خــودرو ایــگــل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهرهمندی بیش از ۸۰درصدی از قطعات و مجموعههای تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژکاری به خودروسازی است...
خــودرو ایــگــل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهرهمندی بیش از ۸۰درصدی از قطعات و مجموعههای تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژکاری به خودروسازی است. از روزی که واژه خودروی ملی با خودروی سمند وارد ادبیات صنعت خودروی ایران شد تا امروز، این صنعت فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است. در این سالها هر چند تعداد خودروسازان ایرانی از عدد انگشتان دو دست فراتر رفته، اما هیچکدام از این شرکتها نتوانستند خود را از فضای مونتاژکاری جدا و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندد. این آسیب که در صنعت خودروی ایران تبدیل به یک رویه شده و هر شخصی با صرف چند ۱۰میلیارد تومان میتواند مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برندهای چینی در کشور تاسیس کند، کشور را با مشکلات و چالشهای بسیاری مواجه ساخته است که بررسی آن در این یادداشت نمیگنجد. با این وجود در میان خودروسازان فعال در کشور، شرکتهایی برای عبور از مونتاژکاری دست به سرمایهگذاری عظیمی زدند. شرکت کرمان موتور یکی از این خودروسازان است که با وجود سالها فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، از سالهای گذشته تلاش بسیاری کرد تا تبدیل به یک خودروساز شود و امروز اولین محصول تولید آن با شاخص تولید صنعتی بیش از ۸۰درصدی، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. واژه I.P.I که در واقع مخفف Itemize Price Indices است به معنی شاخصهای ارزش جزء به جزء و به بیان دیگر معرف ارزش فعالیتهای مهندسی، تدارکاتی و هزینههای ساخت یک مجموعه شناخته میشود. خودرو ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که به واسطه سرمایهگذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سالها صرف سرمایه و بهرهگیری از زنجیره تامین داخلی است. این پروژه که از سال ۱۳۹۶آغاز شد در همان ابتدا با چالشهایی همچون تحریمها روبهرو شد اما شرکت کرمان موتور با وجود این موانع موفق شد با خریداری پلتفرم جک J۴و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گام بزرگی به منظور تولید خودرو بردارد و حالا نتیجه این رویداد تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J۴است که ایگل نام گرفت و به زودی جایگزین نمونه چینی آن خواهد شد. خودروی ایگل با داخلیسازی بیش از ۸۰درصد را باید نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی بدانیم که به تنها به همین یک مدل ختم نخواهد شد. برنامههایی که در یکی دو سال اخیر در شرکت کرمان موتور اجرا شده است، نشان میدهد که ایگل تنها یک محصول نیست، بلکه آغاز راهی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. هاچ بک شادو و یک محصول در رده SUV بهزودی بر اساس این پلتفرم در کرمان موتور آغاز میشود. تا مسیری که با ایگل آغاز شد با این خودروها ادامه یابد. ادامه این مسیر که تا سال ۱۴۰۷برنامهریزی شده است به اذعان مدیرعامل کرمان موتور کرمان موتور با توسعه ۳پلتفرم، ۸محصول جدید را با داخلیسازی بیش از ۵۰درصدی راهی بازار خواهد کرد. آنچه تا امروز در کرمان موتور رقم خورده است، برنامههای آتی این شرکت را دست یافتنیتر از پیش نشان میدهد. روندی که کرمان موتور در سالهای اخیر پیموده است، نشان میدهد اگر سرمایهگذاری در صنعت خودرو توسط بخشخصوصی انجام شود حتی بدون حمایت تمامقد دولتی هم میتوان به اهداف تدوین شده دست پیدا کرد.