• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
در مجمع عمومی فرابورس مطرح شد؛

بازار «نوآفرین» راه‌‌‌اندازی می‌شود

راه‌‌‌اندازی بازار «نوآفرین» ویژه پذیرش شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و نوآور، برنامه‌‌‌ریزی برای توسعه شرکت‌های سهامی‌عام پروژه و فعال‌‌‌سازی بازار سوم از برنامه‌‌‌های فرابورس در سال‌جاری هستند..

مجمع عمومی عادی سالیانه فرابورس ایران برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ هفتم تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد که طی آن سهامداران علاوه بر تصویب صورت‌های مالی با تقسیم ۵۰ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۱۷ درصد از سود تقسیمی موافقت کردند.
در این جلسه که به ریاست رسول سعدی برگزار ‌شد، بیش از ۵۶ درصد از سهامداران مشارکت کردند و موسسه حسابرسی بیات رایان به عنوان حسابرس و بازرس اصلی، موسسه حسابرسی بهمند به عنوان بازرس و حسابرس علی‌البدل و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند. ‌
محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس گزارشی از عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ارائه کرد و گفت: از جمله استراتژی‌های شرکت فرابورس می‌توان به تقویت رقابت‌پذیری از طریق تعمیق بازار، تلاش برای تکمیل نظام تأمین مالی کشور و توسعه بازار اولیه اشاره کرد. همچنین نوآوری و توسعه تکنولوژی از طریق ایجاد بستر جهت توسعه فین تک‌های تخصصی بازار سرمایه از دیگر استراتژی‌های فرابورس است.
این مقام مسئول در فرابورس ایران در خصوص معرفی بازارهای فرابورس به بازار مشتقه، اوراق پذیرش‌شده و بازارهای خارج از بورس اشاره کرد و گفت: بازارهای خارج از بورس شامل بازار توافقی، بازار پایه و بازار سوم است که در بازار سوم، عرضه یکجای سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های ثبت نشده و پذیره‌نویسی شرکت‌های در شرف تأسیس انجام می‌گیرد.
شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه، شرکت فرابورس بیشترین درآمد خود را از طریق کارمزد معاملات محقق کرده که ۶۱ درصد کل درآمد شرکت را شامل می‌شود، ادامه داد: کارمزد بازار متشکل ارزی ۲۲ درصد و حق عضویت کارگزاران ۱۱ درصد از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند.
رویدادهای مهم سالی که گذشت
مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح رویدادهای مهم سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷ مجوز برای سکوهای تأمین مالی جمعی ‌و ۳ موافقت اصولی برای این سکوها صادر شده است.
همچنین از مهم‌ترین اقدامات فرابورس می‌توان به نمایش چند شاخص فرابورسی مانند شاخص قیمت (وزنی- ارزشی)، شاخص کل هم‌وزن و شاخص قیمت هم‌وزن اشاره کرد.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷ شرکت عرضه اولیه شدند و ۳ سهم از بازار پایه به بازارهای اول و دوم ارتقاء یافتند، گفت: در سال مالی مذکور، ۲۰ شرکت و یک شرکت سهامی عام پروژه پذیرش شدند که از مجموع پذیرش‌ها، سه شرکت دانش‌بنیان بودند.
برنامه‌های آتی فرابورس
شیرازی همچنین در تشریح برنامه‌های آتی شرکت تصریح کرد: توسعه بازار توافقی که روز گذشته اولین درج شرکت در آن انجام شد از برنامه‌های مهم فرابورس در سال ۱۴۰۲ است.
همچنین راه‌اندازی بازار نوآفرین ویژه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، برنامه‌ریزی برای توسعه شرکت‌های سهامی عام پروژه و فعال‌سازی بازار سوم از دیگر برنامه‌های فرابورس در سال جاری هستند.
همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فرابورس نیز برگزار شد که طی آن پیشنهاد تغییر بندهایی از اساسنامه شرکت فرابورس به تصویب سهامداران رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7823
اخبار مرتبط
نظرات شما