• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
سرنوشت بازارها تا ۱۴۰۳؛

چشم‌انداز رشد بازار رمزارزها

انتظار می‌رود عواملی مانند افزایش نیاز به کارآیی عملیاتی، شفافیت در سیستم‌های پرداخت مالی و افزایش تقاضا برای انتقال پول و حواله در کشورهای در حال توسعه، به رشد بازار دامن بزند. علاوه بر این، انتظار می‌رود افزایش امنیت داده‌‌‌ها، خصوصی‌سازی و بهینه‌‌‌سازی روش‌های سرمایه‌گذاری باعث رشد بازار ارزهای دیجیتال شود...

مهدی کیانی‌راد /کارشناس بازار رمزارز
ارزهای رمزنگاری‌شده یا به عبارتی رمزارزها یک راه‌حل دیجیتالی برای تبادل ارزش به کمک فناوری بلاک‌چین هستند که ابزارهای جدیدی جهت ایجاد امنیت در تبادل دیجیتال فراهم می‌کنند. بازار ارزهای دیجیتال شامل بیش از ۴هزار توکن رمزنگاری‌شده، بیش از ۸۰۰معامله در ثانیه و بیش از ۲۸۰صرافی است. قابل ذکر است که بیت‌کوین -اولین ارز دیجیتال همتا به همتا و غیرمتمرکز که در سال ۲۰۰۸ متولد و اولین بار در سال ۲۰۰۹ استخراج شد- در مدت کوتاهی به بازار جدید بزرگی تبدیل شد و از طرف دیگر سایر ارزهای دیجیتال که پیش‌تر برای نقل و انتقالات ناشناس و خرید آنلاین استفاده می‌شدند، در نهایت به ابزار سرمایه‌گذاری قدرتمندی تبدیل شدند. بلوغ تکنولوژی بلاک‌چین، در پذیرش گسترده آن اتفاق خواهد افتاد.
از این جهت ماهیت توسعه ارزهای دیجیتال باید سبب افزایش سریع محبوبیت، گسترش کاربرد و تجارت بیشتر آنها در این بازار شود. نوسانات بالای این دارایی‌ها برای درک و پیش‌بینی قیمت آنها در محیط بازار در حال پیشرفت، برای بسیاری جذاب است. از زمان ظهور بیت‌کوین، ارزهای دیجیتال نه‌تنها از نظر سرمایه واردشده در آن، بلکه از نظر تعداد نیز رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. در نتیجه، بازار ارزهای دیجیتال، با فرصت‌های متعددی که دارد، می‌تواند عرصه مساعدی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر‌تر باشد. با این حال، این بازار جدید بسیار گسترده و متنوع است. ارزهای رمزپایه با فناوری‌‌‌ها، اهداف و پایگاه‌‌‌های کاربری متفاوت، همزیستی دارند و بازار بسیار ناهمگنی را تشکیل می‌دهند که درک و مدیریت آن حتی برای مجرب‌ترین مدیران سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی، دشوار است.
در گروهی از این دارایی‌های دیجیتال، ارزش رمزارز‌ها براساس رویدادهای خبری نوسان می‌کند. با این حال، ارزهای دیجیتال پشتوانه فیزیکی یا دولتی ندارند که ارزش خود را از آن کسب کنند. علاوه بر این، بازار ارزهای دیجیتال جدید و مبتنی بر فناوری در حال توسعه است که در مقایسه با سایر بازار‌های مالی بسیار سوداگرانه و کم‌عمق است و در نتیجه، با نوسانات بزرگ، حباب‌ها و رکودهای ناگهانی بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
یک رویکرد متفاوت شامل تجزیه و تحلیل عملکرد مالی ارزهای دیجیتال و توصیف آنها از نظر آماری است. ارزهای دیجیتال را می‌توان به دلیل تاثیر‌پذیری از عوامل مختلف، واریانس بالا، انحراف زیاد و نوسانات زیاد از سایر دارایی‌های کلاسیک جدا کرد. همچنین رفتار رمزارزها بسیار متنوع بوده و هر یک سیستم تحلیل مختص به خود را دارد. اندازه بازار جهانی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۱۹میلیارد دلار رسید. با نگاهی به آینده، گروه IMARC انتظار دارد که این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۴۰۰۷میلیارد دلار برسد که نرخ رشد (CAGR) ۷/ ۱۱درصدی را طی سال‌های ۲۰۲۸-۲۰۲۳ نشان می‌دهد. در حال حاضر، افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌‌‌های بدون زحمت و بدون مرز یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار است.
