• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
پاشنه آشیل خودروهای داخلی کجاست؟

خودروسازان بزن دررو

مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش جدیدی منتشر کرده که در آن به وضعیت کیفی خودروهای داخلی پرداخته است. گزارشی که حاکی از ضعف جدی کیفیت خودروهای ساخت داخل است...

این گزارش مراحل عرضه یک خودروی باکیفیت را تفکیک کرده و ایرادات موجود در هر بخش را مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگران این گزارش، ۵ ویژگی را به عنوان نقایص کیفیت خودروسازان داخلی معرفی کرده‌اند.
یکی از شاخص‌هایی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفته، تعداد دفعات مراجعه به تعمیرگاه طی سه ماه نخست است. در سال ۹۶ حدود ۳.۷ درصد خودروهای صفر کیلومتر طی سه ماه نخست خود به تعمیرگاه می‌رفتند. عددی که طی سال‌های اخیر افتی نسبی داشته است و در سال ۱۴۰۰ به ۲.۸ درصد رسیده است. البته این عدد همچنان با متوسط جهان فاصله چشمگیری دارد. به طوری که در دنیا طی سه ماه نخست تنها ۰.۹ درصد خودروها راهی تعمیرگاه می‌شوند و مقایسه این عدد با نرخ تعمیرگاه رفتن خودروهای صفر کیلومتر ایرانی حاکی از خرابی بیش ۳ برابری خودروهای داخلی نسبت به خارجی‌ها است.

طبق این گزارش ۶۶ درصد ایرادات اولیه خودروها برای قطعاتشان است، ۲۷ درصد ایراد مونتاژی و ۷ درصد هم ایراد در طراحی خودرو است. در حالی حدود دو سوم ایرادات خودروهای صفر کیلومتر برای قطعات آن‌ها است که از هزاران قطعه استفاده شده در یک خودرو تنها ۴۶ قطعه باید علامت استاندارد داشته باشند و نماد استاندارد برای ۹۶ قطعه هم به صورت تشویقی است. همین عدم نیاز به داشتن حداقل‌های استاندارد باعث شده تا خرابی خودروهای صفر کیلومتر به این اندازه بالا باشد.

دوام پایین خودروهای داخلی
دو شاخص دیگر که مرکز پژوهش‌ها به آن پرداخته میانگین رضایت از کیفیت اولیه خودروها و میانگین رضایت از کیفیت دوام خودروها است. کیفیت اولیه بر اساس عملکرد خودروی صفر کیلومتر در سه ماه نخست استفاده از آن است و کیفیت دوام بر اساس عملکرد و خرابی خودرو طی ۱۸ ماه نخست استفاده است. مقایسه این دو شاخص حاکی از آن است که کیفیت خودروها طی بازه سه ماهه تا ۱۸ ماهه با افت ۹.۵ درصدی مواجه است. این در حالی است که وزارت صمت حد منطقی افت کیفیت خودرو را ۵ درصد اعلام کرده و هیچ کدام از خودروهای پرتیراژ داخلی چنین سطح کیفیتی ندارند. به طوری شاخص کیفیت دوام از شاخص کیفیت اولیه حدود ۹.۵ درصد، یعنی نزدیک به ۲ برابر، کمتر است.

در بین خودروهای پرتیراژ بدترین وضعیت را تیبا دارد که طی ۱۸ ماه نخست استفاده ۱۰ درصد افت کیفیت دارد و بهترین خودرو هم پژو ۲۰۶ است که طی مدت مشابه با افت ۷ درصدی مواجه می‌شود.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7785
اخبار مرتبط
نظرات شما