• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان مطرح کرد

وضعیت آبی استان کرمان بسیار شکننده است

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان، از ۹۷۰ حلقه چاه مشاهده ای در سطح استان ۴۲۱ مورد آن خشک شده یعنی وضعیت آب زیرزمینی بسیار شکننده است و وضعیت استان کرمان حتی از استان اصفهان که ۵۶ حلقه چاه آن خشک شد بدتر است.

علی رشیدی در جلسه سازگاری با کم آبی استان کرمان گفت: باوجود آنکه ۴۱ روز از سال آبی جاری را گذرانده‌ایم، متوسط بارندگی کشور در این بازه ۴.۷ میلیمتر اما در استان کرمان صفر است.
طبق اعلام او، سد جیرفت ۳۷ درصد، سد نسا ۴۸ درصد، سد شهید سلیمانی (بافت) ۵۰ درصد و تنگوئیه سیرجان ۲۶ درصد پرشدگی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان می افزاید: باتوجه به میزان ذخیره آب پشت سد تنگوئیه، زنگ خطری برای سیرجان می باشد و اگر آبفا نتواند خط انتقال آب به تصفیه خانه انجام دهد با مشکل مواجه است و از همین جا اخطار می دهیم که سریعتر این کار انجام شود.
به گفته او، طبق پیش بینی ها، استان کرمان وضعیت مناسبی ندارد و پاییز خشکی درحال گذراندن است و باید منتظر بارندگی های زمستان بود تا شاید سایه خشکسالی از این استان برداشته شود در غیر این صورت با چالش آب های سطحی و زیرزمینی روبرو خواهیم بود.
رشیدی با بیان این مطلب که تقریبا ۹۷ درصد منابع آبی استان کرمان به سفره های زیرزمینی وصل است و این چالش استان می باشد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه آب های زیرزمینی دیده نمی شوند؛ همه تصور می کنند که آب های زیرزمینی ناتمام هستند.
طبق اعلام او، از ۹۷۰ حلقه چاه مشاهده ای در سطح استان ۴۲۱ مورد آن خشک شده است یعنی وضعیت آب زیرزمینی بسیار شکننده است و وضعیت استان کرمان حتی از استان اصفهان که ۵۶ حلقه چاه آن خشک شد بدتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان از کاهش ۶۲ سانتیمتری سطح ایستابی سفره های زیرزمینی استان خبر داد و عنوان کرد: بیشترین افت سطح آب در ارزوئیه داریم.
او می گوید: در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حدود  ۹۲۳ میلیون کسری مخزن و طی ۱۰ ساله ۷.۶ میلیارد مترمکعب کسری مخزن داشتیم که راهی جز نظامند کردن مصرف آب در کشور و استان نداریم.
به اعتقاد رشیدی، اجرای طرح سازگاری با کم آبی بسیار مهم بوده و در همین راستا نیز اجرای الگوی کشت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به آماربرداری های سه ساله که دو سوم منابع آب استان مشخص کرده است، اظهار کرد: براساس آمار جدید حدود ۲۲ هزار و ۸۱۴ حلقه چاه  مجاز، ۸ هزار و ۷۸۱ غیرمجاز و هزار و ۹۹۳ دهنه چشمه و ۲۳۹۱ رشته قنات در سطح استان داریم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5323
اخبار مرتبط
نظرات شما