• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
در جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان مطرح شد

ضرورت صادرات «خرمای کلوته» با یک نام تجاری

به گفته فعالان اقتصادی، چند برندی آفت صادرات خرمای کلوته (کریستال) جنوب کرمان است و این محصول باید تنها با یک نام تجاری در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد.

بسیاری از محصولات کشاورزی مناطق کم‌برخوردار به دلیل توجه نکردن به نام تجاری و برندهای مطرح، توسط کشورهای دیگر به فروش می‌رسد و این مساله، چالشی در بخش فروش محصولات کشاورزی این مناطق به شمار می‌رود که در این بین اتاق بازرگانی کرمان با درک این مساله حساس اقدام به برگزاری جشنواره خرمای کلوته کرد تا این محصول به نام کهنوج و به کام کشاورزان این منطقه ثبت، اطلاع رسانی و به فروش برسد.

 ۸۰ درصد مبادلات اوراسیایی ایران با روسیه است

رییس گروه تجاری کشورهای روسیه، اوکراین، بلاروس و دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۸۰ درصد مبادلات اوراسیایی ایران با کشور روسیه است از این رو باید این مبادلات گسترش داده شود و این در حالیست که ارمنستان به ما نزدیکتر بوده و باید از این مسیر هم صادرات داشته باشیم.

فرهاد پرند افزود: کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان با ما تفاهمنامه‌ای برای خرید خرما دارند و ۷۵ درصد صادرات ایران به این پنج کشور انجام می‌شود لذا باید تعداد این کشورها را افزایش داد.

وی با اشاره به جشنواره ملی خرمای کلوته در شهرستان کهنوج، گفت: مهمترین مساله، فروش محصولات بوده و خرمای تولیدی این منطقه بسیار با کیفیت است اما در فروش و صادرات مشکل داریم.

پرند اظهار داشت: کیفیت بسته‌بندی در زمینه صادرات بسیار اهمیت دارد لذا وزن بسته‌بندی‌های خرما در این منطقه بالا بوده و باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مسوولان از بازارهای هدف بازدید نداشته باشند به اهمیت موضوع صادرات و چگونگی صادرات نخواهند رسید، گفت: باید چیزی را تولید کنیم که برای مردم کشورهای دنیا جاذبه داشته باشد.

دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل یک کنسرسیوم برای صادرات خرما را نیاز ضروری منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: چند برندی در صادرات، یک آسیب بزرگ بوده و رقابت منفی به‌ دنبال دارد لذا خرما باید با یک برند خاص صادر شود.

ممنوعیت صادرات خرما عامل اصلی زیان تولیدکنندگان است

عضو هیأت رییسه انجمن ملی خرمای ایران نیز با بیان اینکه ممنوعیت صادرات خرما ضربه زیادی به صادرکنندگان این محصول وارد می‌کند، گفت: خرمای کلوته مصرف داخلی زیادی ندارد و مصرف این محصول بیشتر در خارج از کشور بوده که دولت با ممنوع کردن صادرات خرما مشکلات زیادی در این بخش ایجاد کرده است.

محمدحسین اکبری تصریح کرد: کشور تونس تنها ۲ درصد خرمای جهان را تولید می‌کند اما ۲۵ درصد صادرات خرمای جهان به خود اختصاص داده لذا بسته‌بندی در صادرات محصولات بسیار موثر بوده و باید این کار به زیبایی و با کیفیت مناسب انجام شود.

نبود نهادهای توسعه‌ای حلقه مفقوده کشاورزی جنوب کرمان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم با بیان اینکه نبود نهادهای توسعه‌ای باعث شد زحمات کشاورزان جنوب ارزش افزوده چندانی نداشته باشد گفت: جنوب استان نیازمند  یک کنسرسیوم صادراتی است.

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه شاید در گذشته تشکل‌ها خوب عمل نکردند اما امروزه نگاه‌ها علمی شده است، افزود: با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی باید صادرات منطقه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نهاد توسعه‌ای وجود ندارد، اظهار داشت: به راحتی می‌شود صادرات خرما را افزایش داد اما نیاز به همدلی، همکاری و مشارکت مردم در قالب تشکل‌هاست.

وی ادامه داد: برای هر کاری از جمله صادرات نیازمند کار تیمی هستیم و انفرادی عمل کردن جواب نمی‌دهد لذا باید به جوانان اعتماد کرد و برنامه‌های منطقی و اصولی آن‌ها را پذیرفت.

جشنواره ملی خرمای کلوته فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی

فرماندار کهنوج گفت: جشنواره ملی خرمای کلوته فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های بخش کشاورزی این منطقه بوده و امیدواریم هر ساله با کیفیت بهتری برگزار شود.

وحدت عیدی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های جنوب کرمان و همچنین رایزنی با سفیران و فعالان اقتصادی سایر کشورها در راستای فروش و برندسازی محصولات کشاورزی جنوب کرمان به ویژه خرمای جنوب و رقم کلوته برشمرد.

