• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
مدیرکل راهداری استان اعلام کرد

خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیل به راه‌های شمال کرمان

طبق اعلام مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، سیلاب‌های اخیر حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان، به جاده‌های استان کرمان خسارت وارد کرده است.

احسان عراقی‌زاده در جلسه جمع بندی خسارات سیل با بیان اینکه ۱۰ روز قبل از وقوع سیلاب‌های اخیر هشدارها در استان داده شده بود، ادامه دارد: باران‌های تابستانی همواره در کشور وجود داشته اما امسال حجم بارش‌ها نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، وقوع سیل در استان همواره وجود دارد و لازم است مانور سیل در استان اجرا و کارهای عملیاتی در همه دستگاه‌های مربوطه انجام شود.
وی از ارتباط خوب این اداره کل با هواشناسی استان سخن به میان آورد و در ادامه اظهار کرد: پل‌های استان کرمان اکثرا قدیمی هستند و برای دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده و پیش‌بینی بارندگی با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله را نداشتیم و همین امر سبب شده بود که سیلاب از زیر آنها عبور نکرده و سریز شوند
عراقی‌زاده با بیان اینکه سیلاب ۵۴۰ کیلومتر از آسفالت‌های شمال استان را تخریب کرده است، می‌افزاید: در مناطق کوهستانی سیلاب به یکباره به‌وقوع می‌پیوندد و در همان لحظه میزان تخریب‌های آن مشخص می‌شود، اما در سیلاب اخیر حدود ۷۰ ساعت جاده‌ها زیرآب بودند و جاده ای که مدت زیادی زیر آب باشد به مرور آسفالت آن تخریب خواهد شد همچنین شاید به ظاهر پلی تخریب نشده ولی فونداسیون آنها خراب شده بنابراین شاید در ظاهر این آسفالت‌ها و پل‌ها سالم باشند اما به مرور خراب می‌شوند.
میزان بارندگی‌ها در شمال استان حدود هشت برابر جنوب استان بود که در روز اول این میزان بارندگی در شمال پیش‌بینی نشده بود این مطلب بخش دیگری از سخنان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در این جلسه بود.
تخریب ۶۰ درصد راه‌های  روستایی شمال استان
او در ادامه از خسارت دیدن ۶۰ درصد راه‌های روستایی شمال استان در سیل اخیر خبر داد و تصریح کرد: ۴۴۶ کیلومتر از شانه‌های جاده‌ها، ۲۹۳ کیلومتر قنوها و پل رفسنجان به انار در سیلاب اخیر تخریب و فنداسیون مابقی پل‌ها نیز دچار آسیب جدی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، با بیان اینکه در سیلاب اخیر بیشترین تنظیف راه‌ها را نسبت به سنوات قبل داشته‌اند ادامه می‌دهد: در سیلاب اخیر بسیاری از خط کشی ها از بین رفت و برخی از تابلوهای جاده ای در اثر شدت جریان آب شکسته یا خراب شدند و با توجه به اینکه شانه‌های جاده‌ها خراب شده لذا جایی برای نصب تابلوها وجود ندارد.
عراقی‌زاده درخواست کرد: به فوریت باید اعتبارات لازم به اداره کل داده شود تا قبل از بارش‌های بعدی اصلاح جاده ها را انجام دهیم تا سیلاب‌های بعدی باعث خسارات بیشتر نشوند.
وی با بیان اینکه باید با سیل همگام و همراه باشیم و نباید با آن مقابله کنیم، اظهار کرد: باید از محل اعتبارات استان و معادن هزینه‌ای برای خرید بلدوزر اختصاص یابد و نباید همه کارهای راهداری به بخش خصوصی واگذار شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان عنوان کرد: در برخی از ستادهای بحران استانداری‌های سایر استان‌های کشور اعتبارات خوبی برای خرید ماشین‌آلات بحران اختصاص داده شده اما در استان کرمان این امر محقق نشده است.
عراقی‌زاده خرید دستگاه مکنده را یکی از نیازهای استان کرمان برشمرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4674
اخبار مرتبط
نظرات شما