• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
فلز زرد،چشم‌انتظار تصمیم بانک‌های مرکزی ماند؛

رویارویی طلا با نااطمینانی

شواهد گویای آن است که هر اونس طلای جهانی روز گذشته برای ساعاتی تا مرز ۲۳۷۵دلار کاهش یافت. اما دوباره رو به صعود گذاشت و به ۲۳۸۸ دلار رسید. این درحالی است که سرمایه‌گذاران، منتظر نشست‌های سیاستی آتی بانک‌های مرکزی بزرگ در هفته پیش‌رو هستند...

شواهد گویای آن است که هر اونس طلای جهانی روز گذشته برای ساعاتی تا مرز ۲۳۷۵دلار کاهش یافت. اما دوباره رو به صعود گذاشت و به ۲۳۸۸ دلار رسید. این درحالی است که سرمایه‌گذاران، منتظر نشست‌های سیاستی آتی بانک‌های مرکزی بزرگ در هفته پیش‌رو هستند. احتمال می‌رود فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان به هر نشانه‌ای از کاهش احتمالی نرخ بهره، واکنش نشان خواهند داد. در آستانه تصمیم‌گیری‌های کلیدی در بانک‌های مرکزی دنیا، محتمل است که بانک مرکزی ژاپن نرخ‌ها را افزایش داده و به ۰.۱ درصد برساند. البته نظرات کارشناسان، در مورد تصمیم بانک انگلستان راجع به کاهش هزینه‌های استقراض، متفاوت است. معامله‌گران همچنین در حال آماده‌شدن برای بررسی سایر داده‌های ایالات‌متحده در هفته آتی هستند که تمرکز اصلی آن، بر تغییرات حقوق و دستمزد است.
پس از تصمیمات نهایی فدرال رزرو، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا از طریق کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده و افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران غربی در روزهای باقی‌مانده سال، حمایت شود. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای این فلز گران‌بها، در مقایسه با سال گذشته حدود ۴ درصد افزایش یافته و به ۱۲۵۸ تن رسیده که بهترین عملکرد سه ماهه دوم از سال ۲۰۰۰ تاکنون است.  در این دوره، قیمت هر اونس طلا به رکورد ۲۴83 دلار (17 ژوئیه) رسید و میانگین قیمت آن، ۲۳۳۸ دلار در هر اونس بود که ۱۸ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال قبل است. طبق نظر برخی کارشناسان، به‌نظر می‌رسد که قیمت طلا با حمایت‌های بنیادی فراوان، می‌تواند سطح فعلی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حفظ کند یا به آرامی افزایش یابد. در هفته گذشته، قیمت طلا در بحبوحه احساسات منفی کلی در بین کالاها، بیش از حد انتظار کاهش یافت. برآوردها حاکی از آن است که کاهش نرخ بهره در آینده‌ای نه چندان دور به افزایش قیمت طلا منجر خواهد شد.
معمولا نرخ بهره پایین‌تر، جذابیت شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد و با تقویت شاخص دلار، طلا را برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر دارند، ارزان‌تر می‌کند.  گزارش‌ها نشان می‌دهند که بانک‌های مرکزی، دارایی‌های خود را به ۱۸۴ تن افزایش داده‌اند. در حالی که معاملات خارج از بورس با 53 درصد افزایش به ۳۲۹ تن رسیده است. در همین حال، مجموع دارایی‌های صندوق‌های قابل معامله با پشتوانه طلا، همراه با کاهش‌های منطقه‌ای در اروپا و آمریکای شمالی، حدود ۷ تن کاهش یافت و به ۳۱۰۵ تن رسید. سطح بالای قیمت‌ها نیز تقاضای جواهرات را ۱۹ درصد کاهش داد و به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته، یعنی ۳۹۱ تن رساند.  همچنین ممکن است تقاضای مصرف‌کننده و خریدهای بانک مرکزی در مقایسه با سطوح سال گذشته متعادل شود. در عین حال، تنش‌های ژئوپلیتیک و نااطمینانی‌های اقتصادی، احتمالا اشتهای خرید شمش و سکه را در بین سرمایه‌گذاران تقویت کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11756
اخبار مرتبط
نظرات شما