• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
مقام قضایی هشدار داد

حجم نگران کننده قاچاق سوخت در استان کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان اینکه حجم بالای قاچاق سوخت در استان نگران کننده است، درباره دلایل آن گفت: وجود رانت و فساد، عدم نظارت و شفافیت، نداشتن طرح و رویکرد واحد و نبود انسجام لازم بین دستگاه های متولی، بازدارنده نبودن مجازات ها باعث بروز قاچاق سوخت شده است...

سیدمهدی قویدل در جلسه کار گروه پیشگیری و مقابله با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورد های نفتی بر فرهنگسازی و پیشگیری از قاچاق سوخت و مبارزه با آن تاکید کرد و افزود: هر دستگاهی با توجه به مسئولیت قانونی خود باید بر روند توزیع سوخت نظارت کند و هر گونه جرم و تخلف را در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی گزارش نمایند.
وی با بیان این مطلب که حجم بالای قاچاق سوخت در استان نگران کننده است، اظهار کرد: عدم نظارت دستگاه های متولی در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل و نقل جاده ای، عدم نظارت در  صدور بارنامه ها و ارائه صورت وضعیت های غیر واقعی از دلایل عمده نا سامانی در  وضعیت توزیع سوخت است.
قویدل با اشاره به این مطلب که جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای نقش بسیار مهمی در پیشگیری از قاچاق سوخت دارند، گفت: عدم نظارت دقیق این دستگاه ها باعث می شود که افراد سودجو با ارائه درخواست های غیر واقعی از خلاء های موجود در نحوه مدیریت و  نظارت بر روند توزیع عادلانه سوخت، سوءاستفاده کنند.
معاون دادگستری استان کرمان با اشاره به عدم شفافیت در صدور مجوز ها در برخی از دستگاه های متولی توزیع سوخت، بیان کرد: یکی دیگر از دلایل نابسامانی توزیع سوخت عدم وجود رویه واحد و سلیقه ای بودن توزیع آن و همچنین نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف از وضعیت مشمولین دریافت سوخت در بخش های مختلف کشاورزی و مراکز تولیدی دام و طیور و گلخانه هاست و این امر باعث شده رصد، پایش و نظارت بر روند توزیع سوخت غیر واقعی  و ناعادلانه باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: سامانه های سیپاد و سپهتن با هدف کنترل حمل و نقل هوشمند و تخصیص سوخت به ناوگان دیزل بر مبنای پیمایش، هوشمند سازی ناوگان درون‌شهری، جلوگیری از هدر رفت و عرضه خارج از شبکه سوخت و همچنین رعایت عدالت در حوزه تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی طراحی شده اند و از این سامانه ها  باید به صورت مستمر جهت کنترل قاچاق سوخت استفاده شود.
قویدل افزود: جهاد کشاورزی برابر مصوبه کمیسیون نظارت و مبارزه با قاچاق کالای استان باید با رصد گلخانه های فعال سراسر استان از اختصاص سهمیه سوخت به مناطقی که  امکان اخد انشعاب گاز را دارند خودداری کند و هر گونه تخلف در این حوزه باید توسط دستگاه های نظارتی استان بررسی و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت گیرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان،وی با اشاره به دلایل قاچاق سوخت، اظهار کرد: وجود رانت و فساد، عدم نظارت و شفافیت، نداشتن طرح و رویکرد واحد و نبود انسجام لازم بین دستگاه های متولی، بازدارنده نبودن مجازات ها و همچنین عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه باعث بروز قاچاق سوخت شده است.
قویدل در پایان گفت: دستگاه های متولی باید همه تقاضاهای عمده سوخت را مورد رصد و پایش قرار دهند و همچنین بر عملکرد دستگاه های حقیقی و حقوقی مانند صنایع، معادن و بخش کشاورزی نظارت داشته و با شفاف سازی و ارزیابی عملکرد ماشین آلات آنها از اختصاص سهمیه سوخت به ماشین آلات فرسوده و غیر فعال خودداری کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6766
اخبار مرتبط
نظرات شما