• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان:

یک‌چهارم باغ‌های پسته رفسنجان بیمه است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: در شهرستان بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یک چهارم باغات زیر پوشش بیمه هستند.

عباس حاج عبدالهی در جلسه بررسی سرمازدگی پسته شهرستان رفسنجان افزود:صندوق بیمه کشاورزی هم مبلغی که به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت می کند بسیار ناچیز و اندک است.
وی اضافه کرد: صندوق بیمه کشاورزی خسارت تولید محصول پسته را به کشاورز پرداخت می کند در حالی که باید محصول پسته از بین رفته را پوشش دهد و خسارت پسته را پرداخت کند.
حاج عبدالهی گفت: ارزش باغات پسته این شهرستان بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است و این سرمایه عظیم که معیشت و منبع درآمد کشاورزان است را باید از آسیب ها حفظ کرد.
وی افزود:متأسفانه با سرمازدگی اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان از بین رفته و بیشترین آسیب سرمازدگی به باغات پسته بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد این شهرستان وارد شده است.
این مسئول میزان متوسط تولید پسته سالانه در این شهرستان را ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود:  امسال با بروز سرمازدگی ها به میزان ۱۵ هزار تن محصول به ارزش سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از بین رفت.
وی خاطرنشان کرد: امسال به طور میانگین در هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم پسته آن هم اگر دچار گرمازدگی های تابستانه نشود برداشت خواهد شد.
حاج عبدالهی اظهارداشت:  کشاورزان دچار فقر اقتصادی شدند با بروز حوادث طبیعی محصول آن ها از بین رفته و قدرت پرداخت هزینه های نگهداری باغات و تعمیرات آن ها را هم ندارند.
وی ادامه داد: استمهال وام های کشاورزان با اینکه مسئولان اعلام می کنند اما بدرستی انجام نمی شود و  کشاورزان در این زمینه دچار بلاتکلیفی هستند.
این مسینا گفت: در حقیقت کشاورزان هر میزان تسهیلاتی که دریافت کرده باشند باید به اندازه حدود دو برابر به بانک پرداخت کنند که توان این پرداخت ها با بروز سرمازدگی ها از بین رفته است.
حاج عبدالهی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان پسته کار اعطا کند تا بتوانند باغات را تعمیر و مسایل تغذیه ای را برای باغات فراهم کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4148
اخبار مرتبط
نظرات شما