس، یک نفر خزانه‌دار و یک نفر منشی که همگی به‌طور جداگانه و با رأی اعضای جدید هیات نمایندگان اتاق ایران انتخاب خواهند شد.
تاریخ‌سازی محسن جلالپور
24خرداد 94 که محسن جلالپور رییس اتاق ایران شد و کرسی ملک التجاری در اتاق ایران به کرمانی‌ها رسید از روزهایی است که مشخص نیست برای بخش خصوصی کرمان در چه زمانی مجددا تکرار خواهد شد تا یک کرمانی دیگر بتواند به این کرسی تکیه بزند.
در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که با حضور 424 نفر از 439 نفر واجدین شرایط برگزار شد، محسن جلال‌پور  به عنوان اولین چهره کرمانی توانست به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شود.
حاصل این رای‌گیری 354 رای موافق به محسن جلال‌پور بود.
انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود
رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اعلام کرد: بر اساس برنامه‏‏‏‏‌ریزی از پیش انجام‌شده، انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران در زمان مقرر یعنی یکشنبه ۲۸ خرداد برگزار می‌شود. حسین میرمحمدصادقی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات در واکنش به برخی گمانه‏‏‏‏‌زنی‏‏‏‏‌ها مبنی‌بر تغییر زمان بر‌‌گزاری انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران، اعلام کرد که انتخابات در همان زمان تعیین‌شده برگزار می‌شود. او روز گذشته اعلام کرد: تا این ساعت نامه رسمی از وزارت اطلاعات درباره تایید صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی دریافت نکرده‌ایم، با این وجود انتخابات را بدون تغییر و بر اساس زمان‏‏‏‏‌بندی قبل برگزار می‌کنیم.
لزوم استعفای اعضای هیات رییسه اتاق های شهرستانی
بر اساس نامه نگاری فراکسیون تشکل های اتاق ایران با رییس برای انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران درخواست شده است اعضای هیات رییسه اتاق های شهرستانی باید برای کاندیداتوری در هیات رییسه اتاق ایران استعفا دهند.
جناب آقای مهندس شافعی رییس محترم اتاق ایران
با سلام احترام و آرزوی توفیق روزافزون
نظر به مراجعات مکرر و طرح سوال اعضای این فراکسیون در خصوص جمله آخر از پاراگراف سوم بند ۷/۲ آیین نامه نحوه تشکیل
و اداره هیئت نمایندگان اتاق ایران که تصریح میدارد اعضای هیئت رییسه اتاق تهران و شهرستانها در هر دوره همزمان امکان تصدی سمت در هیئت رییسه اتاق ایران در همان دوره را نخواهند داشت
از آنجایی که در علم حقوق هر تالی باید مقدمه ای واجب داشته باشد بنابر تصریح آیین نامه اعضای هیئت رییسه اتاقهای شهرستان در دوره دهم امکان تصدی سمت در هیئت رییسه اتاق ایران را در دوره دهم ندارند بنابراین استعفا از سمت قبلی، مقدمه لازم برای تالی بعدی انتخاب شدن به عنوان هیئت رییسه اتاق (ایران بوده و قاعده نیز چنین است که بایستی رفع مانع نمود تا جواز اقدام
بعدی مهیا شود؛ لذا چنانچه امکان تصدی سمت از اساس منتفی ،باشد نامزد صالح به حضور در رای گیری نخواهد بود. در فرض عقلی و منطقی مساله اگر بنا باشد نامزد از سمت خود استعفا ندهد به مجرد انتخاب در هیئت رییسه اتاق ایران از قبول سمت معذور است؛ چرا که سمت ایشان در هیئت رییسه اتاق تهران یا شهرستان مانع از قبول سمت جدید در اتاق ایران براساس آیین نامه است و نمیتوان فرد ممنوع التصدی را حتی برای لحظه ای به عنوان منتخب پذیرفت و منتظر ماند تا استعفای او توسط هیئت نمایندگان اتاق متبوعش پذیرفته و فرد جدید به جای او منصوب شود.
نظر به وحدت رویه در قوانین دیگر کشور در باب انتخابات از جمله ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقنن در مقوله ممنوعیت های کاندیداتوری اعتقاد به فقدان هرگونه رابطه بین کاندیدا و دستگاه متبوعش داشته و الزام نموده که نباید هیچ گونه رابطه ای بین کاندیدا و دستگاه متبوعش .باشد لذا امر استعفا از هیئت رییسه اتاق های شهرستان تخییری نبوده و الزامی است.
