• سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 10 September 2024

  • سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 10 September 2024
ایران در جمع کشورهای سازنده این مگادرایوها؛

بومی سازی مگادرایو تغلیظ میدوک

مهندسان پرتلاش شرکت ملی صنایع مس ایران در تداوم رویکرد داخلی‌سازی نیازهای صنعت مس کشور، موفق به بومی‌سازی مگادرایو الکتروموتور سنکرون کارخانه تغلیظ میدوک در مجتمع مس شهربابک شدند تا برای اولین بار کشورمان در جمع معدود کشورهای سازنده این الکتروموتورها حاضر شود...

آسیای سگ‌میل، قلب تپنده کارخانه‌های تغلیظ محسوب می‌شود؛ در کارخانه تغلیظ میدوک، نیروی محرک این آسیا از طریق 2 عدد الکتروموتور سنکرون خاص ساخت شرکت جنرال الکتریک کانادا (GE) تامین می‌شود. کنترل سرعت و گشتاور این الکتروموتورها توسط 2 عدد مگادرایو ساخت شرکت Alstom فرانسه انجام می‌شود که پیگیری و تلاش‌های مهندسین شرکت ملی صنایع مس ایران در مجتمع مس شهربابک با استفاده از روش مهندسی معکوس منجر به بومی‌سازی این مگا درایو شد.
رئیس نگهداری و تعمیرات امور تغلیظ میدوک در خصوص ساخت سیستم کنترلی مگادرایو آسیای سگ‌میل کارخانه تغلیظ میدوک گفت: در سال‌های گذشته ایرادات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، مستهلک شدن تجهیزات و عدم دسترسی به قطعات یدکی و پشتیبانی نرم‌افزاری سیستم کنترلی این درایو، منجر به توقف سالیانه 3 الی 4 روزه کارخانه شده است و به علت تحریم‌های ظالمانه، انحصاری بودن تکنولوژی و واگذاری شرکت Alstom به شرکت GE، امکان تامین بردهای خاص این درایو میسر نشده است.
مهندس مهدی ابراهیمی افزود: برای رفع این مشکل، استخراج دانش فنی ساخت مگادرایو به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مهندسی معکوس کامل درایو و ساخت بردهای الکترونیکی در دستور کار واحدهای درایو و برق امور تغلیظ با همکاری شرکت راستین الکترونیک پویا قرار گرفت و در همین راستا با تلاش بی‌وقفه همکاران، کلیه بردهای الکترونیکی به طور کامل ساخته شده و هر کدام مرحله به مرحله تست راه‌اندازی موتور و سپس تست درگیری کلاچ را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
مهندس ابراهیمی با بیان این مطلب که بردهای ساخته شده از اورهال سال گذشته تاکنون در حال کار بر روی سیستم می‌باشند، گفت: این امر شرایط ساخت مگادرایو الکتروموتور سنکرون را در کشور برای اولین بار فراهم کرده و کشورمان را جزء محدود کشورهای دارنده این تکنولوژی قرار داده است.
رئیس نگهداری و تعمیرات امور تغلیظ میدوک به مزایای این دستاورد اشاره کرد و گفت: ساخت این مگادرایو در داخل کشور باعث قطع وابستگی به کشورهای خارجی سازنده شده است.
وی تصریح کرد: این مگادرایو در صنایع مس، نفت، گاز، پتروشیمی و سیمان کاربرد بسیاری دارد که از مهمترین دستاوردهای بومی‌سازی آن می‌توان به کاهش ریسک توقفات طولانی مدت کارخانه و خسارت‌های ناشی از آن، جلوگیری از خروج ارز به میزان حداقل 1 میلیون یورو و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استفاده از توان حداکثری متخصصین داخلی و نیروهای نخبه اشاره کرد.
ابراهیمی ضمن تشکر از  اعتماد و پیگیری‌های مجدانه مدیریت مجتمع مس شهربابک، معاونت بهره‌برداری و مدیریت امور تغلیظ، ابراز امیدواری کرد این موفقیت بزرگ طلایه‌دار موفقیت‌های آتی در زمینه بومی‌سازی و ساخت فناوری‌های High-tech موجود در شرکت صنایع ملی مس ایران، به دست متخصصان و همکاران داخلی باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12052
اخبار مرتبط
نظرات شما