• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان مطرح کرد

انتقاد از ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با گلایه از برخی دستگاه‌ها و نهادها گعت: دوره بازگشت رودخانه‌ها به بستر ۲۰ تا ۲۵ سال است، اما مشاهده شده در مسیر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های فصلی جنوب استان، ساخت و ساز انجام گرفته که بعضا موجب بحران و خسارات جانی و مالی می‌شود...

حمید سالخورده در نشست ستاد مدیریت بحران هشت شهرستان جنوبی کرمان افزود: نقشه‌های بارشی و گزارش هواشناسی برای امسال نسبت به ۱۰ سال گذشته، بارش‌های بیش از حد نرمال را پیش‌بینی کرده‌اند.
وی ادامه داد: پرتکرارترین مخاطره در جنوب استان کرمان سیل است و ضرورت دارد نقاط حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر شناسایی و مقاوم‌سازی شوند.
وی، یکی از اصلی‌ترین مسائل در پاسخ به بحران را شناسایی ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه دانست و افزود: نیروهای مسلح و بسیج، تشکل‌های مردمی، خیریه و گروه‌های جهادی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در امدادرسانی بحران‌ها داشته باشند.
سالخورده بیان کرد: مصوبات ستاد بحران مانند مصوبات شورای تامین لازم‌الاجرا هستند و در کنار وظایف ذاتی دستگاه‌ها، مسئله آموزش هم در دستگاه‌های مرتبط و هم برای مردم بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: هنر مدیریت در بحران‌ها هزینه کردن صرف نیست، بلکه راهبرد اول مدیریت بحران‌، شناسایی موقعیت زمانی و مکانی، تشکیل بانک اطلاعاتی مخاطرات و شناسایی پهنه‌بندی سیلاب‌ها است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: شهرستان‌ها باید یک بانک اطلاعاتی جامع شناسایی از بحران‌های منطقه داشته و با اولویت‌بندی آنها و پیشگیری از مخاطرات منطقه هدف کار را انجام دهند.
وی با اشاره به بودجه تخصیص یافته به شهرداری‌ها بیان کرد: شورای شهر می‌تواند پنج درصد از بودجه شهرداری را برای مقابله با سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی‌ اختصاص دهند.
سالخورده افزود: اینکه هر منطقه‌ای یک شناسایی و سطح‌بندی بحران داشته باشد بسیار حائز اهمیت است و از فرمانداران شهرستان‌های جنوبی می‌خواهم برای این موضوع حساسیت داشته باشند.
وی با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و دهانه پل‌های جاده‌ای گفت: فرمانداران با اعلام سه نقطه حادثه‌خیز هر شهرستان براساس اهمیت و اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی جهت پیشگیری اقدام کنند.
تقویت نیروها در زمان بحران ضروری است
احمد بلندنظر فرماندار جیرفت نیز در این نشست گفت: به دلیل شرایط خاصی که در جنوب استان کرمان وجود دارد باید یک اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا بدهی‌های زیادی نیز از قبل داریم.
وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی بعضا در ایام عادی نیز با کمبود نیرو مواجه هستند و این کمبود نیرو در بحران‌ها نمود بیشتری دارد که تقویت نیروها ضروری است.
مشاور استاندار کرمان در شهرستان‌های جنوبی استان نیز در این نشست افزود: مدیران بر اساس شرایط اقلیمی شهرستان‌های جنوبی باید تصمیم‌سازی کنند، شرایط خاص منطقه و کمبود امکانات مستقر در راستای استفاده از آنها در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند خود یک بحران باشد و لذا تمام فرمانداران جنوب باید براساس سرفصل‌ها و درخواست‌های اداره کل مدیریت بحران تا حد امکان آنها را فراهم کنند.
حمدالله فاریابی افزود: شرایط خاص خاک مناطق جنوبی ایجاب می‌کند برای احداث سیل بندهای موثر از خاک مرغوب تری استفاده کنیم، زیرا خاک این مناطق سست است و مناسب سیل بندی به طور کامل نیست.
به گزارش ایرنا،فاریابی با اشاره به وجود معادن در جنوب استان کرمتن گفت: معادن منطقه چارچوب قانونی و مدیریتی خاص خود را دارند و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند در بحران‌ها یاری‌رسانی کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9591
اخبار مرتبط
نظرات شما