• چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024

  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024
تنها ۱.۳ درصد مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دارند؛

چرا بورس انتخاب آخر سرمایه‌گذاری شد؟

بازار سرمایه به عنوان بازار پویای کشور که می‌تواند هم تورم در بازارهای موازی را تعدیل کند و هم با جذب نقدینگی در فعالیتهای اقتصادی رونق اقتصادی را افزایش دهد آخرین انتخاب برای سرمایه‌‌گذاری مردم‌ است‌...

بازار بورس در محدوده ارزنده‌ای قرار گرفته‌است، ارزش دلاری شرکت‌ها به دلیل اصلاح بازار و رشد دلار کاهش قابل توجهی کرده است، نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌ها تعدیل شده به طوری که حتی با وجود سهم‌هایی با پی بر ای پایین‌تر از ۳ تحرکات مثبت حتی در چنین نمادهایی دیده نمی‌شود.
چند سالی است که تورم بالای ۴۰ درصد است ولی برخلاف آنکه بورس در تورم رونق می‌گیرد بورس کشور بیش از سه سال است که در برزخ به سر می‌برد.
اعجاب‌آور بودن بورس به حدی رسیده که حتی چندی پیش بلومبرگ هم از جذابیت بورس ایران گزارش داشت ولی صاحبان سرمایه هنوز هم دست به خرید سهام نمی‌زنند.
ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از ۱۲ هزار نفر مردم بالای ۱۵ سال به صورت حضوری نظرسنجی کرده است که اگر شرایط مالی شما به گونه‌ای باشد که بتوانید پس‌اندار کنید ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟
این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱.۳ درصد از شرکت‌کنندگان تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دارند و گزینه‌های مسکن، کارآفرینی و طلا گزینه‌های اول تا سوم هستند.
بازار سرمایه به عنوان بازار پویای کشور که می‌تواند هم تورم در بازارهای موازی را تعدیل کند و هم با جذب نقدینگی در فعالیتهای اقتصادی رونق اقتصادی را افزایش دهد آخرین انتخاب برای سرمایه‌‌گذاری مردم‌است‌.
خاطره بدی که دعوت سال ۹۹ از مردم به بورس و سقوط پس از آن در یاد مردم گذاشت هنوز هم دست صاحبان سرمایه برای ورود به بازار بورس را می‌لرزاند.
سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی رشد نقدینگی را کاهش داده و افزایش سود بانکی تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار پرریسک سرمایه را کاهش داده‌است.
تصمیمات ناگهانی که یکباره صنایع بورسی را هدف قرار می‌دهد و یا ریسک‌های خارجی تحمیلی که جهت انتظارات در بازار سرمایه را برمی‌گرداند نیز عواملی هستند که تا کنون بر میزان سرمایه‌گذاری در بورس تاثیر گذاشته و اقبال به سمت بورس را کاهش داده‌است. به نظر می‌رسد عوامل مطرح شده را بتوان به عنوان دلایل آخر شدن بورس در انتخاب سرمایه‌گذاری برشمرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9504
اخبار مرتبط
نظرات شما