• چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 16 October 2024

  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 16 October 2024
سهم 65 درصدی گل گهر از تامین مالی؛

قرارداد پروژه ریلی کرمان-سیرجان امضا شد

جلسه «ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان» با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برگزار شد. این خط ریلی ۱۷۰ کیلومتر است که ۶۵ درصد منابع مالی آن از سوی شرکت گل گهر و ۳۵ درصد باقیمانده نیز با توجه به مصوبه هیئت دولت توسط دولت تامین خواهد شد...

معاون فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای ساخت خط آهن سیرجان - کرمان ۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی اعتبار مورد نیاز است.
سید مصطفی داوودی در مراسم امضای قرارداد ساخت خط آهن کرمان- سیرجان با بیان این مطلب افزود: این خط ریلی ۱۷۰ کیلومتر است که ۶۵ درصد منابع مالی را شرکت گل گهر تامین خواهد کرد.
داوودی اظهار داشت: ۳۵ درصد باقیمانده نیز با توجه به مصوبه هیئت دولت توسط دولت تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ ساخت این طرح ریلی مصوب و سال ۹۵ تفاهمنامه آن امضا شد گفت: امروز قرارداد قطعی ساخت طرح بین مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل گل گهر امضا شد.
معاون فنی راه آهن افزود: بر اساس این قرارداد، زمان احداث طرح ۵ سال پیش بینی شده و با توجه به سوابق خوب گل گهر و اهتمام ویژه این شرکت به ساخت این طرح، پیش بینی می‌کنیم حداکثر تا دو سال آینده شاهد افتتاح این خط باشیم.
آغاز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت شبکه ریلی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جلسه «ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان»گفت: پروژه ریلی کرمان-سیرجان به‌عنوان اولین سرمایه‌گذاری عمده بخش خصوصی در زیرساخت‌های شبکه ریلی کشور در حال انجام است.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پروژه ریلی کرمان-سیرجان به‌عنوان اولین سرمایه‌گذاری عمده بخش خصوصی در زیرساخت‌های شبکه ریلی کشور در حال انجام است و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه به ۷.۲ هزار میلیارد تومان (همت) می‌رسد.
وی توضیح داد: با اجرای این پروژه، امکان جابه‌جایی حدود ۹.۵ میلیون تن بار فراهم می‌شود و مسیر حمل بار نیز ۳۲۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و امیدواریم با اجرای این پروژه، نه تنها حجم بار کل شبکه ریلی افزایش یابد بلکه درآمدزایی بیشتری نیز حاصل شود.
ذاکری افزود: اتصال چشمه‌های بار از جمله اهداف مهم راه‌آهن است و به همین دلیل توجه ویژه‌ای به ایجاد خطوط ریلی صنعتی داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خطوط صنعتی اشاره کرد و گفت: به شرکت‌های بخش خصوصی فراخوان داده شده است و از زمانی که تقاضا و مستندات سرمایه‌گذاران به دست راه‌آهن برسد، ظرف ۳ ماه به سرمایه‌گذاران پاسخ داده خواهد شد. همچنین برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری، مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته‌ایم.
مدیرعامل راه‌آهن به اهمیت ملی برخی پروژه‌های ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل برخی مسیرهای ریلی می‌تواند اثربخشی ملی و تأثیرات قابل‌توجهی بر اقتصاد حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده کالاها داشته باشد.
ذاکری با تاکید بر این که از پروژه کرمان-سیرجان به‌عنوان الگویی برای سایر پروژه‌های ریلی و دوخطه کردن سایر مسیرهای ریلی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه خطوط صنعتی و همچنین کاهش هزینه حمل بار، تاثیری بر کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داشته باشیم.
وی همچنین در ادامه اظهار کرد: ناوگان ریلی مسافری نیز رویکرد جدیدی خواهد داشت.
شایان ذکر است که پروژه ریلی کرمان-سیرجان با طول ۱۶۹ کیلومتر که دارای ۲ کیلومتر پل و ۳ کیلومتر تونل (۶ دستگاه) اولین پروژه زیرساخت حوزه ریلی است که با این حجم توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود و در حال حاضر با پیشرفت ۶۲.۲۳ درصدی در حال انجام است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12428
اخبار مرتبط
نظرات شما