• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
اشباع در بازار طلا؛

دلار یک کانال از دست داد

امروز بازار طلا و ارز شاهد تداوم روند کاهشی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است؛ مسیری که به عقیده معامله گران تداوم آن مسیر حرکت طلا و دلار در روزهای آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد...

جناح کاهشی بازار طلا و ارز امروز هم به مانند روز گذشته دست بالا را داشت و قیمت ها به مسیر نزولی روز دوشنبه 18 تیر 1403 ادامه دادند؛ فرا رسیدن ایام محرم، عرضه جدید خودروهای وارداتی و افزایش گمانه زنی ها درباره تیم اقتصادی دولت چهاردهم از جمله عواملی هستند که به عقیده معامله گران بر تداوم روند نزولی بازار اثر گذاشتند.
همچنین گروهی دیگر از معامله گران، بلوکه شدن بازار را به عنوان عامل جدید موثر بر کاهش قیمت ها در نظر گرفته اند؛ در این حالت معامله برای خریداران با ریسک بالایی همراه است و همین موضوع باعث افزایش تعداد فروشندگان می شود. روندی که امروز در بازار طلا شاهد آن بودیم و طلای آبشده با قرار گرفتن در این وضعیت روند نزولی قیمت را با شدت بیشتری دنبال کرد. طلای آبشده که معاملات امروز را با نرخ 14 میلیون 700 هزار تومان آغاز کرده است؛‌ در نیمه دوم روز به روند کاهشی خود ادامه داد و حدود 14 میلیون و 515 هزار تومان قیمت خورد.
اشباع در بازار طلا
معامله گران بازار معتقدند طلای آبشده محدوده حمایت 14 میلیون و 340 هزار تومان تا 14 میلیون و 400 هزار تومان را پیش روی خود دارد که در صورت تداوم روند نزولی و تثبیت در زیر این محدوده،‌ کاهش قیمت با شدت بیشتری تداوم خواهد داشت.
برخی از فعالان بازار همچنین امروز از اشباع فروش در بازار سخن گفتند؛ به عقیده این گروه بازار باید برای تخلیه اصلاح قیمت بدهد و با تغیر قیمت به سمت افزایش؛ روند پیشین خود را تداوم ببخشد.
امروز همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار به سه میلیون و 331 هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته حدود 58 هزار تومان کاهش داشته است. موضوعی که به عقیده معامله گران با توجه آغاز ماه محرم قابل پیش بینی بوده است و همواره در این ایام تعداد معاملات در بازار طلا با کاهش همراه است.
صندوق های طلا هم امروز شاهد ورود پول به ارزش 10 میلیارد تومان بوده اند که به گفته فعالان بازار بورس، با توجه به اینکه ارزش معاملات رو به کاهش رفته است؛ این میزان از خروج پول،‌ نمایانگر فضای مبهم بازار است.
عقب نشینی دلار به کانال کاهشی
روند نزولی بازار طلا برای بازار ارز تهران هم صادق بود و معاملات امروز در حالی سپری شد که قیمت دلار با از دست دادن کانال 59 هزار تومان،‌ در پله هشتم از کانال 58 هزار تومان قرار گرفت. به عقیده معامله گران بازار ارز، دلار محدوده حمایت مهم 58 هزار و 600 تومان تا 58 هزار و 800 تومان را مقابل خود دارد که اگر بتواند در ادامه هفته در این محدوده و پایین آن تثبیت دهد؛‌ شاهد تداوم کاهش قیمت تا مرز حمایت بعدی که 58 هزار و 300 تومان است؛‌ باشیم.
امروز قیمت درهم امارات هم با 16 هزار و 250 تومان آغاز به کار کرد اما در ادامه معاملات مسیر نزولی را در پیش گرفت و در 16 هزار و 110 تومان به کار خود پایان داد. فارغ از روند قیمت ها در بازار اررز تهران،‌ امروز دو خبر مهم در میان معامله گران دست به دست شد؛ اول گزارش کیهان درباره شرایط آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان بود که در کانون توجه قرار گرفت. این روزنامه با اشاره به وضعیت بازار طلا و ارز،‌ نوشته بود: «دولت چهاردهم با خزانه پر، تورم و نرخ بیکاری پایین، رشد اقتصادی بالا، وضعیت معیشتی مناسب مردم و ارزانی طلا و سکه و دلار ارکان قوه مجریه را تحویل می‌گیرد
منابع ارزی کشور تحت تاثیر قطعی برق
همچنین امروز گزارشی درباره افزایش قیمت سیمان مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت؛ موضوعی که به عقیده معامله گران ناشی از قطعی متوالی برق در روزهای اخیر است و از سرریز کردن نتایج بحران ناترازی انرژی به این بازار حکایت دارد. معامله گران معتقدند قطعی برق موجب کاهش تولید سیمان شده است؛ معضلی که افت میزان ارزآوری صنعت سیمان را در پی خواهد داشت و تداوم این روند منابع ارزی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
همچنین امروز خبری درباره گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی مورد توجه معامله گران قرار گرفت. این در حالیست که پروسه انتخاب وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در حال انجام است؛ اما همچنان اخبار رسمی در این باره منتشر نشده و تنها بازار گمانه زنی در این باره داغ است. گمانه زنی هایی که برخی از آن به وزیر اقتصاد دولت جدید اشاره داشته است و مورد توجه معامله گران هم قرار گرفت.
حباب سکه گرمی بالا رفت
بازار سکه هم امروز به مانند دو بازار یاد شده مسیر نزولی را تداوم بخشید و در حالی معاملات را سپری کرد و به پایان رساند که سکه امامی در بازار با از دست دادن کانال 40 میلیون تومان، حدود 39 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خورد. همچنین قیمت هر سکه در سایت اتحادیه طلا و جواهر، 39 میلیون و 850 هزار تومان درج شده است.
نکته حائز اهمیت در بازار سکه، ثبات قیمت سکه گرمی همچون روزهای گذشته است که با توجه به روند نزولی دلار و اونس جالب توجه است و همین موضوع حباب سکه گرمی را افزایش داده است و به 67 درصد رسانده است.
قیمت دلار در بازار رسمی
به گزارش اقتصادنیوز،امروز در بازار رسمی قیمت دلار نسبت به روز گذشته روند افزایشی را دنبال کرده است. براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ دلار مبادله ای 46459 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 43379 تومان ارزش گذاری شد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 50332 تومان رسید و حواله یورو هم 46996 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12650 تومان خرید و فروش شد و ارزش حواله آن هم به 11812 تومان رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11616
اخبار مرتبط
نظرات شما