با این مقدمه از حضور حضرتعالی استدعا دارد ضمن بررسی موضوع دستور فرمایید کلیه نامزدهای هیئت رییسه دوره دهم اتاق ایران چنانچه مایل به ادامه نامزدی خود هستند پس از تایید صلاحیت استعفای خود را از هیئت رییسه اتاقهای شهرستان اعلام دارند پیشاپیش مراتب سپاس خود را به نمایندگی از اعضا اظهار می دارد.
نتیجه تایید‌صلاحیت به کاندیداها اعلام شد
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران می‌گوید: حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نتیجه تایید صلاحیت هر کدام از کاندیدای عضویت در هیات‌رئیسه اتاق ایران را به خود افراد اطلاع‌ داده است.
جهانبخش سنجابی، درباره نتیجه احراز صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیات‌رئیسه اتاق ایران، گفت: نامه‌ای را از رئیس مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کردیم که نظر خود را درباره کاندیداهای ثبت‌نام شده برای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، اعلام کرده بود.
سنجابی، افزود: انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران به دلیل زمان محدود، محتوای نامه را به هر یک از کاندیداها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کرده؛ اما فرصتی برای بررسی حقوقی و محتوایی موضوع، سوالات و ابهامات، لازم‌الاجرا بودن یا نبودن نظرها نداشته است و برای همین من هیچ پاسخی درباره پرسش‌های حقوقی و محتوایی ندارم.
او اظهار کرد: نظر حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره هر کدام از کاندیداها به خود فرد اطلاع‌رسانی شده که این نظر موید بالامانع بودن یا نبودن شرکت در انتخابات بوده و یا اینکه پرونده کماکان در حال رسیدگی است و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.
او تاکید کرد: گمانه‌زنی‌ها درباره تایید یا رد صلاحیت‌ها، مورد تایید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران نیست.
طرح‌واره اتاق دهم

گمانه‌زنی‌ها از احتمال تشکیل حداقل سه طیف در میدان رقابت انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران خبر می‌دهند. طیفی که احد عظیم‌زاده آن را هدایت می‌کند و طیفی که یونس ژائله را حمایت می‌کند.انتخابات اتاق بازرگانی این دوره، چنانچه در مقاطع مختلف و به بهانه‌‌‌‌‌‌های گوناگون مورد اشاره واقع شده‌است با آیین‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌ای متفاوت از گذشته در برخی موارد مهم، برگزار شد. آثار این تغییرات که به موجب بر‌‌گزاری با آیین‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌ای که مسبوق به تجربه نیست کم‌کم در حال آشکار‌شدن است. به‌هر طریق انتخابات برگزار شد و هرچند با تلاش برخی برای ابطال آن به موجب قانون، رای دادگاه مبطل انتخابات نشد‌ نیز نشانه‌‌‌‌‌‌ای از تخلف سیستماتیک که تغییردهنده نتیجه نهایی باشد در دست نیست.
 اکنون به مرحله حساس‌‌‌‌‌‌تر انتخاب رئیس و اعضای دیگر هیات‌رئیسه نزدیک می‌شویم و به‌نظر می‌رسد تغییرات در آیین‌‌‌‌‌‌نامه که موجب ایجاد تفاوت‌‌‌‌‌‌هایی در ترکیب هیات‌نمایندگان شد، اکنون بالطبع‌ موجب تغییراتی در نحوه انتخاب هیات‌رئیسه نیز خواهد شد. بررسی چند مولفه تاثیرگذار برپایه تحلیل شاید راهی که پیش‌روی ترکیب ۷‌نفره هیات‌رئیسه باشد را تاحدی روشن کند، هرچند به قطعیت نرسد.
 روز ۲۸ خرداد، همزمان با بر‌‌گزاری اولین جلسه هیات‌نمایندگان دور دهم اتاق بازرگانی ایران از میان انبوه متقاضیان و نامزدهای عضویت در هیات‌رئیسه این نهاد بخش خصوصی، ۷ نفر برای مدت ۴ سال‌انتخاب خواهند شد.
تغییر ۸۱‌درصدی اتاق‌های شهرستانی و جایگزینی ۵۰‌درصدی اعضای هیات‌نمایندگان اتاق‌های استانی حکایت از تغییر و تحول در چهره اتاق دهم دارد. عدم‌حضور ۵ عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران (۷۱‌درصد) در انتخابات پیش‌رو هم نکته‌‌‌‌‌‌ای است که قابل‌توجه است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7676
اخبار مرتبط
نظرات شما