• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
در مجمع شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین چه گذشت؟

افزایش سرمایه پنج همتی «کگهر»

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با هدف بررسی افزایش سرمایه شرکت از 2.5 به 7.5 همت برگزار شد و سهام‌داران «کگهر» موافقت خود را با افزایش سرمایه پنج همتی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت اعلام کردند...

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با دستور کار تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، تغییر نام شرکت، اضافه کردن فعالیت‌های آزمایشگاهی و تطابق اساس‌نامه شرکت با نمونه اساس‌نامه سازمان بورس با حضور ۹۴٫۴۱ درصد از سهام‌داران در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.
محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در این مجمع اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن روباز خاورمیانه با ذخیره بیش از ۶۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن را در اختیار دارد. در سال جاری، ما به دنبال تولید ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، تولید بیش از ۶ میلیون کنسانتره و تولید بیش از پنج میلیون تن گندله برای نخستین بار در تاریخ این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی هستیم.
وی در ادامه به ترکیب سهام‌داران شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین اشاره کرد و گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۸٫۳۷ درصد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۲۶٫۲۷ درصد، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ۱۸٫۹۴ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۱۹٫۱۶ درصد سها‌م‌ مجموعه را شامل می‌شوند که همین مسئله، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت و برتری شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نسبت به شرکت‌های مشابه است.
تصویب افزایش سرمایه پنج همتی «کگهر»
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با بیان اینکه افزایش سرمایه پیشین گهرزمین، از ۱٫۲ به ۲٫۵ همت بوده است و امروز به دنبال افزایش سرمایه شرکت از ۲٫۵ به ۷٫۵ همت هستیم، افزود: شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین عملکرد قابل‌توجهی را در نیمه نخست سال جاری به ثبت رسانده است که از جمله می‌توان به رشد ۱۵ درصدی تولید کلوخه سنگ‌آهن، افزایش ۱۷ درصدی تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، رشد ۱۹ درصدی تولید کنسانتره و افزایش ۱۳۱ درصدی تولید گندله نسبت به ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد. کسب رکورد فروش گندله در بازار داخلی به میزان ۶۷۰ هزار تن در خرداد ماه و ۷۲۵ هزار تن در مرداد ماه ۱۴۰۲، افزایش ۱۱ درصدی درآمد فروش کلوخه، رشد ۱۲۷ درصدی درآمد فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی، افزایش ۱۶ درصد درآمد فروش کنسانتره، رشد ۶۵ درصد درآمد فروش گندله داخلی و افزایش ۲۳۴ درصد درآمد فروش گندله صادراتی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از دیگر موفقیت‌های شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین طی این مدت بوده است.
محیاپور ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، ادامه داد: بیش از ۶ ماه پیگیر برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت با محوریت افزایش سرمایه بودیم و امروز موفق شدیم این مجمع را با حضور حداکثری سهام‌داران محترم برگزار کنیم. زنجیره فولاد در کشور ما، همه ساله دستخوش تغییرات فراوانی شده و از طرفی افزایش بهره مالکانه و همچنین رشد قیمت حامل‌های انرژی اعم از برق و گاز، عملکرد شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین اگر افزایش سرمایه با هدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل زنجیره فولاد در گهرزمین تصویب نشود، بدون شک در آینده با چالش‌های فراوانی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه با توجه به ذخیره معدنی بالا و نیروی انسانی متخصص و متعهدی که در اختیار داریم، جزو یکی از کم‌چالش‌ترین شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور هستیم، تصریح کرد: پیشنهاد اولیه شرکت برای افزایش سرمایه از ۲٫۵ به ۱۲٫۵ همت بود که بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز افزایش سرمایه پنج همت صادر شد. در حالت کلی، افزایش سرمایه بیش از ۳۲ همت در افق ۱۴۰۶ گهرزمین هدف‌گذاری شده که نقش بسزایی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزایش ظرفیت زیرسقف خطوط کنسانتره‌سازی به میزان دو میلیون تن، افزایش ظرفیت زیرسقف واحد گندله‌سازی به میزان ۲٫۵ میلیون تن، احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱٫۷ میلیون تن و احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون تن در بردسیر دارد.
کیفیت؛ وجه تمایز محصولات گهرزمین
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در ادامه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصدی پروژه احیا مستقیم «کگهر» طی ۶ ماهه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: کیفیت بالای کنسانتره و گندله تولیدی در خطوط مختلف شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، مهم‌ترین مزیت این شرکت نسبت به سایر تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در سراسر کشور به شمار می‌آید و به جرات می‌توان گفت کیفیت تولیدات ما، حدود ۱۰ درصد نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی بیشتر است.
محیاپور با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین به جایگاه واقعی خود در بخش معدن و صنایع معدنی کشور رسیده است، مطرح کرد: خطوط تولید کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان سهام‌دار عمده «کگهر»، بر اساس نوع سنگ معدن گهرزمین طراحی شده است. بر همین اساس و با توافقات به عمل آمده با مدیرعامل محترم گل‌گهر، طرح توسعه‌ای استخراج سنگ‌آهن از جنوب معدن ۳ به شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، واگذار و تاییدیه‌های اولیه از سازمان ایمیدرو نیز اخذ شده است.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر واحد احیا مستقیم گهرزمین، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش عمده فولاد در کشورهای مختلف جهان مانند هند و ترکیه با استفاده از آهن اسفنجی تولید می‌شود. با توجه به اهمیت این محصول در صنعت فولاد ایران، احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین بدون شک تاثیر بسزایی در سودآوری و تامین آهن اسفنجی مورد نیاز واحد‌ فولادسازی شرکت خواهد داشت.
ضرورت کاهش بهره مالکانه معادن در سال ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در پایان در خصوص افزایش بیش از ۱۳ درصدی بهره مالکانه معادن در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: دولت در سال آینده، بهره مالکانه ۱۳٫۴ درصدی برای معادن زیرمجموعه ایمیدرو در نظر گرفته است که به اعتقاد ما، این رقم منطقی نیست زیرا فاکتورهایی همچون عمق معادن، شرایط استخراج و میزان باطله و عیار سنگ معادن مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین میزان بهره مالکانه باید بر اساس نوع معدن‌کاری در معادن تعیین شود. در همین راستا، جلسات متعددی را به همراه مدیران عامل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و چادرملو با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم و امیدواریم شاهد کاهش میزان بهره مالکانه مصوب در بودجه سال ۱۴۰۳ کشور باشیم.
در پایان این مجمع، افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، اضافه کردن فعالیت‌های آزمایشگاهی و تغییر نام شرکت سنگ آهن گهرزمین به معدنی و صنعتی گهرزمین به تصویب سهام‌داران «کگهر» رسید. بر اساس این گزارش، احداث کارخانه بازیابی آب و مدیریت باطله خطوط کنسانتره‌سازی، نصب غبارگیرهای ناحیه خردایش و گندله‌سازی، احداث ساختمان‌های نیمه‌صنعتی و اداری سیرجان، شانتینگ یارد ریلی سیرجان، مطالعات اکتشافی در پهنه جبال بارز و پروژه انتقال گاز باغین تا دوراهی نگار، از دیگر طرح‌های در دست اقدام شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین به شمار می‌آیند که بی‌شک تکمیل و اجرای هرکدام از این پروژه‌ها، چشم‌انداز روشنی برای این شرکت و صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9657
اخبار مرتبط
نظرات شما