• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
نگاهی به عملکرد «فملی» در یک قدمی مجمع؛

ثروت‌آفرینی از منابع خدادادی در«ملی مس»

در حالی که همواره بر خلق ثروت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از منابع خدادادی تاکید می‌شود، شرکت ملی صنایع مس ایران با وجود تحریم‌ها موفق به اجرای این امر شده است و در سال گذشته در تمامی مراحل از اکتشاف، استخراج، تولید، فروش موفق به ثبت رشد و حتی رکورد های جدید شده است...

با وجود  تاکید مسولان بر اکتشاف و استخراج ماده معدنی در کشور این امر به دلایلی در وسعت گسترده انجام نشده اما خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران با سرلوحه قرار دادن خلق ثروت از منابع خدادادی در سال گذشته ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی  انجام شده و در واقع رکورد های حفاری در این شرکت را شکسته و بدین ترتیب مجموع سه کلاس ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران به بیش از ۱۹ میلیارد تن و مس محتوی بیش از ۵۱ میلیون تن مس خالص محتوی افزایش یافت که با این حجم اکتشافات  حدود ۴ میلیارد تن ذخایر جدید بویژه در آنومالی B مگامعدن مس سرچشمه افزوده شده که باعث عبور رتبه ایران از کشور های مکزیک و آمریکا و کسب جایگاه پنجم جهانی شده است.

رشد دسته جمعی محصولات تولیدی مس
این شرکت همچنین در تولید کنسانتره مس با رشد همراه بوده و در سال ۱۴۰۱ با ثبت رکوردی تازه به یک میلیون و ۲۳۴ خزار و ۸۷۷ هزار تن دست یافته است. در تولید  کاتد مس نیز شرکت ملی صنایع مس ایران به عددی ۳۰۰ هزار تن رسیده است که حاکی از رشد ۳/۵ درصدی نسبت به سال گذشته و ثبت رکوردی جدید در این حوزه است.
علاوه بر کنسانتره و مس کاتد، این شرکت در تولید مولیبدن کنسانتره فلزات گرانبها و برداشت سنگ سولفور نیز با رشد همراه بوده و موفق به ثبت رکورد های جدید شده است. میزان استخراج ماده معدنی نیز در این شرکت ۲۲۵ هزار و ۷۹۴ تن بوده که نسبت به سال قبل با رشد همراه بوده است.

در همین حال اتفاق دیگری که در مس رقم خورده ثبت رشد درآمد ارزی است این شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب ۳ میلیارد و ۴۸۶ میلیون و ۷۸۸ هزار دلار شده این در حالیست که این رقم در سال قبل معادل ۲ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار بوده است. این میزان رشد در حالی صورت گرفته که مس در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱ درصد افت قیمت در بازار های جهانی را تجربه کرده است.

در همین حین در حالی که بررسی صورت های مالی شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی اغلب زیان و یا کاهش سود را نشان می دهد شرکت ملی صنایع مس ایران در دوره مالی منتهی به سال ۱۴۰۱ همچنین سود نیز ساخته است و با کسب درآمد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت سود عملیاتی ۶ درصدی را تجربه کرده است این در حالیست که سود عملیاتی صنعت با افت ۱۶ درصدی همراه بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8050
اخبار مرتبط
نظرات شما