• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
مراحل پایانی توافق تجاری هند و عمان؛

مودی به دنبال نفوذ بیشتر در خاورمیانه

براساس گزارش بلومبرگ، هند و عمان در مراحل پایانی منعقد کردن یک قرارداد تجاری قرار دارند که باعث می‌شود روند دسترسی به کالاها و خدمات میان بازارهای دو کشور با سهولت بیشتری انجام شود...

نهایی شدن این توافق باعث می‌شود حضور هند در منطقه خلیج فارس تقویت شود. این دو کشور در توافق اقتصادی خود درباره عمده مسائل به اتفاق‌نظر رسیده‌اند و طبق اعلام منابع ناشناس به بلومبرگ، این مذاکرات به زودی نهایی خواهد شد. بلومبرگ اعلام کرده این قرارداد تجاری ممکن است تا ماه مارس به امضا برسد.
با وجود اینکه عمان دارای یک اقتصاد کوچک است اما موقعیت جغرافیایی آن باعث شده که هند این کشور را یک نقطه مهم در نظر بگیرد. عمان در کنار تنگه هرمز قرار دارد که یک مسیر مهم انتقال نفت محسوب می‌شود و اکثر نفت خام آسیا از این تنگه عبور می‌کند. علاوه بر این،‌ عمان در رتبه پنجم کشورهایی قرار دارد که بیشترین جمعیت هندی‌ها را در خود جای داده است.
دولت هند خواستار تعرفه‌های کمتر برای صادرات کالاهای مختلف به هند است؛ از برنج و دارو گرفته تا فرآورده‌‌های نفتی و فولادی. هند همچنین خواستار این است که ورود متخصصان این کشور مانند پزشکان، پرستاران، مهندسان و دیگر افراد ماهر هندی به عمان آسان‌تر شود. عمان نیز خواستار دسترسی بهتر به کالاهایی نظیر فرآورده‌های نفتی،‌ کود و فرآورده‌های آهن و فولاد شده است.
مقامات دو کشور مذاکرات خود برای یک توافق تجاری را حدود سه ماه قبل آغاز کردند و عجله آن‌ها برای نهایی شدن این قرارداد تجاری نشان‌دهنده عزم نارندرا مودی - نخست‌وزیر هند - برای ایجاد روابط قوی‌تر در خاورمیانه است. هند پیش از این یک قرارداد تجارت آزاد با امارات متحده عربی امضا کرده و برای نهایی کردن یک توافق تجاری با شورای همکاری خلیج فارس، با این بلوک سیاسی‌تجاری وارد مذاکرات شده است.
در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عمان سومین شریک تجاری بزرگ هند به حساب می‌آید و طبق اعلام وزارت تجارت هند، مجموع تجارت میان دو کشور در سال 23-2022 میلادی،‌ 12/38 میلیارد دلار بوده است.
«هیثم بن طارق آل سعید» - سلطان عمان - نخستین‌ حاکم این کشور است که در ماه دسامبر و پس از گذشت بیش از دو دهه از هند بازدید کرد. پس از این سفر، عمان برای محموله‌های تجاری و پهلوگیری کشتی‌های جنگی، یک منطقه انحصاری در بندر استراتژیک دُقم به هند اختصاص داد.
به گزارش اکوایران، دولت نارندرا مودی اخیرا به مذاکرات تجاری خود با چندین شریک تجاری بزرگ از جمله بریتانیا، اتحادیه اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا - شامل سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین - سرعت بخشیده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10670
اخبار مرتبط
نظرات شما