روایت مرکز پژوهشهای مجلس از نحوه هزینه کرد بودجه؛
۷۳ درصد «بودجه عمرانی» خرج حقوق کارمندان شد
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که هفته گذشته منتشر شد از تحقق ۲۷ درصدی بودجه عمرانی کشور در ۶ ماه نخست خبر میدهد و این به این معناست که دولت بار دیگر به دلیل ناتوانی در تحقق درآمدها، از بودجه عمرانی کاسته و با ۷۳ درصد آن حقوق و دستمزد را پرداخت کرده است...
در صفحه ۱۲گزارش «راهبرد اصلاح بودجه ریزی و محورهای تحولی پیشنهادی در آستانه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲» مرکز پژوهشهای مجلس، به بررسی نمای کلی از وضعیت بودجه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱پرداخته شده است. بودجه از منابع عمومی دولت تشکیل میشود که بخش مهمی از این منابع عمومی همان واگذاری دارایهای سرمایهای که شامل فروش نفت، میعانات و فرآوردههای نفتی به علاوه واگذاری داراییهای دولت که شامل اموال منقول و غیرمنقول است میشود. دولت در حالی بودجه سال ۱۴۰۱را به مجلس برد که بخش عمدهای از بار درآمد را برعهده فروش نفت گذاشت با این تصور که برجام به سرانجام خواهد رسید و دولت افزایش فروش نفت خواهد داشت. حالا جدول مذکور به ما می گوید که فقط ۵۶درصد از منابع حاصل از نفت و میعانات حاصل شده و عدد واگذاری شرکتهای دولتی و سایر واگذاریها نیز صفر درصد است. این بدان معنا است که دولت برای تامین منابع یا باید مصارف بودجه را کاهش دهد و یا باید قرض کند تا کسری بودجه را جبران کند. درآمد ناامیدکننده حقوق گمرکی آنطور که در بخش دیگری از این جدول آمده عوارض گمرکی تنها به میزان ۳۲درصد از رقم مصوب ۶ماهه و ۱۶درصد از رقم مصوب سال ۱۴۰۱وصول شده است و مهمترین دلایل آن عدم تحقق، کاهش نرخ تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی دولت در ابتدای سال ۱۴۰۱و عدم صدور مجوز واردات خودرو بیان شده است. این در حالی است که به اشتباهات قانونگذاری خود دولت در بخش عوارض گمرکی نظیر حذف ارز ۴۲۰۰هزار تومانی حقوق بازار و جایگزینی آن با نرخ بازار و اصلاحیه کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی با نرخ بازار هیچ اشارهای نشده است. تحقق درآمد مالیاتی دستاورد نیست تنها نقطه قوت دولت در بودجه تحقق ۹۵درصدی درآمدهای مالیاتی است که آن هم دستاورد این دولت نیست و اصولا این درآمد در سالهای اخیر بیش از ۹۵درصد تحقق داشته و دلیل آن هم واضح است تحقق این درآمد به این معنا نیست که دولت به سراغ آنهایی که فرار مالیاتی یا معافیت مالیاتی داشتهاند رفته بلکه همان فشار جاری بر روی کارمندان و مواردی است که همواره ناچار به پرداخت مالیات بودهاند. درآمد مالیاتی اصولا درآمد تحقق یافته در بودجه تلقی میشود و دستاورد دولت نیست. بودجه عمرانی مثل همیشه قربانی در بخش مصارف، تملک دارایی های سرمایهای رقم ۲۷درصد را نشان میدهد یعنی کمتر از یک سوم درآمدهای خود را خرج بودجه عمرانی کرده است. این در حالی است که در بودجه عمومی دولت در دو بخش بودجه جاری و عمرانی باید خرج شود. بالغ بر ۸۵درصد بودجه جاری-هزینهای مربوط به حقوق و دستمزد است و دولت نمیتواند از آن بکاهد بنابراین وقتی که منابع درآمدی پیشبینی شده محقق نمیشوند دولت ناچار است از هزینههای خود بکاهد و اینگونه است که از بودجه عمرانی خرج کرده و آن را به حقوق و دستمزد اختصاص می دهد. به گزارش فراز،بودجه عمرانی در قانون بودجه نهایی ۱۴۰۱رقم ۲۶۰هزار میلیارد تومان برآورد شده بنابراین در شش ماهه نخست سال باید ۱۳۰هزار میلیارد آن هزینه میشد اما براساس این گزارش فقط ۳۶هزار میلیارد برای آن اختصاص داده شده است. با اینکه رسانههای نزدیک به دولت در تلاشند تا عدم تحقق بودجه عمرانی را به گردن مصارف دولت گذشته بیاندازند اما نگاهی کلی به صفحه ۱۲گزارش مرکز پژوهش ها گواه این مساله است که دولت با ارائه لایحه بودجه نامطمئن و مجلس با تصویب برنامه بودجهای که عدم تحقق در آن مشهود است، باعث ایجاد یک شرایط بحرانی و کاهش تخصیص بودجههای عمرانی شدهاند.