• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
یک پژوهش نشان داد؛

سود 8 میلیارد دلاری با تعطیلی شنبه

جدیدترین برآوردها از زیان ناشی از لغو مصوبه مجلس پیرامون تعطیلات آخر هفته، بالغ 8 میلیارد و 289 میلیون و 31 هزار دلار برآورد شده است. به تعبیر دیگر کشور سودی بالغ بر 8 میلیارد دلار از حفظ این مصوبه خواهد برد...

داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد؛ عمده شرکای ایران در حوزه  صادرات چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند هستند. مجموع خریدی که آنها در سال 1401 از ایران داشتند، بالغ بر 30 میلیارد و 151 میلیون دلار  گزارش شد. مجموع فروش کالا و خدمات آنها به ایران هم  بالغ بر 53 میلیارد و 488 میلیون دلار برآورد شد. در کل حجم تجارت با این پنج کشور بالغ بر 83 میلیارد و 639 میلیون دلار بوده که 74 درصد از حجم تجارت کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
ارزیابی زیان ناشی از تعطیلی روز پنج شنبه بر اساس تجارت با 5 شریک عمده تجاری کشور

طبق پژوهش اتاق بازرگانی اصفهان هیچ کدام از این شرکا پنجشنبه آخر هفته تعطیل نیستند. همین مطالعه نشان می‌دهد؛ زیان تجارت ایران از تعطیلی پنجشنبه آخرهفته‌ها  بیش از 8 میلیارد دلار است که معادل 10 درصد از حجم تجارت فعلی کشور با این 5 شریک عمده تجاری است. با محاسبه
این زیان برای سایر شرکای تجاری میزان زیان به صادرات کشور با تعطیلی پنجشنبه‌ها بیشتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که برای سادگی این محاسبه فرض شده است که نیمی از مسائل و اموری که در روز پنجشنبه قابل پیگیری بوده است در سایر روزهای کاری دنبال شده؛ در حالی که گاهی عملا این مهم قابل اجرا نیست. در واقع با تعطیلی پنجشنبه و جمعه عملا 4 روز هفته امکان دسترسی و پیگیری مسائل مرتبط با تجارت به طور رسمی امکان پذیر نیست. برای نمونه اگر ارسال کامیون کالا به طرف اروپا، در یکی از مرزها با اشکالی روبه رو شود، این اشکال باید در کشور حل شود. اگر این موضوع روز پنج شنبه و جمعه باشد؛ عملا کامیون در پشت مرز متوقف می‌ماند و روز شنبه و یکشنبه نیز در خارج از کشور تعطیل است. بنابراین عملا چهار روز از دست می‌رود. این در حالی است که مطابق با مقررات باربری زمان معین برای توقف کامیو نها در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر آن سبب تحمیل هزینه خواب کامیون به فعالان حوزه تجارت می‌شود. بنابراین این عدم تطابق و عدم هماهنگی تعطیلات در بخش حمل و نقل نیز مشکل‌ساز است.
به گزارش اکوایران؛این در حالی است که تنها با جابه جایی تعطیلی از پنجشنبه‌ها به روزهای شنبه نه تنها این زیان جبران می‌شود بلکه به دلیل هماهنگ شدن با سیستم تعطیلات جهانی منافع بیشتری برای کشور حاصل خواهد شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11298
اخبار مرتبط
نظرات شما