• شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ -
  • 26 October 2024

  • شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ -
  • 26 October 2024
رئیس اتاق کرمان مطرح کرد؛

خلاء خلق ثروت از تکنولوژی در کرمان

رئیس اتاق کرمان در آیین افتتاحیه نوزدهمین کنفرانس ملی سیستم های هوشمند ایران با اشاره به خروج سالیانه 250 تا 300 هزار میلیارد تومان درآمد از منطقه سیرجان و رفسنجان، بیان کرد: چه میزان از این هزینه ها صرف توسعه تکنولوژی و پژوهش می شود؟...

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اهمیت توسعه تکنولوژی و خلق ثروت از محل تکنولوژی ها، اظهار کرد: از شرکت گل گهر درخواست داریم مرکزی را برای توسعه تکنولوژی ایجاد کند تا ارزش واقعی ثروت به دست آید.
سیدمهدی طبیب زاده در آیین افتتاحیه نوزدهمین کنفرانس ملی سیستم های هوشمند ایران که با همکاری اتاق کرمان در سیرجان برگزار شد، افزود: سیرجان در حال حاضر مرکز تحول عظیم فیزیکی در بخش صنعت و معدن استان است اما اگر این تلاش ها و استفاده از منابع خدادادی منجر به خلق تکنولوژی و ثروت نشود، آیا چیزی جز اتلاف منابع و تخریب محیط زیست است؟
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: تلاش ها و سرمایه گذاری بسیاری در حال انجام است اما در صورت عدم تکمیل زنجیره ارزش فولاد و مس، خلق نشدن و انتقال نیافتن تکنولوژی، آیا اکتفا به ارزش افزوده حاصل از فروش شمش فولاد در بخش سنگ آهن و کاتد مس در بخش مس، راهگشا خواهد بود؟ وی با طرح این سؤال که دانشمندان، دانشگاهیان و افرادی که با تکنولوژی دنیا آشنایی دارند، چگونه می توانند از محل این همه عظمت، ثروت خلق کنند؟ گفت: حداکثر فایده صنعت مس برای کشور تقریبا 10 هزار دلار به ازای هر تن مس است.
طبیب زاده تصریح کرد: این ثروت عظیم را از دل کوه ها درآورده، ثروت بین نسلی را مصرف کرده و تشدید ناترازی برق، آب و گاز را ایجاد می کنیم اما در نهایت 10 هزار دلار می فروشیم و همان مس را در قطعات بسیار گران می خریم. وی اظهار کرد: اتاق کرمان می تواند این فرصت را فراهم کند تا این توانمندی ها، ظرفیت ها و دانش تبدیل به ثروت شود زیرا پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک منابع آهن در سیرجان به پایان برسد.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به خروج سالیانه 250 تا 300 هزار میلیارد تومان درآمد از منطقه سیرجان و رفسنجان، بیان کرد: چه میزان از این هزینه ها صرف توسعه تکنولوژی و تحقیقات پژوهشی می شود؟ وی با تأکید بر اینکه حضور اساتید در کرمان باید هدفمند شده و تمام تلاش ها در جهت خلق ثروت باشد، گفت: اگر منابع بین نسلی و منابع معدنی مس، فولاد، کرومیت و زغال سنگ و منابع نفتی مصرف شود، برای نسل آینده چه باقی می ماند؟
طبیب زاده، افزود: باید این سؤال را مطرح کرد که چگونه می شود از این همه ثروت خدادادی و تجدیدپذیر برای خلق و توسعه تکنولوژی و خلق ثروت از محل تکنولوژی استفاده کنیم؟ وی تفکر غیر بهره ورانه را از دلایل ایجاد ناترازی برشمرد و بیان کرد: امیدواریم انجمن سیستم های هوشمند ایران پرچمدار نجات ایران از بحران بهره وری شود زیرا این ناترازی ها روز به روز کشور را دچار مشکل می کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر گرامیداشت مقام اساتید در زمان حیات آنها تأکید کرد و گفت: اتاق کرمان تقدیر از اساتید فعال و به نام را در دستور کار دارد و قرار است با همکاری اتاق کرمان جایزه "پروفسور مهدی رجبعلی پور" به علاقمندان ریاضی و دانشجویان موفق این رشته اهدا شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی با اشاره به اهمیت رشته ریاضی در موفقیت رشته های فنی و مهندسی، بیان کرد: اگر دانش آموزان و دانشجویان در رشته ریاضی پایه قوی نداشته باشند، مهندس توانا نیز پرورش نمی یابد، بنابراین اساتید این رشته پیشنهاد دهند چگونه می توان اهمیت رشته ریاضی را به آن بازگرداند. طبیب زاده، اظهار کرد: اتاق کرمان نیز به سهم خود در این زمینه تلاش می کند زیرا بهره برداران رشته ریاضی، بنگاه های اقتصادی هستند که به مهندسین توانا و توانمند نیاز دارند.
رئیس اتاق کرمان در پایان بر معرفی کرمان و ظرفیت های گردشگری استان تأکید کرد و افزود: در راستای معرفی هر چه بیشتر کرمان، برای هر رویداد، پیوست گردشگری در نظر گرفته ایم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12556
اخبار مرتبط
نظرات شما