• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
روایت مرکز آمار از تورم بخش کشاورزی؛

افزایش ۱۹ تا ۱۶۲ درصدی قیمت تولید کشاورزی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف محصولات و خدمات کشاورزی در زمستان سال گذشته از ۱۹ تا ۱۶۲ درصد افزایش قیمت را نسبت به زمستان سال ۹۹ تجربه کرده است.

مرکز آمار ایران در گزارشی، متوسط قیمت تولیدکننده محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در زمستان سال گذشته را اعلام کرد.  بر اساس این گزارش در بخش غلات در زمستان سال ١٤٠٠، متوسط قیمت ذرت دانه‌ای سه هزار و ۳۴۳ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ١٨.٩ درصد افزایش داشته‏ است.
در بخش محصولات لیفی هم، متوسط قیمت پنبه ۳۲ هزار و ۳۸۳ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل افزایش ١٦١.٦ درصدی را تجربه کرده است.
در بخش محصولات جالیزی در این بازه زمانی نیز، متوسط قیمت هندوانه چهار هزار و ۷۳۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٧٢.٤ درصد افزایش داشته‌است و متوسط قیمت خیار پنج هزار و ۲۵۸ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢.٩ درصد کاهش داشته است.
در بخش سبزیجات نیز متوسط قیمت گوجه فرنگی با پنج هزار و ۳۱ تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨٢.٤ درصد افزایش و همچنین قیمت پیاز با چهار هزار و ۲۵۹ تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٤.٤ درصد افزایش را تجربه کرده اند. متوسط قیمت اسفناج نیز سه هزار و ۵۸۵ تومان بوده که معادل ٢٨.٤ درصد افزایش و متوسط قیمت بادمجان سه هزار و ۲۳۲ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥درصد افزایش را پشت سر گذاشته اند.
اما در بخش محصولات علوفه‌ای یونجه رکورددار افزایش قیمت بوده است. در زمستان گذشته متوسط قیمت یونجه چهار هزار و ۴۲۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦٢.٦ درصد افزایش داشته­ است.
در بخش مرکبات نیز متوسط قیمت پرتقال با هفت هزار ۳۹۴ تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠.١ درصد کاهش داشته­ است و متوسط قیمت نارنج با هشت هزار و ۸۴۳ تومان معادل ٧١ درصد افزایش داشته است.
 در بخش دامداری سنتی در این فصل، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره پرواری زنده ۶۴ هزار و ۵۸۱ تومان و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۵۸ هزار تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٨.٧ و ٤١.٦ درصد افزایش داشته­ است.
در بخش فرآورده‌های دامی سنتی در زمستان سال ١٤٠٠، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند با ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان معادل ٤٨.٢ درصد و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو با ۶ هزار و ۴۸۲ تومان معادل ٥٢.٣ درصد افزایش داشته‌اند.
در بخش هزینه خدمات ماشینی نیز هزینه شخم زمین زراعی آبی در زمستان گذشته ۷۲۷ هزار و ۱۲۵ تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٨٠.٥ درصد افزایش داشته و هزینه شخم زمین زراعی دیم ۳۷۳ هزار ۷۶۹ تومان در هر هکتار بوده که معادل ٢٩درصد افزایش یافته‌است. به علاوه، هزینه دیسک زمین زراعی آبی ۲۸۳ هزار و ۴۸۴ تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٦ درصد افزایش یافته و هزینه دیسک زمین زراعی دیم نیز ۱۹۹ هزار و ۶۴۰  در هر هکتار بوده که معادل ٤٥ درصد افزایش داشته‌است.
در بخش دستمزد نیروی کار در زمستان گذشته، متوسط دستمزد روزانه  کارگر میوه‌چین مرد ۱۸۱ هزار و ۵۲۱ تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن ۱۶۱ هزار و ۴۶۵ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٤٥.٧ و ٤٢.١ درصد افزایش داشته‌است. همچنین، متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد نیز با۲۳۲ هزار و ۳۲۱ تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن ۱۲۵ هزار و ۵۱۱ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨٥ و ٧١.٨ درصد افزایش داشته اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4323
اخبار مرتبط
نظرات شما