• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
چاه‌های غیرمجاز کرمان زیر ذره بین وزارت نیرو؛

طرح اصلاح از ۷۰ درصد فراتر رفت

کرمان با یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب و رتبه نخست فرونشست زمین در کشور از وضعیت حادی در بخش منابع آبی برخوردار است اما در زمینه برخورد با چاه‌های کشاورزی غیرمجاز و اصلاح یا تعدیل پروانه سایر چاه‌ها، اقدام چندانی صورت نگرفته است...

گرچه آمار چاه های غیرمجاز و چاه های فعال همچنان نیازمند تلاش و برنامه مضاعف برای مدیریت منابع آبی است اما مسئولان آب منطقه ای استان کرمان آمار می دهند که طرح اصلاح و تعدیل پروانه های چاه های کشاورزی این استان در سال جاری اینک از ۷۰ درصد نیز گذشته است.
سهم مصرف آب در بخش کشاورزی افزون بر ۹۰ درصد است که اهمیت این موضوع و ضرورت مدیریت بهینه در آن را نشان می دهد؛ ضمن اینکه کشت محصولاتی که چندان بهره وری و اشتغال ندارند خود مشکل دیگری به شمار می رود.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: طرح اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی در استان به منظور مدیریت منایع آب زیر زمینی در حال اجراست که تاکنون برای بیش از ۷۰ درصد چاه های کشاورزی در استان کرمان این اقدام انجام شده است.
وحید اسلام اظهارداشت: بر اساس مصوبات شورای عالی آب کشور، باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که حداکثر ۷۵ درصد از حجم تغذیه آبخوان‌ها استفاده و ۲۵ درصد دیگر به نفع سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شود و بر اساس ماده ۱۳۵ قانون برنامه ششم توسعه نیز باید ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت های فعلی از سفره های آب زیرزمینی کاهش پیدا کند که طرح اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی در همین چارچوب اجرا می شود.
وی تاکید کرد: سهم استان کرمان در طرح اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی یک میلیارد متر مکعب است.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان کرمان بیان کرد: اینک بیش از ۳۴ هزار در استان کرمان وجود دارد که حدود ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز است که برنامه مسدود و پر کردن چاه های غیر مجاز از سال ۸۵ در حال اجراست.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تعداد ۶۶۷ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در این استان شناسایی و مسدود شده است که با مسدود شدن این تعداد حلقه چاه بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب در میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی صرفه جویی شده است که باعث تقویت سفره های زیرزمینی آب در استان می شود.
اسلام تصریح کرد: از سال ۸۵ در استان کرمان تعداد ۱۲ هزار و ۷۲۲ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه شده که در مجموع صرفه جویی ۷۹۸ میلیون مترمکعبی را به همراه داشته است.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان کرمان در مورد شرایط جابه جایی و افزایش عمق چاه های مجاز و پروانه دار بیان کرد: برای جابه جایی و تغییر در برداشت آب، ابتدا باید طبق نظر کارشناسان چاه دچار کاهش میزان آبدهی شده باشد که طبق آیین نامه حداقل باید ۶۰ درصد از مقدار آبدهی بر اساس پروانه بهره برداری کاهش پیدا کند.
وی تاکید کرد: متقاضیانی که چاه های آنان دچار کاهش آبدهی شده باشد باید ابتدا درخواست خود را به شرکت آب منطقه ای ارائه کنند و حداکثر مجوز افزایش عمق چاه ۳۰ متر است.
اسلام ادامه داد: میزان برداشت آب حتما باید طبق پروانه بهره برداری اولیه باید باشد و هرگونه اضافه برداشت از چاه های کشاورزی غیر قانونی است.
وی خاطر نشان کرد: با فعال شدن کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی در برخی از شهرستان های استان مانند زرند و رفسنجان میزان برداشت آب به صورت مستمر و دقیق رصد می شود که برداشت اضافه انجام نشود.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: افرادی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می کنند یا خارج از پروانه بهره برداری شرایط برداشت آب از چاه را تغییر می دهند به مجازات های تعیین شده در قانون محکوم می شوند و تجهیزات حفاری آنها جمع آوری و توقیف می شود.
وی افزود: بیشترین میزان چاه غیرمجاز در جنوب و شرق استان وجود دارد و در مناطق شمالی تقریبا تمام چاه های غیرمجاز مسدود شده اند و می توان گفت در این منطقه چاه غیر مجاز نداریم.
به گزارش ایرنا، اسلام گفت: با توجه به وضعیت بحرانی بسیاری از دشت ها و کمبود آب در استان کرمان پروانه حفر و بهره برداری چاه به هیچ وجه در بخش کشاورزی صادر نمی شود.
وی اظهار داشت: در دشت بحرانی مانند رفسنجان از ۳۰۰ حلقه چاه در سال ۵۳ به یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه در سال ۸۵ رسیدیم که همین افزایش بی رویه حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق این دشت را در وضعیت قرمز قرار داده است.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان کرمان بیان کرد: طرح نصب کنتورهای هوشمند نیز از سال ۹۰ آغاز شده که تاکنون بیش از ۶ هزار دستگاه کنتور نصب که از این میزان یک هزار و ۱۴ کنتور در سال جاری نصب شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6779
اخبار مرتبط
نظرات شما