• جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ -
  • 22 November 2024

  • جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ -
  • 22 November 2024
با نام «مادا ۹» راهی خیابان ها شد؛

اولین خودرو سوپر اسپرت افغانستان

این قبیل کارها و تبلیغات شدید آن‌ها از سوی دولتی مثل طالبان، بیشتر جنبه پروپاگاندا دارد و احتمالا روی پیشرفت صنایع افغانستان، به خصوص صنعت خودروسازی آن‌ها (که تقریبا مرده به حساب می‌آید)، هیچ تاثیری نخواهد داشت...

نخستین خودرو سوپر اسپرت افغانستان با نام مادا یا مدا 9 به تازگی معرفی شده است که اولین هایپرکار در دولت طالبان به حساب می‌آید. در ادامه به سراغ هرآنچه که از Mada 9 می‌دانیم، خواهیم رفت و زیر و بم آن را بررسی می‌کنیم.
ابر خودرو ملی افغانستان! ماشین عجیبی که همین چند هفته گذشته، شاهد رونمایی از مدل گلی آن بودیم و حالا نسخه پروتوتایپ مادا ۹ برای انجام تست‌های اولیه، راهی خیابان‌های افغانستان شده است. اما چه حقیقتی در پشت این پروژه پنهان شده است؟ آیا طالبان با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی، به تکنولوژی ساخت هایپرکار دست پیدا کرده؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. اما در ابتدای کار از شما دعوت می‌کنیم که از تماشا فیلم تست درایو این خودرو در یک روز برفی و صدای زیبای اگزوز آن لذت ببرید.
این پروژه توسط مهندس محمدرضا احمدی، مدیرعامل ارشد شرکت ENTOP ساخته شده است و گفته می‌شود که طراحی و ساخت آن حدودا 5 سال طول کشیده و آنطور که از تصاویر پیداست، احتمال می‌دهیم که هندسه طراحی در خودرو سوپر اسپرت مادا 9 از بوگاتی شیرون الهام گرفته شده باشد (حداقل در نمای عقبی).

همچنین گفته می‌شود که این ابرخودرو افغانستانی قرار است پس از حضور در نمایشگاه خودرو ژنو، در ماه دسامبر (احتمالا دسامبر سال آینده یعنی دی ماه ۱۴۰۲) راهی نمایشگاه خودرو دوحه در قطر شود. مهندس احمدی سازنده این خودرو از برنامه‌های جاه طلبانه خود برای ورود به شو روم‌های بین المللی سخن گفته است.
از همان ابتدای کار و با توجه طول کم کاپوت و فقدان هواکش در سپر جلو، این احتمال را می‌دادیم که خودرو سوپر اسپرت مادا ۹، یک هایپرکار با سیستم «موتور عقب» باشد و اکنون با منتشر شدن یک تصویر جاسوسی از «شاسی لخت» آن، متوجه می‌شویم که درست حدس زده بودیم.
با توجه به حجم رادیاتور، احتمالا یک پیشرانه‌ی نه چندان قوی در زیر کاپوت خودرو سوپر اسپرت مادا ۹ آرام گرفته است. همچنین با توجه به اینکه در دو طرف نمونه پروتوتایپ، شاهد هواکش بودیم، حدس می‌زنیم دو رادیاتور برای این پیشرانه تعبیه شده باشد. به علاوه سیستم جلوبندی هم از نوع دو جناغی است.

تصویر لو رفته از شاسی هایپرکار افغانستانی مادا ۹
پس با این تفاسیر و تصاویر بدست آمده، بدون شک باید اعتراف کرد که اولین خودرو سوپر اسپرت افغانستان یا همان مادا ۹ ، چیزی بیشتر از یک رپلیکای درجه چندم یا همان «نمونه کپی شده از خودروهای اسپرت» نیست. هرچند که این جوان افغان برای ساخت خودرو خود، تلاش زیادی کرده است اما باید گفت که چنین پروژه‌هایی در سطح جهانی، کاملا عادی به حساب می‌آیند.

نمونه اولیه از هایپرکار افغانستانی Mada 9
حتی در همین چند سال گذشته، شاهد ساخت لامبورگینی ایرانی در مشهد بودیم که در زیر کاپوت آن، پیشرانه ۸ سیلندر بیوک نصب شده بود و فقط ۲۲۰ اسب بخار را تحویل می‌داد. به هر حال باید قبول کنیم که این قبیل کارها و تبلیغات شدید آن‌ها از سوی دولتی مثل طالبان، بیشتر جنبه پروپاگاندا دارد و احتمالا روی پیشرفت صنایع افغانستان، به خصوص صنعت خودروسازی آن‌ها (که تقریبا مرده به حساب می‌آید)، هیچ تاثیری نخواهد داشت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6116
اخبار مرتبط
نظرات شما