لزوم استمرار جشنواره‌های مختلف کشاورزی 

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی هم خواستار استمرار جشنواره‌های مختلف کشاورزی برای معرفی ظرفیت‌های این منطقه شد.

احمد حمزه ضمن تقدیر از همه عوامل برگزاری جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان در کهنوج، افزود: این قبیل جشنواره‌ها باید ادامه داشته باشد و ما باید در حاشیه برگزاری جشنواره مردم را با انواع روش‌های بازاریابی و فروش محصولات آشنا کنیم.

رونمایی از تمبر خرمای کلوته

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جنوب کرمان گفت: تمبر خرمای کلوته در جشنواره خرمای کلوته رونمایی شد.

علی محبان افزود: در جشنواره خرمای کلوته، محمد صبور رایزن بازرگانی، حسین بنگلادش و مریم طاها عبود معاون رایزن بازرگانی عراق حضور داشتند و تعاملات خوبی در این زمینه انجام شد.

وی از مصوب شدن کارگروه توسعه بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان در کشور خبر داد و گفت: به زودی این کارگروه تشکیل می‌شود.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت‌های جنوب کرمان است که با محوریت اتاق بازرگانی استان کرمان، سازمان جهاد کشاورزی جنوب و کشت و صنعت جیرفت برگزار شد.

وی با بیان اینکه جنوب استان کرمان توانمندی‌های زیادی دارد که با معرفی محصولات و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان در راستای شکوفایی، رشد و توسعه اقتصادی این منطقه گام برداشت، افزود: یکی از این ظرفیت‌ها تولید خرما، به ویژه خرمای کلوته است.

محبان با ابراز تاسف از اینکه طی سالیان متمادی، این محصول بی‌نظیر جنوب کرمان با برندهای مختلف و بدون ذکر نام محل تولید راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود، گفت: این امر موجب شده تا ارزش واقعی خرمای کلوته ناشناخته باقی بماند و ارزش افزوده واقعی آن به منطقه باز نگردد.

وی ادامه داد: در راستای توسعه بازار و صنایع مرتبط و ایجاد سرمایه برای مردمان جنوب استان کرمان و همچنین معرفی خاستگاه و توان تولیدی و رقابتی، طرح جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان مطرح و با استقبال مردم و مسوولان مواجه شد.

خرمای کلوته جنوب کرمان کیفیت مطلوبی دارد

صادرکننده خرما نیز گفت: خرمای کلوته جنوب کرمان کیفیت بسیار خوبی دارد ولی متاسفانه در این زمینه برندسازی خوبی انجام نشده است.

عبدالولی مبین‌زاده افزود: خرمای کلوته این منطقه ۱۰۰ درصد ارگانیک بوده و خریداران زیادی دارد.

وی با بیان اینکه خرید خرما را هر ساله از شهریور تا ماه مبارک رمضان در ایران انجام می‌دهم، تصریح کرد: خرمای خریداری شده به کشورهای افغانستان، قزاقستان، روسیه و هند صادر می‌شود.

مبین‌زاده اظهار داشت: سال گذشته در مجموع کشور ایران سه هزار و ۴۰۰ تن خرما خریداری کردم ولی امسال از ابتدای خرید تا کنون، یکهزار و ۱۵۰ تن خرما خریدم و با کاهش ۶۶ درصدی مواجه بودم.

صادرکننده اهل افغانستان گفت: خرماداران در منطقه جنوب استان کرمان و دیگر استان‌های کشور امسال محصول خرمای خود را در سردخانه ها دپو کرده‌اند و این مساله باعث کم استقبالی صادرکنندگان خرما شده است..

او به مشکلات پیش روی صادرات نیز اشاره و تصریح کرد: وجود دلال‌ها در بازار و ایراد گرفتن گمرک به برند و نام تجاری محصول، از جمله مشکلات حوزه صادرات است.

این صادرکننده به قیمت خرما اشاره و تصریح کرد: امسال خرمای مضافتی ١٧ هزار تومان، کلوته ١٤ هزار تومان، مرداسنگ ١٥ هزار تومان، رَبی ١٢ و  خنیزی را ۱۵ هزار تومان خریداری کرده‌ام.

وی خرمای جنوب کرمان را از نظر کیفیت جزو مرغوب‌ترین خرماها برشمرد و گفت: از سال ۸۶ تا کنون از این منطقه خرما می‌خرم و به بازارهای هدف صادر می‌کنم.

خرمای کلوته (کلیته) دارای بازار داخلی و خارجی مناسبی بوده به طوری که یکی از مهمترین ارقام صادراتی خرمای ایران به شمار می‌رود.

کرمان با تولید ۲۵ درصد خرمای کشور رکورددار سطح زیر کشت خرما در ایران به شمار می‌رود و به طور میانگین سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع مختلف این محصول در مناطق گرمسیر جنوب و شرق این استان تولید می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1254
اخبار مرتبط
نظرات شما