• دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024

  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024
در کارگروه توسعه صادرات استان، بررسی شد

فرصت‌های توسعه صادرات کرمان

فرصت‌های پیش روی استان کرمان برای توسعه صادرات با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و مدیران اقتصادی استان در کارگروه توسعه صادرات بررسی شد...

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست، گفت: هدف وزارت امور خارجه برای کشور، تولید و خلق ارز از طریق صادرات، واردات، انتقال تکنولوژی، صدور خدمات دانش‌بنیان، ترانزیت و جذب سرمایه‌گذاری و غیره است.
وی افزود: در حوزه صادرات و واردات مهمترین نکته این است که علاوه بر تثبیت و توسعه بازارهای موجود، بازارهای جدید هم پیدا کنیم.
صفری با اشاره به بازار روسیه و کشورهای همسایه خزر گفت: تلاش‌های زیادی کردیم تا این مسیرها احیا شدند. تعرفه‌های حمل و نقلی بالایی وجود داشت که صفر شدند و تعرفه‌های راه آهنی را نیز یکسان کرده‌ایم
معاون وزیر امور خارجه از بازارهای جدید صادراتی همچون کشور چین نام برد و ادامه داد: سال گذشته برای لبنیات، مرکبات، خرما و زعفران و کالاهایی که همیشه مجبور بودیم با تعرفه بالا از طریق دیگر کشورها به چین صادر کنیم، امسال مجوز گرفته‌ایم.
وی اهمیت صادرات به کشورهای خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشورهای هدف مدنظر برای شرکت در نمایشگاه‌ها و صادرات از سوی استان مشخص شود تا هماهنگی‌های لازم با رایزن‌های اقتصادی جهت راهنمایی و دیگر امور انجام شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: نکته اساسی برای صادرات، بسته‌بندی است و از وزیر اقتصاد خواسته‌ایم تا سرمایه در گردش به چند استان از جمله کرمان داده شود تا بسته‌بندی مناسب برای صادرات راه‌اندازی شود.
صفری، تنوع‌بخشی به منابع را در حوزه واردات مهم دانست و با اشاره به ظرفیت‌ صادرات معدنی به کشورهای آفریقایی گفت: می‌توانیم 20 تا 30 میلیارد دلار صادرات به آفریقا داشته باشیم و در مقابل آن کالاهای مورد نیاز خودمان را وارد کنیم.
وی تصریح کرد: معادن آفریقا در حال اتمام است، زمینه صادرات محصولات به آفریقا را پیگیری می‌کنیم و آمادگی اعزام تیم اقتصادی به آفریقا برای ایجاد بازار وجود دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: بازارهای خوبی در روسیه برای قطعات و مصالح ساختمانی داریم.
ظرفیت‌های متنوع کرمان برای جذب سرمایه‌
استاندار کرمان گفت: استان کرمان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و سال گذشته رتبه اول کشور را کسب کرده است.
محمدمهدی فداکار عنوان کرد: استان کرمان از ظرفیت‌های بسیار بزرگ و متنوعی در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری بهره می‌برد.
وی افزود: فرصت‌های غنی در صادرات پسته، خرما و محصولات خارج از فصل وجود دارد، بیشترین اثر ثبت جهانی میراث فرهنگی در بین استان‌های کشور با هفت اثر مربوط به استان کرمان است و این مهم قابلیت گردشگری استان را نشان می‌دهد.
استاندار کرمان گفت: کرمان بزرگترین استان کشور و حلقه وصل چند استان است که ترانزیت بالای کالا و بار از این استان صورت می‌گیرد.
فداکار اظهار داشت: دو خط ریلی از جنوب‌شرق به مرکز کشور و همچنین پنج فرودگاه فعال، ظرفیتی برای کار در این استان به وجود آورده است
مشکلات تعرفه بالا در کشورهای هدف صادارتی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان نیز گفت: صادرات استان حدود سه میلیارد دلار سالانه است که عمده آن مواد معدنی و کشاورزی محسوب می شود اما به راحتی ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد دلار در سال را دارد.
سید مهدی طبیب زاده افزود: اقتصاد سیاسی در کشور ما زیاد اولویت ندارد و در اغلب کشورها یا رایزن نداریم یا رایزن در حدی نیست که تحلیل درستی از اقتصاد آن کشور به ما بدهد و راهنمایی کند.
رییس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: تعرفه ها در کشورهایی که با آنها مراودات داریم بالاست، به طور مثال در هندوستان بازار خرما تقاضا وجود دارد و از ایران تعرفه دریافت می کنند ولی از کشور عربستان یا مراکش تعرفه ای برای واردات خرما دریافت نمی کنند که باید این مساله حل شود.
رتبه اول استان کرمان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
به گزارش ایرنا،امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز از گردشگری، کشاورزی، معدن و حمل و نقل به عنوان ظرفیت‌های اقتصادی استان کرمان نام برد و گفت: 15 کشور همسایه و جمعیت بالای آنها، زمینه و بازار خوب اقتصادی است.
وی همچنین از رتبه اول استان کرمان در سال گذشته در سرمایه‌گذاری خارجی نام برد و گفت: فضای سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد و باید استفاده شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8294
اخبار مرتبط
نظرات شما