در این گزارش به تکامل طراحی کیا ریو و چگونگی تبدیل آن از یک ساب کامپکت معمولی به خودرویی پرفروش پرداخته خواهد شد. منشا ریو به یک مدل قبلی باز می گردد که در سال ۱۹۸۷ به نام کیا پراید شناخته می شد. این مینی هاچ بک از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۹ در کره فروخته شد و پروژه مشترک کیا، فورد و مزدا بود.
در ایالات متحده به عنوان فورد فستیوا فروخته شد. مجهز به هر دو موتور ۱.۱-B۱و ۱.۳لیتری B۳با قدرت ۵۴و ۷۲اسب بخار. سایپا کیا پراید را در ایران تحت لیسانس ساخت و این شرکت در سال ۲۰۰۸یک مدل بدنه پیکاپ را با نام "سایپا پیک آپ" با وزن ۵۰۰کیلوگرم (۱۱۰۰پوند) معرفی کرد. پراید در کره به کیا آولا تبدیل شد و به عنوان فورد اسپایر در ایالات متحده فروخته شد، اما آولا نتوانست در آن زمان به محبوبیت خود به عنوان پراید دست یابد. تمام آولاها به صورت استاندارد با چرخهای ۱۳اینچی، استریو با چهار بلندگو، شیشهی عقب گرم شونده، ترمزهای (ABS)، کیسه هوای سمت راننده و پرتوهای ضربهای درب عرضه شدند. همچنین اولین خودروی کره جنوبی در کلاس خود بود که دارای دو کیسه هوا و ترمز ABS بود. در حالی که آولاس استاندارد موتور ۱.۳لیتری مزدا B۳با قدرت ۷۳اسب بخار (۵۴کیلووات) را دریافت کرد، نسخههای با مشخصات بالاتر هم با SOHC و هم نسخه DOHC قویتر از موتور ۱.۵لیتری B۵در دسترس بودند. نسخه DOHC ۱۰۵اسب بخاری (۷۷کیلووات) فقط در مدل چهار در Avella Delta موجود بود. Avella در سال ۱۹۹۹متوقف شد و هم آن و هم پراید (نسل اول فورد فستیوا) به کیا ریو تبدیل شدند. ریو در دو مدل هاچ بک و سدان ۴در موجود بود و دارای موتور ۱.۵لیتری DOHC بنزینی ۹۶اسب بخاری از سال ۲۰۰۱تا ۲۰۰۲بود. نسخه های بازار داخلی کره شامل نسخه ۱.۶لیتری نمی شود، زیرا سیستم مالیات کره جنوبی خودروهای بیش از ۱۵۰۰سی سی را به شدت جریمه می کند. خروجی های ادعا شده برای نسخه های داخلی (JIS) بالاتر بود، ۸۴اسب بخار برای ۱.۳کوچک و ۱۰۸اسب بخار برای DOHC ۱.۵. چند سال بعد، ریو با طراحی جدید بیرونی و داخلی همراه با ارتقاء موتور، سیستم تعلیق و ترمز، عرضه شد. در اروپا، ریو فیس لیفت شده تغییرات جزئی در ظاهر خارجی و بهبود موتور ۱.۳از ۷۵اسب بخار به ۸۰اسب بخار در ۵۵۰۰دور در دقیقه و ۸۶پوند فوت (۱۱۷نیوتن متر) در ۳۰۰۰دور در دقیقه داشت. در سال ۲۰۰۷، دولت کره جنوبی آزمایش تقریباً ۴۰۰۰مدل پیشتولید ریو هیبریدی-الکتریکی را آغاز کرد که شرکت مادر هیوندای کیا گروه خودروسازی بعداً تاریخهای پیشبینیشده عرضه مدل هیبریدی را اعلام کرد و متعاقباً لغو کرد. در سال ۲۰۱۰، ریو از جلوپنجره متمایز کیا استقبال کرد و برخی از ویژگیهای مدرن و پیشرفته مانند عملکرد تلفن هندزفری بلوتوث را به آن اضافه کرد. و پس از ۲۵سال طراحی، عملکرد، ایمنی، ویژگی ها و بهره وری سوخت بهبود یافته ما به Rio کاملاً جدید امروزی می رسیم.