• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
تا سال آینده؛

قنات داوران رفسنجان ثبت جهانی می‌شود

فرماندار رفسنجان در نشست هم اندیشی ثبت جهانی قنات داوران بیان کرد: رفسنجان دارای حدود ۵۰۰ رشته قنات است که از این تعداد ۲۲۰ رشته قنات فعال در مناطق کوهستانی هستند...

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه قنات داوران در میان قنات‌های شهرستان رفسنجان از قابلیت و پتانسیل بیشتری برای ثبت جهانی شدن برخوردار است گفت: کار ثبت جهانی این قنات از امروز آغاز و پرونده آن تشکیل شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت وجود معیارهای مورد نظر یونسکو، قنات داوران تا یک سال آینده به ثبت جهانی برسد.
حسین رضایی در نشست هم اندیشی ثبت جهانی قنات داوران بیان کرد: رفسنجان دارای حدود ۵۰۰ رشته قنات است که از این تعداد ۲۲۰ رشته قنات فعال در مناطق کوهستانی هستند.
وی با بیان اینکه ثبت ملی قنات داوران انجام شده است افزود: با ثبت جهانی این قنات هم می توان تاثیرات شگرفی را در این منطقه دید و از مزیت های ثبت جهانی این قنات می توان به جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی می شود.
فرماندار رفسنجان تصریح کرد: قنات داوران رفسنجان از دوره تیموریان در این منطقه حفر شده و درختان مسنی در اطراف آن روییده اند که از این قنات آبیاری می شوند.
وی با اشاره به اینکه قنات داوران ۹۰ هکتار زمین را آبیاری می کند خاطرنشان کرد: داوران محصولات کشاورزی زیادی از جمله هلو، قیسی، سیب، انگور، انجیر و گردو دارد علاوه بر آن بیشتر ساکنان این منطقه به کار قالی بافی مشغول هستند.
قنات داوران در اولویت ثبت جهانی قرار دارد
رییس مرکز قنات استان کرمان نیز در این نشست بیان‌کرد: برای انجام مطالعات میدانی و علمی برای ثبت جهانی شدن قنات داوران نیاز به بودجه داریم که امیدواریم این مبلغ از محل مسئولیت های اجتماعی شرکت مس فراهم شود.
محمد برشان با بیان اینکه در ثبت این قنات محققان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان همراهی خواهند کرد، افزود: اداره امور منابع آب این شهرستان باید تمام سال آمار استفاده از این آب و نیز دبی آب این قنات را جمع آوری کند، جهاد کشاورزی هم باید از کارها و خدمات انجام شده در عرصه این قنات از جمله لایروبی گزارش مبسوطی ارائه دهد.
وی ادامه داد: دهیاری و شورای اسلامی روستای داوران نیز باید تمام اسناد از جمله سند خرید و فروش آب و زمین محدوده این قنات، اسامی کسانی که از قدیم تاکنون از آب این قنات برداشت می کنند اعم از زعیم، دروگر، دشت‌بان، کشاورز و غیره را جمع آوری و ارائه دهد و اداره هواشناسی هم باید آنالیز هواشناسی این منطقه از جمله خشکسالی و ترسالی، سیلابی بودن و دیگر مختصات هواشناسی را انجام دهد.
رییس مرکز قنات استان کرمان خاطرنشان کرد: تهدیدات محیط زیستی هم در پهنه این قنات باید شناسایی شود لذا بحث آسیب شناسی در این خصوص مهم است‌ و موانع باید برطرف شود تا ثبت جهانی این قنات به سرانجام نیک برسد.
وی تاکید کرد: قنات داوران در رفسنجان خاص است و برای ثبت جهانی آن تلاش خواهیم کرد، از قنات اکبرآباد بم که به ثبت جهانی رسیده ۲۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی بازدید کردند و موجب درآمدزایی شده است.
برشان افزود: قنات موجود در منطقه داوران رفسنجان به دلیل شاخص هایی همچون فراوانی آب، بهره وری در کشاورزی، جمعیت زیاد مسکونی و طول زیاد این قنات در اولویت ثبت جهانی قرار گرفته است.
وی گفت: کار مطالعاتی میدانی قنات داوران را هم با کمک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان در پیش خواهیم گرفت.
به گزارش ایرنا،داوران، روستایی است در ۲۷ کیلومتری شرق رفسنجان و از مناطق خوش آب و هوا و تاریخی این شهرستان محسوب می شود که در فصل های بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است.
آب قنات داوران به عنوان یکی از بهترین آبهای قنات منطقه رفسنجان شناخته می شود و بسیاری از مردم شهرهای اطراف برای استفاده از آن به این روستا مراجعه می کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11331
اخبار مرتبط
نظرات شما