• چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 16 October 2024

  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 16 October 2024
آغاز پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی؛

تامین آب طرح توسعه‌ای «کیمیا»

مجری پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی به همت شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز شد. شهرام محضرنیا اظهار کرد: برآورد کل سرمایه‌گذاری پروژه خط انتقال آب، ۱.۵ میلیارد یورو است...

مجری پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی به همت شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز شد.
شهرام محضرنیا  با بیان این خبر اظهار کرد: برآورد کل سرمایه‌گذاری پروژه خط انتقال آب، ۱.۵ میلیارد یورو است که به منظور تامین آب مورد نیاز و تکمیل زیرساخت‌های پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه پروژه مذکور از چهار بخش اصلی تشکیل شده است، افزود: بخش نخست مربوط به مسیر خط انتقال است که طول آن ۴۵۰ کیلومتر بوده و برای قرار گیری لوله‌های‌ انتقال، یک مسیر ۱۴ متری ایجاد می‌شود.
مجری پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی اضافه کرد: رفع معارضات در مسیر اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس چالش بزرگی بود اما از آنجا که شرکت واسکو مسیر را در گذشته ایجاد کرده بود، شرکت ملی صنایع مس مسیر بازگشایی شده را خریداری و به مالکیت خود درآورد.
وی از تهیه لوله مورد نیاز، ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب و احداث آب شیرین کن به عنوان دیگر بخش‌های پروژه انتقال آب خلیج فارس یاد کرد و گفت: با در این پروژه به ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب نیاز خواهیم داشت که آب را تا ارتفاع ۴۴۰۰ متر پمپاژ ‌کند. دبی انتقال آب این پروژه ۶.۷ متر مکعب بر ثانیه است که اهمیت زیادی دارد.
محضرنیا افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، سیستم آب شیرین کن قادر خواهد بود تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نمک‌زدایی شده را برای انتقال آماده کند لذا ظرفیت این خط انتقال از خلیج فارس، ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال است درحالی که اکنون نیاز صنعت مس در فلات مرکزی ۱۵۰ میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از تاریخ ۷ مهر سال جاری آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با احداث خط انتقال، تا مهرماه سال ۱۴۰۶، آب به مجتمع‌های تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران برشد.
مجری پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی افزود: پروژه مذکور یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی صنعت آب در کشور است که به همت شرکت ملی صنایع مس ایران کلید خورده است. با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و طرح «کیمیا» کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران، متعهد شده ایم که آب شیرین‌سازی شده را پیش از سال ۱۴۰۷ به فلات مرکزی برسانیم تا بتوانیم به سرعت پروژه‌های توسعه ای را اجرایی نماییم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12449
اخبار مرتبط
نظرات شما