• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در دانشگاه شهید باهنر کرمان بررسی شد؛

راهکارهای عملیاتی پدیده سرمازدگی پسته

جلسه ارائه راهکارهای عملیاتی در خصوص سرمازدگی درختان پسته در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

در این نشست حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر گفت: یکی از اهداف مهم دانشگاه شهید باهنر کرمان همکاری با صنعت و حل مسائل و مشکلات جامعه است و تاکنون تعامل زیادی در این حوزه داشته‌ایم.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان جزء دانشگاه‌های جامع است در تمامی حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و محصولات دانش‌بنیان نقش موثری را ایفا کرده است.
رئیس دانشگاه گفت: حل مسائل جامعه یکی از مواردی است که هم جامعه از دانشگاه انتظار دارد که به شکل علمی و درست ورود کند و هم دانشگاه خود را مدیون می‌داند که بتواند در خدمت جامعه باشد.
اکبری‌فرد در زمینه مشکلات و دغدغه‌های حوزه کشاورزی در خصوص باغات و درختان پسته خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین پدیده‌ هایی  که باعث خسارات به باغات پسته می‌شود پدیده سرمازدگی است که بیشتر، گل‌ها و جوانه‌های درخت پسته را مورد هدف قرار می‌دهد و سبب از بین رفتن آنها می‌شود و در نهایت با کاهش باردهی و کمیت و کیفیت محصول پسته روبرو خواهیم بود.
وی گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی و با استفاده از راهکارهای علمی و پژوهشی بتوانیم از سرمازدگی درختان پسته جلوگیری کنیم.
قاسم محمدی‌نژاد مشاور رئیس دانشگاه و رئیس شورای مشاوران هم گفت: با توجه به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان دانشگاه مادر استان، مرجعیت دارد شورای راهبری و فناوری استان بحث مدیریت کمیته علمی راهبردی و همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مدیریت کمیته علمی آن را به دانشگاه شهید باهنر واگذار کرده است که باعث شده دانشگاه نسبت به گذشته نگاهی متفاوت به جامعه و حل مسائل آن داشته باشد.
مشاور رئیس دانشگاه و رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان تمامی موسسات آموزشی  و مراکز علمی استان را به عنوان یار کمکی می‌داند و نگاهی که در دانشگاه حاکم شده نگاه شبکه‌ای است و اگر بخواهیم در هر حوزه‌ای به جمع بندی برسیم و نتیجه بگیریم باید با تشکیل یک تیم تحقیقاتی و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی بتوانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در ادامه جلسه هر کدام از اعضاء راهکارها و پیشنهادهای پیشگیری از سرمازدگی درخت پسته به نقد و بررسی گذاشتند.
گفتنی است: در این جلسه اکبری‌فرد رئیس دانشگاه، قاسم محمدی‌نژاد مشاور رئیس و رئیس شورای مشاوران دانشگاه و مدیران و مسئولان : سازمان جهاد کشاورزی استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، اتاق بازرگانی، پژوهشکده پسته رفسنجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه و جمعی از کشاورزان پیشرو استان حضور داشتند.


 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5402
اخبار مرتبط
نظرات شما