• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت؛

صادرکنندگان بالاخره به حق اعتراض رسیدند

فعالان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی علیه صادرکنندگان است. در چنین شرایطی سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امکان ثبت درخواست و اعتراض درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات در این سامانه فراهم شده است...

بازرگشت ارز حاصل از صادرات را می‌توان یکی از مشکلات صادرکنندگان دانست. فعالان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی علیه صادرکنندگان است و سیاست‌های یکسان ارزی در همه حوزه‌های اقتصادی قابلیت اجرایی ندارد. مشکلی که سامانه جامع تجارت اعلام کرد امکان اعتراض به بازگشت ارز حاصل از صادرات فراهم شده است.
سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امکان ثبت درخواست و اعتراض درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات در این سامانه فراهم شده است.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع می‌رساند، در راستای اجرای ماده «5» آیین‌نامه «بازگشت ارز حاصل از صادرات»، امکان ثبت درخواست و اعتراض در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات در موضوعات مشخص‌شده در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.
بدین ترتیب صادرکنندگان از تاریخ یک آذر 1402 می‌توانند با مراجعه به بخش «ثبت و پیگیری مشکل» در سامانه جامع تجارت، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
پیمان‌سپاری ارزی و الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز ناشی از صادرات، صدای نارضایتی فعالان اقتصادی را بلند کرده.
صادرکنندگان معتقدند که این الزام، چالش‌های بسیاری را برای صادرات کشور به وجود آورده که مهمترین آنها از بین بردن انگیزه‌های صادراتی در میان فعالان اقتصادی است. زیرا آنها باید ارز صادراتی خود را با نرخی که دولت اعلام کرده در سامانه‌ بانک مرکزی به فروش برسانند و در مقابل مواد اولیه و نیازهای خود را با نرخ ارز آزاد تهیه کنند.
به گزارش اکوایران؛ با وجود این نارضایتی که باعث منفی‌تر شدن تراز تجاری کشور در ماه‌های اخیر هم شده و حتی فعالان اقتصادی می‌گویند که بازارهای هدف به دلیل چالش‌های صادراتی از دست رفته است. از سوی دیگر فعالان اقتصادی معتقدند سیاست کلان اقتصادی دولت از دقت لازم برخوردار نیست در چنین شرایطی چطور صادرکننده می‌تواند نسبت به برگشت ارز اقدام کند. نارضایتی فعالان اقتصادی موجب شد تا سامانه جامع تجارت امکان ثبت درخواست و اعتراض صادرکنندگان را فراهم کند تا شاید به این طریق بخشی از مشکل صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات برطرف شود
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9586
اخبار مرتبط
نظرات شما