علاوه بر این، رواج رفتار‌های خرید آنلاین برای خرید محصولات و خدمات با قیمت‌های تخفیف‌دار باعث رشد بازار می‌شود. از طرف دیگر استفاده رو به رشد از روش‌های پرداخت آنلاین برای انجام پرداخت‌‌‌های غیر‌نقدی و دارای مشوق‌هایی مانند بازگشت نقدی در هر تراکنش، چشم‌‌‌انداز بازار مطلوبی را ارائه می‌دهد. جدا از این، افزایش تقاضا برای کارآیی عملیاتی و شفافیت در سیستم‌های پرداخت مالی، همراه با افزایش آگاهی توده‌‌‌‌های مختلف مردم در مورد مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال، به رشد بازار کمک می‌کند. از سوی دیگر استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت مالی برای ایمن کردن تراکنش‌ها و تایید و ردیابی پرداخت‌های چندمرحله‌ای، رشد بازار را تقویت می‌کند.
در این میان نیز رشد مناسبی در استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای به‌اشتراک‌گذاری، ثبت و همگام‌سازی تراکنش‌ها و داده‌ها در سراسر یک شبکه توزیع‌شده شامل شرکت‌کنندگان متعدد وجود دارد. این امر، همراه با افزایش سرمایه‌گذاری دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیرتر، از رشد بازار حمایت می‌کند. علاوه بر این، سازمان‌های حاکم در کشورهای مختلف در حال انجام اقداماتی برای قانونی کردن استفاده از ارزهای دیجیتال هستند که رشد بازار را تقویت می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود رشد بازار رمزارز‌ها از لحاظ ارزش و گسترش، تداوم و سرعت بیشتری در سال‌های آتی داشته باشد.
انتظار می‌رود عواملی مانند افزایش نیاز به کارآیی عملیاتی، شفافیت در سیستم‌های پرداخت مالی و افزایش تقاضا برای انتقال پول و حواله در کشورهای در حال توسعه، به رشد بازار دامن بزند. علاوه بر این، انتظار می‌رود افزایش امنیت داده‌‌‌ها، خصوصی‌سازی و بهینه‌‌‌سازی روش‌های سرمایه‌گذاری باعث رشد بازار ارزهای دیجیتال شود. با این حال، این انتظار نیز وجود دارد که هزینه پیاده‌سازی بالا و عدم‌آگاهی مردم از ارزهای دیجیتال در کشورهای در حال توسعه تاثیر منفی بر رشد بازار ارزهای دیجیتال بگذارد و در مقابل نیز افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال در بین بانک‌ها و موسسات مالی و پتانسیل استفاده‌نشده در اقتصادهای نوظهور فرصت‌های سودآوری را برای رشد بازار در سال‌های آینده فراهم کند.
به نظر می‌رسد بیت‌کوین در طول دوره پیش‌بینی سهم قابل‌توجهی از این رشد را به خود اختصاص دهد. قابل ذکر است که بسیاری از ارزهای دیجیتال پذیرفته‌شده در سراسر جهان بدون نیاز به تایید هیچ منبع یا مرجع خارجی کار می‌کنند. با این حال، انتظار می‌رود بخش ریپل (XRP) که با چالش‌های مختلفی در این مسیر مواجه بوده، جزو ارز‌های با نرخ رشد بالا در دوره پیش‌بینی‌شده باشد؛ زیرا می‌‌‌توان از آن برای اهداف مختلفی مانند حسابداری، سرمایه‌گذاری، اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌‌‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. از نظر منطقه‌ای، بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ تحت سلطه آسیا-اقیانوسیه قرار داشت و انتظار می‌رود در طول دوره پیش‌بینی موقعیت خود را حفظ کند. عامل اصلی که باعث رشد بازار در این منطقه می‌شود، افزایش تعداد راه‌‌‌حل‌‌‌های پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین و وجود ایده‌هایی در بخش بانکداری، خدمات مالی و بیمه در کشورهای آسیا-اقیانوسیه مانند هند، چین، سنگاپور، کره‌جنوبی، و ژاپن است که می‌تواند با افزایش نیاز روزمره این کشورها، این تکنولوژی نیز مسیر رشد و پیشرفت را به‌سرعت طی کند.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8787
اخبار مرتبط
نظرات شما